ISO 9001: Co to jest i dlaczego jest ważne dla Twojej firmy?

Dowiedz się, czym jest certyfikat ISO 9001 i dlaczego jest tak ważny dla każdej organizacji. Jakie korzyści przynosi wdrożenie Systemu Zarządzania Jakością?

ISO 9001: Co to jest i dlaczego jest ważne dla Twojej firmy?
Nibco System instalacji wodnych z tworzyw sztucznych, miedzi i mosiądzu, system tryskaczowy BlazeMaster
Dane kontaktowe:
42 677 56 00
PKP 6 92-402 Łódź

PokażUkryj szczegółowe informacje o firmie

Czego dowiesz się z artykułu?

Czym ISO 9001 NIE jest?

Na tak przewrotne pytanie odpowiedź brzmi: nie jest normą odnoszącą się do samego produktu, a zatem nie stanowi gwarancji jego jakości. Certyfikacja ISO 9001 potwierdza natomiast, że legitymująca się nią organizacja posiada dobrze funkcjonujący System Zarządzania Jakością.

A to z kolei powinno pośrednio przekładać się na jakość produktu. Certyfikatem ISO 9001 firma potwierdza, że jest gotowa do ciągłego dostarczania wyrobu spełniającego wymagania klientów.

Gwarancją tego, że przedsiębiorstwo (lub inna organizacja) posiada skuteczny i stale doskonalący się System Zarządzania Jakością jest uzyskanie certyfikacji, potwierdzającej spełnianie wszystkich wymagań normy ISO 9001:2015.

W jaki sposób firma/organizacja uzyskuje się certyfikat ISO 9001?

Podstawą do uzyskania certyfikatu ISO 9001 jest powołanie Systemu Zarządzania Jakością (SZJ). Następnie należy podpisać umowę na certyfikację wdrożonego systemu z wybraną jednostką certyfikującą i przejść audyt z pozytywnym wynikiem. Jednostka certyfikująca weryfikuje skuteczność i zgodność SZJ podczas corocznych audytów, obejmujących wszystkie lokalizacje i funkcje w strukturze organizacji.

Co to jest System Zarządzania Jakością?

To narzędzie, pozwalające firmom sprostać codziennym wyzwaniom i stale rozwijać swoją działalność. Zarówno struktura jak i zakres SZJ wyznaczane są poprzez cele organizacji. Należy jednak wziąć pod uwagę, że aby system ten był skuteczny, konieczne jest zastosowanie się do szeregu wytycznych.

7 zasad zarządzania jakością wg ISO

Zasada 1: Orientacja na klienta

Przewidywanie i przekraczanie oczekiwań klientów jest tym, co wyróżnia najlepsze organizacje.Jest to podstawa budowania zaufania i lojalności klientów.

Zasada 2: Przywództwo

Druga zasada dotyczy liderów. Nie przez przypadek. To w głównej mierze oni decydują o tym, w jakim stopniu cel, kierunek i środowisko wewnętrzne firmy pasują do siebie. Ponadto do zadań najwyższego kierownictwa należy stworzenie środowiska pracy, w którym każdy pracownik może rozwijać swoje zdolności i wykorzystywać je dla dobra firmy. Dotyczy to również zarządzania jakością.

Zasada 3: Zaangażowanie ludzi

Nie ma dobrej organizacji, bez dobrych pracowników (w tym menedżerów). I dotyczy to wszystkich poziomów. Angażowanie pracowników w procesy decyzyjne i docenianie ich zaangażowania przekłada się na efektywność.

Zasada 4: Zorientowanie na proces

W tej zasadzie chodzi m.in. o kompleksowe udokumentowanie zarządzania procesami, w zakresie odpowiadającym wszystkim istotnym procesom zachodzącym w przedsiębiorstwie. Dzięki temu możliwe jest lepsze zrozumienie istotnych procesów, a także ich kontroli. To z kolei wpływa korzystnie na zoptymalizowanie wydajności i osiągnięcie zamierzonych celów.

Aby tego dokonać, należy zdefiniować poszczególne etapy procesu, określić wejścia i wyjścia oraz zidentyfikować interfejsy z funkcjami firmy. Następnie należy wskazać potencjalne źródła błędów i określić zakres odpowiedzialności. Trzeba także utworzyć wskaźniki wydajności, które pozwolą na kontrolowanie procesów.

Zasada 5: Doskonalenie

Dla osiągnięcia trwałego sukcesu w firmie istotne jest ciągłe doskonalenie. Dzięki temu firma normalizuje swoje wyniki, odpowiednio reaguje na zmiany warunków wewnętrznych i zewnętrznych, a co najważniejsze - stwarza sobie najlepsze warunki do zauważania nowych możliwości.

Zasada 6: Decyzje w oparciu o fakty

Decyzje podejmowane w organizacji, aby były skuteczne, powinny się opierać na analizach danych i ich ocenie. Oczywiście jest to możliwe wtedy, gdy informacje są stale gromadzone.

Zasada 7: Zarządzanie relacjami

W tej zasadzie ważne jest dbanie o intensywne relacje z zainteresowanymi stronami, w tym z inwestorami lub dostawcami zewnętrznymi. Dla zrealizowania tego celu konieczne jest ustanowienie narzędzia, służącego do kierowania tymi relacjami.

Korzyści z certyfikacji ISO 9001 dla klientów firmy/organizacji

ISO 9001 to norma uznawana na całym świecie. Organizacje, które się nią legitymują, posiadają bezsprzecznie dobrze przygotowany i prowadzony System Zarządzania Jakością. Potwierdzają to coroczne dobrowolne badania SZJ. Ich pozytywne przejście jest gwarancją, że produkty i usługi przedsiębiorstwa zaspokoją potrzeby klientów.

Informacje przygotowane zostały przez firmę NIBCO Sp. z o.o., posiadającą certyfikat zgodności z wersją normy ISO 9001:2015.

  • Rejestratorem ISO 9001 dla NIBCO jest TÜV SÜD Management Service GmbH
  • Certyfikat ISO 9001 został wydany przez TÜV SÜD ponad 20 lat temu
  • Certyfikat ISO 9001 jest odnawiany co 3 lata (ostatni odnowiony w listopadzie 2020 r.)
  • TÜV SÜD Management Service GmbH ma siedzibę w Monachium w Niemczech, a jej polski oddział TÜV SÜD POLSKA Sp. o.o. znajduje się w Warszawie www.tuvsud.com/pl-pl

Autor: Damian Żabicki

Opracowanie: Aleksander Rembisz

Zdjecie główne: Nibco

Autor
Damian Żabicki
Damian Żabicki

Damian Żabicki to doświadczony autor, który od 2020 roku dostarcza czytelnikom portalu Budujemydom.pl wartościowych treści z zakresu budownictwa. Jego artykuły charakteryzuje połączenie wiedzy technicznej z praktycznym podejściem, co czyni je niezwykle przydatnymi zarówno dla profesjonalistów, jak i osób planujących samodzielne prace remontowe lub budowę domu.