Styropian hydrofobowy EPS
Styropian hydrofobowy EPS stosujemy w miejscach szczególnie narażonych na zawilgocenie i poddanych wysokim obciążeniom użytkowym, czyli na fundamenty, dachy płaskie, dachy odwrócone, parkingi dachowe, garaże, w budownictwie drogowym jako wypełnienie nasypów.
Na rynku najbardziej popularny styropian hydrofobowy charakteryzuje się wytrzymałością na naprężenia ściskające przy 10% odkształceniu na poziomie 100 kPa, co odpowiada dopuszczalnemu obciążeniu użytkowemu 3000 kg/m2. Lambda tego produktu waha się od 0,036 do 0,035 W/(mK), a nasiąkliwość materiału pomiędzy 3-4%.
Styropian grafitowy
Styropian grafitowy (lub szary, obie nazwy funkcjonują na rynku) powstaje w ten sam sposób, co tradycyjny styropian biały. Jedyną różnicą jest obecność grafitu, który dodaje się w trakcie produkcji do spienionego polistyrenu. W efekcie, otrzymuje się styropian o szarym zabarwieniu, ale co ważniejsze - również o podwyższonej izolacyjności termicznej.
Jakie korzyści i problemy wynikają z właściwości styropianu grafitowego?
Zaostrzające się warunki techniczne dotyczące maksymalnego współczynnika przenikania ciepła przez ściany zewnętrzne, powodują, że inwestorzy są zmuszeni ocieplać swoje domy coraz grubszymi warstwami izolacji. Generalnie jest to opłacalne, ponieważ więcej ocieplenia oznacza niższe rachunki za ogrzewanie.
Styropian grafitowy o lambdzie od 0,033 do 0,031, daje możliwość zmniejszenia grubości docieplenia o kilka centymetrów i uzyskać tę samą izolacyjność jak przy zastosowaniu białego styropianu. Należy jednak pamiętać, że „grafit” absorbuje więcej promieni słonecznych niż standardowe białe płyty.
Dlatego należy je zabezpieczać przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych, zarówno w czasie transportu, magazynowania jak i przyklejania . Niezabezpieczenie płyt może spowodować tzw. „wytopienia”, powodujące zniszczenie ich struktury. Do zabezpieczenia stosujemy siatki ochronne, które w systemie dociepleń ETICS są wymagane.
Porady udzielił: Eugeniusz Solarzm Kierownik ds. wsparcia inwestycji w FS ARBET
źródło i zdjęcia: FS ARBET