Wyniki badania Head Downers 2021 - Polacy oddalają się od natury

Aż 94% ankietowanych z Polski deklaruje, że bliskość z naturą jest dla nich ważna oraz wyraża chęć dbania o nią. Większości respondentów - 63% - brakuje codziennego kontaktu z naturą, a im większe miasto zamieszkujemy, tym tęsknota jest coraz silniejsza. Co można zrobić, by nie zrezygnować z udogodnień, a jednocześnie nie oddalać się od przyrody?

Wyniki badania Head Downers 2021 - Polacy oddalają się od natury
VELUX Polska Sp. z o.o. Okna dachowe, świetliki tunelowe, systemy sterowania, rolety, markizy, żaluzje
Dane kontaktowe:
22 33 77 000
Krakowiaków 34 02-255 Warszawa

PokażUkryj szczegółowe informacje o firmie

Czego dowiesz się z artykułu?

Negatywny wpływ spędzania wielu godzin przed ekranami

Kontakt z naturą zależy też od naszych codziennych wyborów, a jego brak może powodować wiele problemów zdrowotnych. Jednym z nich są zwyrodnienia karku spowodowane złą postawą, związaną z pochylaniem głowy, kiedy korzystamy z naszych telefonów i laptopów, nieustannie sprawdzając te urządzenia nawet w czasie wolnym od pracy. Zjawisko to określane jest jako „syndrom SMS-owej szyi”, w języku potocznym nosi też nazwę „Head Down Syndrom”. Pochylając się nad ekranami zmieniamy naturalną krzywiznę kręgosłupa, a to prowadzi do jego długotrwałego uszkodzenia. Syndrom „pochylonej głowy” może powodować bóle mięśni pleców lub boku szyi, ramion, a czasem dolnej części pleców. Dotyka on nawet nastolatków i małe dzieci. Niektórzy z nas spędzają blisko 5000 godzin rocznie wpatrując się w ekrany telefonów, laptopów, telewizorów, urządzeń do gier czy czytników e-booków. Oznacza to, że przeciętny dorosły spędza przed ekranem aż 34 lata1.

Wyniki badania Head Downers 2021
Niemal wszyscy ankietowany uważają, że rodzice powinni kontrolować czas spędzany przed ekranami przez dzieci fot. VELUX Polska Sp. z o.o.

Jak pokazują najnowsze badania, silna potrzeba bliskości natury i wiedza na temat jej wpływu na zdrowie i samopoczucie nie idą w parze z tym, co na co dzień obserwujemy w społeczeństwie i co deklarują respondenci. 73 proc. z nich uważa, że spędza za dużo czasu przed telefonem czy komputerem, a 97 proc. respondentów ma świadomość, że czas spędzany przez dzieci przed ekranami powinien być kontrolowany. Przeświadczenie, że technologia nam coś zabiera, jest dość silne: aż 94 proc. badanych uważa, że postęp cywilizacji odseparował człowieka od natury.

Wyniki badania Head Downers 2021
Współcześnie nawet w grupie najmłodsi spędzają czas przed ekranami smartfonów fot. VELUX Polska Sp. z o.o.

Czy potrzebujemy więcej zieleni w miastach?

Doświadczanie przyrody jest inwestycją w nasze dobre zdrowie i samopoczucie. Tylko wtedy, kiedy natura nie będzie obca i obojętna najmłodszym pokoleniom, będą o nią dbać, a także szukać w niej sposobów radzenia sobie ze stresem i nadmiarem informacji. Jednakże, jak pokazują wyniki badań, co trzeci ankietowany spędza mniej niż 2 godziny na dworze, również w dni wolne od pracy i szkoły. Znacznie gorzej wypadamy w tygodniu - aż 2/3 badanych przebywa na dworze mniej niż 2 godziny dziennie.

Co więcej, badani deklarują (93 proc.), że dzieci i młodzież spędzają obecnie mniej czasu na dworze niż starsze pokolenia w ich wieku. Co ciekawe, tę opinię wyrażają zarówno osoby starsze, jak i te przed 35 rokiem życia. Rodzice dzieci do 18. roku życia uważają w zdecydowanej większości (86 proc.), że ich dzieciństwo było bardziej zorientowane na naturę.

Raport Head Downers 2021 - Polacy coraz rzadziej na powietrzu
Według badania Head Downers 2021 Polacy na powietrzu spędzają coraz mniej czasu fot. VELUX Polska Sp. z o.o.

Procesy urbanizacyjne, nowe technologie, tryb życia, wzrost natężenia ruchu samochodowego – wszystko to z pewnością przyczynia się do tego, że ograniczamy nasz czas spędzany na dworze. A jeśli już przebywamy na zewnątrz, nie zwracamy uwagi na otoczenie. Niestety, blisko połowa badanych Polaków w raporcie VELUX „Head Downers 2021” nie spogląda regularnie na niebo, nie przygląda się ptakom, chmurom czy słońcu. Blisko ¾ badanych potrafi rozpoznać nie więcej niż 10 gatunków ptaków, a co trzeci – do 5 gatunków drzew. Największy problem mamy z rozpoznaniem typów chmur i gwiazdozbiorów.

Jak środowisko domowe wpływa na nasze samopoczucie?

Na temat tego, jak cenne jest przebywanie blisko natury, napisano już wiele książek. Eksperci wciąż apelują, abyśmy widzieli w tym szansę na lepsze samopoczucie, a także na harmonijny rozwój naszych dzieci. Zdecydowana większość z nas uważa, że bliski kontakt z naturą pozwala odpocząć (91 proc.) i cieszyć się zdrowiem (93 proc.). Przekonanie to jest zarówno silne wśród rodziców dzieci do 18. roku życia, jak i pozostałych ankietowanych.

Wyniki badania Head Downers 2021
Rodzinne spędzanie czasu na powietrzu nie tylko pozwala odpocząć od elektroniki, ale również poprawić relacje fot. VELUX Polska Sp. z o.o.

Dzisiejszy styl życia powoduje, że trudno w ciągu dnia o codzienny kontakt z naturą. Większość naszego czasu spędzamy w pracy lub w szkole. Według Światowej Organizacji Zdrowia spędzamy w budynkach średnio 90 proc. swojego życia2. Dlatego również w domu powinniśmy zadbać o doświadczanie natury różnymi zmysłami. Dostęp do światła dziennego i świeżego powietrza, widok na zieleń za oknem, niebo, chmury, słońce – to właśnie cechy środowiska domowego, które wpływają korzystnie na nasze samopoczucie i pozwalają lepiej radzić sobie z wyzwaniami. Osoby, które mają bezpośredni kontakt z otoczeniem podczas wykonywania codziennych zadań, są bardziej efektywne. Związane jest to z możliwością doświadczania cyklu dnia oraz pogody. Różnorodność informacji z zewnątrz równoważy męczącą monotonię i przyczynia się do niwelowania uczucia zmęczenia.

Raport VELUX „HEAD DOWNERS 2021” został opracowany na bazie badania CAWI przeprowadzonego metodą CAWI na zlecenie firmy VELUX przez Kantar w dniach 3-6 września 2021 w grupie wiekowej 18-65 z zastosowaniem reprezentatywnych kwot demograficznych dla populacji 8 krajów europejskich: Chorwacji, Czech, Węgier, Polski, Rumunii, Serbii, Słowacji i Słowenii, na próbie N=2408 respondentów.

źródło i zdjęcia: VELUX Polska Sp. z o.o.

1https://metro.co.uk/2020/05/21/average-adult-spends-34-years-life-looking-screens-poll-claims-12738422/

2Raport WHO Europe 2013: http://www.euro.who.int/en/health-topics/environment-and-health/air-quality/publications/2014/combined-or-multiple-exposure-to-health-stressors-in-indoor-built-environments