To już dziewiąta edycja konkursu jumpthegap®
Międzynarodowy konkurs designu jumpthegap®, organizowany przez firmę Roca przy współpracy z BCD czyli Centrum Designu w Barcelonie ogłasza zwycięzców specjalnej edycji 2020 skoncentrowanej na nowych produktach i rozwiązaniach, które odnoszą się do obecnej sytuacji pandemii w sferze higieny, infrastruktury sanitarnej i jakości życia.
Począwszy od pierwszej edycji konkursu jumpthegap® w 2004 jego celem jest wspieranie młodych, utalentowanych architektów i projektantów i ich projektów łazienkowych. Z powodu pandemii konkurs rozszerzył zakres o problematykę zwiększonej higieny, aby skutecznie zapobiegać szerzeniu się wirusa.
Dotąd odbyło się 8 edycji w trybie normalnym czyli co 2 lata i jedna specjalna pandemiczna. Razem w konkursach wzięło udział 26 500 uczestników ze 150 krajów.
Pięć zwycięskich projektów toalety przyszłości
Wszystkie pięć nagrodzonych prac łączy funkcjonalność, design, są możliwe do realizowania oraz koncentrują się na redukcji zagrożenia zarażeniem w przestrzeni publicznej. jumpthegap® to znany na świecie konkurs designu. Wszystkie projekty otrzymały nagrodę w wysokości 1000 EURO.
- “Bubble Bump” (Alina Pshenichnikova, Rosja): To urządzenie, które automatycznie dozuje płyn dezynfekujący przypominające bańki mydlane, tak aby zachęcić dzieci do zwiększonej higieny i dezynfekcji na co dzień. Przeznaczony do ośrodków gdzie gromadzą się dzieci. Jury doceniło projekt za: „Naukę dobrych nawyków przez zabawę, a nie przymuszanie”.
- “E-Tapis” (Hao Wang and Hanyuan Hu, Chiny): Inteligentne urządzenie do czyszczenia obuwia od podeszwy, które używa płynu dezynfekującego oraz promieniowania UV. Pomysł na taki produkt wziął się z faktu, iż wirus na butach może przetrwać nawet 5 dni. Urządzenie jest przeznaczone do placówek, w których konieczne są nadzwyczajne środki higieny np. do szpitali. Jury doceniło projekt za przyjazne użytkowanie i łatwość wykonania, ponieważ zarówno realizacja produktu jak i jego instalacja jest bezproblemowa i adaptowalna do przestrzeni domowych jak i publicznych.
- “Lux” (Juan Restrepo, Holandia): Inteligentny system dezynfekcji w przestrzeni publicznej oparty na promieniowaniu UV. Urządzenie w suficie oczyszcza pomieszczenie w 99% kiedy jest puste przy użyciu promieniowania UV. Członek Jury Odile Hainaut stwierdził, że to idealne rozwiązanie, aby być całkowicie pewnym utrzymania higieny w przestrzeni publicznej.
- “OM” (Rafael Vinader, Hiszpania): urządzenie sanitarne z automatycznym dyspenserem żelu do dezynfekcji i jednocześnie termometrem na podczerwień. System mierzy temperaturę z nadgarstka użytkownika. Produkt przeznaczony jest do przestrzeni szczególnie wzmożonej transmisji wirusa. Jordi Corral docenił projekt za to, że łączy dwa elementy: zachowanie higieny oraz kontrolę temperatury. Dotąd takich na rynku nie było.
- UVClean (Lidia Grifts, Włochy i Ekaterina Epifanova, Rosja): Bateria z promieniowanim UV, która dezynfekuje urządzenia np. telefon komórkowy podczas gdy w tym samym czasie użytkownik myje ręce. Produkt nastawiony na oczyszczanie urządzeń, które w szczególności przenoszą wirusa. To jakby trzecia ręka, której nigdy nie myjemy. Jury doceniło produkt za wykorzystanie maksymalnie czasu i podwyższenie jakości higieny w łatwy sposób w oparciu o istniejącą technologię.
Skład Jury konkursu designu jumpthegap®
W skład Jury konkursowego weszły znakomite osobowości świata architektury i designu. Jury doceniło wysiłek poczyniony w tak krótkim czasie przez wszystkich uczestników tym bardziej że projekty zaskakiwały jakością. Tylko 15 dni na projekt przyniosło nieoczekiwane rezultaty w postaci 297 projektów zgłoszonych przez 1 567 uczestników z 94 krajów świata. Skład Jury specjalnej edycji jumpthegap® to: Carl Hensman (U.S.A.);- Szef programu dot. Wody, higieny I infrastruktury sanitarnej fundacji Billa i Melindy Gates, Deborah Seward (Belgia), Dyrektor Centrum informacji Organizacji Narodów Zjednoczonych, Luciano Kruk(Argentyna), Założyciel biura projektowego Luciano Kruk Arquitectos; Odile Hainaut i Claire Pijoulat, Założyciele WantedDesign (U.S.A.); Isabel Roig(Hiszpania), Dyrektor Centrum Designu - Barcelona Design Center; Xavier Torras, Roca Communication and Brand Manager (Hiszpania); Jordi Corral, Roca Global Innovation Project Manager (Hiszpania); oraz Ernest Hernandez, Roca Design Manager (Hiszpania).
źródło i zdjęcia: Roca