Współpraca Bosch, Nokia i Deutsche Telekom dla poprawy bezpieczeństwa na drogach

Budynki, żywopłoty, czy ciężarówki – właśnie te obiekty mogą przesłaniać widoczność kierowcom, zwłaszcza na skrzyżowaniach. Jeżeli dodatkowo użytkownik samochodu jedzie nieostrożnie, to często milisekundy decydują, czy dojdzie do kolizji. Jednak łączność pojazdu z siecią może znacznie zmniejszyć liczbę wynikających z takich sytuacji wypadków - poprzez niezwłoczne dostarczanie informacji o tym, co jest poza polem widzenia kierowcy i pojazdu.

Współpraca Bosch, Nokia i Deutsche Telekom dla poprawy bezpieczeństwa na drogach
Robert Bosch Sp. z o.o. Alarmy Bezprzewodowy systemu alarmowy EASY SERIES
www.boschsecurity.com
Robert Bosch Sp. z o.o. Alarmy Bezprzewodowy systemu alarmowy EASY SERIES
Dane kontaktowe:
22 715 41 00 (01)
Jutrzenki 105, 02-231 Warszawa
Zobacz firmę w innym dziale: Narzędzia

PokażUkryj szczegółowe informacje o firmie

Bosch, wspólnie z firmą Nokia i Deutsche Telekom, oferuje rozwiązania dla przemysłu motoryzacyjnego oparte na lokalnych chmurach (ang. local cloud) i pracuje nad pełną integracją pojazdów za pośrednictwem sieci komórkowej z chmurą Bosch Iot Cloud. Stosowana przez firmy technologia Mobile Edge-Computing (MEC)* jest oparta na sieci komórkowej i wykorzystuje lokalną chmurę danych do agregacji, krytycznych ze względu na opóźnienie, informacji oraz przesyła je do kierowców. W przeciwieństwie do większości chmur publicznych, chmura lokalna znajduje się bezpośrednio przy stacji bazowej telefonii komórkowej, w pobliżu drogi, a nie w internecie.

  • Lokalne chmury danych przyspieszają wymianę informacji w krytycznym momencie, grożącym wypadkiem drogowym
  • Lokalne chmury włączają funkcje wspomagające, takie jak asystent skrzyżowania i elektroniczne światło stopu
  • Bosch, Nokia i Deutsche Telekom konfigurują wspólnie lokalną chmurę danych w centrum badawczym Boscha w Boxberg

- "Lokalne chmury nadają się idealnie do szybkiej komunikacji pojazd-pojazd w przypadku ostrzegania o zagrożeniach oraz do wspólnych i skoordynowanych manewrów na jezdni", przekonuje dr Dirk Hoheisel, członek zarządu w Robert Bosch GmbH.

- "Jesteśmy w firmie Nokia przekonani, że podłączone do internetu samochody i autonomiczne pojazdy staną się kluczowym elementem wspólnoty opartej na łączności sieciowej. Cieszymy się, że możemy wspólnie z firmą Bosch i Deutsche Telekom realizować wykorzystanie technologii Mobile Edge-Computing, a tym samym poprawić bezpieczeństwo na drogach" dodaje Adolfo Masini, Head of IoT Connectivity w firmie Nokia.

Lokalne chmury danych przyspieszają wymianę informacji w krytycznym momencie, grożącym wypadkiem drogowym Fot. Bosch

Do roku 2020, firmy chcą, wraz z wprowadzaniem sieci 5G,  wspólnie rozwijać technologię komórkową i odpowiednio podłączone do internetu funkcje kierowania autem, aby w ten sposób umożliwić przeniesienie zautomatyzowanej  jazdy na wyższych poziom. W tym celu pojazdy muszą być zdolne do komunikowania się zarówno między sobą, jak i za pośrednictwem serwera – znajdującego się, w zależności od wymagań, albo w chmurze centralnej albo w lokalnej. Powstały w ramach partnerstwa pomiędzy firmami Bosch, Nokia i Deutsche Telekom zespół projektantów wdrożył funkcje systemów wspomagania kierowców, takich jak asystent skrzyżowania oraz elektroniczne światło stopu. Następnie w centrum badawczym i testowym Boscha w Boxbergu wykorzystał je do sprawdzania komunikacji za pośrednictwem chmury lokalnej, w porównaniu do chmury centralnej. Zasada działania asystenta skrzyżowania przewiduje przy tym, że pojazdy regularnie przesyłają swoje dane o lokalizacji i ruchu do serwera. Dane te są porównywane z danymi otrzymywanymi z sąsiednich pojazdów, jak również z występującym pierwszeństwem przejazdu. Jeśli istnieje niebezpieczeństwo wystąpienia kolizji, zostaje wyświetlony komunikat ostrzegawczy w pojeździe, który nie ma pierwszeństwa. W szczególności poza miastami, gdy pojazdy poruszają się z wyższymi prędkościami, przesyłanie danych krótką drogą, poprzez lokalną chmurę, ma zdecydowanie poprawia szybkość komunikacji. W porównaniu do rozwiązań, które wymieniają informacje za pośrednictwem chmury centralnej, wykorzystywanie chmur lokalnych daje co najmniej trzy razy szybsze działanie i ma znacznie mniejsze odchylenia w przypadku latencji** pojazd-pojazd poniżej 20 milisekund. W niektórych sytuacjach może to decydować, czy informacja dotrze do samochodu na czas i kierowca lub funkcja bezpieczeństwa będą mogli wystarczająco szybko zareagować.

Trzej partnerzy, jeden cel

Każdy z trzech partnerów wnosi swoje doświadczenie i know-how do wspólnego projektu, mającego na celu stworzenie bezpieczniejszego ruchu drogowego, szczególnie na skrzyżowaniach i zakrętach. Bosch jest odpowiedzialny za funkcje, takie jak asystent skrzyżowania i elektroniczne światła hamowania, oraz ich implementację w pojeździe i na serwerze, zarówno w chmurze lokalnej, jak i włączenie ich do chmury centralnej. Ponadto, w ramach swoich kompetencji, Bosch uwzględnia specjalne wymagania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony prywatności, aby zapobiec na przykład śledzeniu pojazdów. Zadaniem Deutsche Telekom jest dostarczenie masztów telefonii komórkowej, sieć komórkowej oraz stacji bazowej. Nokia daje do dyspozycji niezbędne oprogramowanie MEC i sprzęt dla lokalnej chmury, umożliwiając szybką komunikację o niskiej latencji między samochodami i chmurą. Ponadto, fińska firma telekomunikacyjna wspiera integrację obu funkcji Bosch w lokalnej chmurze oraz badania prowadzone przez firmę Bosch w Boxberg.
 
*) Mobile-Edge Computing (MEC) oferuje twórcom aplikacji i dostawcom usług IT możliwości chmury obliczeniowej na brzegu sieci komórkowej. To środowisko charakteryzuje się bardzo niską latencją i wysoką przepustowością, jak również dostępem w czasie rzeczywistym do informacji przesyłanych siecią, które mogą być wykorzystane przez różne aplikacje.
**) latencja – czas opóźnienia dostępu do danych

źródło i zdjęcia: Robert Bosch Sp. z o.o. I Security Systems