Wybitny poziom warsztatu projektowego, od kształtowania bryły budynku aż po dbałość o detal, konsekwencja i kompleksowość realizacji pierwotnej wizji, spójność wyrazu architektonicznego z jego symbolicznym znaczeniem – to jedne z wielu powodów, dla których Teatr Szekspirowski w Gdańsku znalazł uznanie w oczach Stowarzyszenia Architektów Polskich podczas tegorocznej gali w warszawskim Pałacu Zamoyskich. Jury konkursowe doceniło odwagę i wizję Renato Rizziego – autora projektu, uznając jego dzieło za niezwykle oryginalną i osobistą wypowiedź artystyczną, dalece wykraczającą poza sztywne ramy głównego nurtu.
Otwarty umysł
Teatr Szekspirowski w Gdańsku to miejsce, którego ostateczny kształt odbił się szerokim echem w środowisku architektonicznym i budowlanym, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Włoski projektant, współpracujący z krakowskim biurem Q-Arch, stanął przed nie lada wyzwaniem – jego zadaniem było stworzenie centrum życia artystycznego na miarę prawdziwej stolicy kulturalnej Europy, jaką na przestrzeni wieków niewątpliwie był Gdańsk. W tym celu projektanci musieli pogodzić m.in. założenia tradycyjnego teatru szekspirowskiego, zabytkową zabudowę miejskiej starówki, a także funkcjonalności wynikające ze współczesnego stylu życia oraz możliwości nowoczesnej architektury. Efekt? Pierwszy na świecie teatr z otwieranym dachem, umożliwiającym wystawianie sztuk pod gołym niebem – zarówno w dzień, jak i w nocy. Konstrukcja składająca się z dwóch połaci – stalowych kratownic pokrytych patynowaną blachą – potrzebuje zaledwie 2 minut, aby osiągnąć pełną pozycję wertykalną. W środku znaleźć możemy m.in. jasne okładziny drewniane, kamienne posadzki i pochwyty oraz wykończenia balustrad wykonane z białego wapienia z Istrii. Kluczowa część budynku – sala teatralna – jest niczym jasna perła, otoczona ciemną i szorstką muszą w postaci klinkierowego muru. Przesuwne podesty podłogowe i liczne zapadnie pozwalają na zaaranżowanie jej na 3 sposoby: w stylu elżbietańskim, włoskim lub eksperymentalnym.
Monolit
Obok innowacji czysto konstrukcyjnych, Teatr Szekspirowski w Gdańsku intryguje również oryginalną bryłą. Obiekt sprawia wrażenie mocno osadzonego w ziemi i od razu przykuwa wzrok monolityczną fasadą, do wykonania której wykorzystano ponad 600.000 ręcznie formowanych cegieł klinkierowych. Choć sam materiał nawiązuje do średniowieczno-renesansowej zabudowy okolicy, to jednolity, antracytowy odcień fasady zdecydowanie podkreśla unikatowy charakter miejsca. Monolityczna elewacja budynku to integralny środek wyrazu projektanta, dlatego wymagała wykorzystania materiałów najwyższej jakości. Stąd użycie ręcznie formowanego klinkieru oraz nowoczesnych zapraw do murowania, zdolnych do utrzymania nieskazitelnego wyglądu obiektu, bez względu na panujące wokół warunki atmosferyczne czy działania środowiskowe.
Do stworzenia reprezentacyjnej fasady Teatru Szekspirowskiego wykorzystano zaprawę do murowania i fugowaniu klinkieru Sopro KMT. Hydraulicznie wiążąca zaprawa cementowa z dodatkiem trasu charakteryzuje się wysoką odpornością na wykwity wapienne i przebarwienia, dzięki czemu wyjątkowa elewacja zachowa nieskazitelny wygląd przez dziesiątki lat. Nowoczesna technologia zapewnia całkowitą przepuszczalność pary wodnej przy wysokiej szczelności materiału i nie dopuszcza poprzez swoją elastyczność do powstawania rys skurczowych. Spoina muru jest więc całkowicie odporna na czynniki atmosferyczne, mróz i oddziaływania środowiskowe, dodatek trasu reńskiego radykalnie zmniejsza zaś ryzyko powstawania wykwitów i przebarwień – zarówno na spoinie, jak i na cegłach – tłumaczy Adam Królak ekspert firmy Sopro.
Teatr Szekspirowski w Gdańsku to sztandarowy przykład tego, jak nowoczesna architektura poszukuje odpowiedzi na pytanie: jak pogodzić tradycję i kanon z wolnością artystyczną oraz potrzebami współczesnego człowieka. Odpowiedź? Odważna wizja, konsekwencja realizacji oraz najwyższej jakości tworzywo.
Strona internetowa: www.sopro.pl
źródło i zdjęcia: Sopro