Grupa Budujemy Dom:
Magazyn ONLINE
Miesięcznik Budujemy Dom ONLINE
Wykup dostęp od 1 zł

Bosch rozpoczyna produkcję seryjną modułu zasilania opartego na ogniwach paliwowych

Bosch rozpoczyna produkcję modułów zasilania na wodór w celu rozwinięcia mobilności opartej na tej technologii. Niemiecki lider w dostarczaniu technologii i usług uruchomił produkcję seryjną w swojej fabryce w Stuttgarcie-Feuerbach. Moduły zasilania zostaną wykorzystane w ramach projektu pilotażowego w elektrycznym modelu samochodu ciężarowego amerykańskiej firmy Nikola Corporation.

Bosch rozpoczyna produkcję seryjną modułu zasilania opartego na ogniwach paliwowych
Robert Bosch Sp. z o.o. Bosch Home Comfort|Kotły Gazowe kotły kondensacyjne
www.bosch-homecomfort.pl
Robert Bosch Sp. z o.o. Bosch Home Comfort|Kotły Gazowe kotły kondensacyjne
Dane kontaktowe:
Infolinia: 801 600 801, serwis: 801 300 810
Jutrzenki 105, 02-231 Warszawa

PokażUkryj szczegółowe informacje o firmie

Planowany debiut pojazdu klasy 8 wyposażonego w ogniwa paliwowe na amerykańskim rynku przewidziany jest na trzeci kwartał 2023 roku. Bosch działa na szeroką skalę w obszarze gospodarki wodorowej, opracowując rozwiązania w zakresie produkcji i wykorzystania wodoru. W perspektywie do 2030 roku Bosch zamierza osiągnąć sprzedaż technologii wodorowych na poziomie około 5 miliardów euro.

- "W fabryce Stuttgart-Feuerbach, która ma dłuższą historię niż jakakolwiek inna lokalizacja Bosch, właśnie zaczyna się przyszłość pod znakiem wodoru. Znamy się na technologii wodorowej i rozwijamy się wraz z nią" - powiedział dr Stefan Hartung, prezes zarządu spółki Robert Bosch GmbH podczas Bosch Tech Day 2023.

W celu dostarczenia rozwiązań dla gospodarki wodorowej, firma korzysta z globalnej sieci produkcyjnej. Przykładowo, fabryka Bosch w Bambergu będzie dostarczać stosy ogniw paliwowych do fabryki w Feuerbach. Istotne elementy systemowe, takie jak elektryczna sprężarka powietrza czy wentylator recyrkulacyjny, pochodzą z zakładu Bosch w Homburgu.

- "Bosch należy do bardzo wąskiego grona firm zdolnych do masowej produkcji tak złożonych urządzeń jakimi są stosy ogniw paliwowych. Mamy nie tylko niezbędne kompetencje, ale także możliwość szybkiego skalowania nowych rozwiązań na potrzeby produkcji seryjnej" – powiedział Markus Heyn, członek zarządu Bosch i prezes sektora Bosch Mobility.

Produkcja modułu zasilania opartego na ogniwach paliwowych rusza nie tylko w Feuerbach, ale także w Chongqing w Chinach. Niezbędne elementy będą pochodzić z zakładu w Wuxi.

- "Bosch to pierwsza firma produkująca układy tego typu zarówno w Chinach, jak i w Niemczech" – powiedział dr Hartung.

Firma Bosch angażuje się w rozwój technologii wodorowych i podejmuje inwestycje mające na celu przyspieszenie tego obszaru
Firma Bosch angażuje się w rozwój technologii wodorowych i podejmuje inwestycje mające na celu przyspieszenie tego obszaru

Bosch wkracza w erę mobilności opartej na wodorze, rozwijając technologie i usługi w tym obszarze. Niemiecki dostawca rozpoczął produkcję seryjną modułów zasilania opartych na ogniwach paliwowych w swoim zakładzie w Stuttgarcie-Feuerbach. Rozwiązanie to będzie wykorzystane w ramach projektu pilotażowego dla elektrycznego modelu samochodu ciężarowego amerykańskiej firmy Nikola Corporation, który będzie wyposażony w ogniwa paliwowe.

Planowany debiut pojazdu klasy 8 na rynku amerykańskim przewidziany jest na trzeci kwartał 2023 roku. Bosch działa na szeroką skalę w obszarze gospodarki wodorowej, opracowując rozwiązania dotyczące produkcji i wykorzystania wodoru. Firma planuje osiągnąć sprzedaż technologii wodorowych na poziomie około 5 miliardów euro do 2030 roku.

Bosch wykorzystuje swoją globalną sieć produkcyjną do dostarczania rozwiązań dla gospodarki wodorowej. Na przykład, fabryka Bosch w Bambergu będzie dostarczać stosy ogniw paliwowych do fabryki w Feuerbach. Istotne elementy systemowe, takie jak elektryczne sprężarki powietrza i wentylatory recyrkulacyjne, pochodzą z zakładu Bosch w Homburgu.

Ponadto, Bosch planuje uruchomić produkcję stosów do zastosowań przenośnych w swojej amerykańskiej fabryce w Anderson w Karolinie Północnej. Firma przewiduje, że do 2030 roku, co piąty nowy pojazd ciężarowy o masie co najmniej sześciu ton będzie wyposażony w układ przeniesienia napędu oparty na ogniwach paliwowych.

Moduł zasilania oparty na ogniwach paliwowych
Moduł zasilania oparty na ogniwach paliwowych

Bosch aktywnie wspiera rozwój gospodarki wodorowej i zachęca decydentów do podejmowania działań. Firma inwestuje znaczne środki w rozwój i produkcję technologii wodorowych, planując zainwestować blisko 2,5 miliarda euro w latach 2021-2026. Bosch zatrudnia już ponad 3000 osób pracujących nad technologiami wodorowymi, z czego ponad połowa znajduje się w Europie.

Przewiduje się, że większość stanowisk będzie obsadzona wewnętrznie przez pracowników, którzy już zajmują się tematyką związaną z napędami w firmie. Jednak dalszy rozwój gospodarki wodorowej zależy również od działań politycznych. Bosch uważa, że Europa musi podjąć większe wysiłki w celu zwiększenia produkcji wodoru, tworzenia globalnych łańcuchów dostaw, wykorzystania wodoru we wszystkich sektorach gospodarki oraz szybkiego tworzenia infrastruktury umożliwiającej dystrybucję wodoru w Europie.

Bosch jest dobrze przygotowany do gospodarki wodorowej i wykorzystuje swoje doświadczenie z branży motoryzacyjnej. Firma rozwija różne technologie wodorowe, od elektrolizy po silniki wodorowe. Rozpoczęła budowę prototypów urządzeń wykorzystujących membranę do wymiany protonów, co umożliwia konwersję energii, podobnie jak w przenośnych ogniwach paliwowych. Bosch planuje rozpoczęcie produkcji seryjnej tych urządzeń w 2025 roku. Firma rozważa różne zastosowania wodoru, w tym wykorzystanie stacjonarnych ogniw paliwowych do dostaw energii i ciepła.

Przykładowo, w ramach projektu pilotażowego, Bosch planuje osiągnąć sprawność ogólną na poziomie 90% w szpitalu w Erkelenz, gdzie mikroelektrownia będzie zasilana początkowo gazem ziemnym, a później przekonwertowana na zielony wodór. Oprócz ogniw paliwowych, Bosch pracuje również nad rozwojem silników wodorowych, w tym układów wtrysku wodoru. Te rozwiązania mają zastosowanie zwłaszcza w ciężkich pojazdach na długich dystansach i przy przewożeniu dużych ładunków.

Silnik wodorowy oferuje wszystkie możliwości silnika wysokoprężnego, przy jednoczesnej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Przewiduje się, że silnik wodorowy będzie dostępny na rynku w 2024 roku, a Bosch otrzymał już cztery zamówienia na projekty produkcyjne z głównych regionów gospodarczych. Firma dynamicznie rozwija gospodarkę wodorową, wykorzystując swoje doświadczenie i umiejętności w tym obszarze.

źródło i zdjęcia: Robert Bosch Sp. z o.o. Bosch Home Comfort|Kotły