Czy polskie stacje ładowania pojazdów elektrycznych SOLA zdominują europejski rynek?
Czy polskie stacje ładowania pojazdów elektrycznych SOLA zdominują europejski rynek?
Ostatnie miesiące przyniosły dynamiczny wzrost liczby zarejestrowanych w Polsce samochodów z napędem elektrycznym. Tylko od początku tego roku do końca maja przybyło przeszło 9 tys. takich pojazdów, ich łączna liczba przekracza już 42 tysiące. Rynek uzupełniają także samochody dostawcze i ciężarowe. Konkluzja jest oczywista - rośnie zapotrzebowanie na stacje ładowania dla użytkowników indywidualnych, jak również wśród firm, instytucji i biznesu.
Artykuł promocyjny
Data publikacji: 2023-07-05
Data aktualizacji: 2023-09-28
Rozbudowa infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych wyzwaniem najbliższych lat
Ten nieodwracalny trend połączony ze wzrostem świadomości ekologicznej użytkowników oraz zmianami w ustroju prawnym ze strony UE niesie szereg wyzwań, którym stawić czoła muszą zarówno operatorzy sieci dystrybucyjnych, jak producenci i dystrybutorzy stacji ładowania. Zgodnie z raportem opracowanym przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, na koniec maja funkcjonowało w Polsce 2836 stacji ładowania, z których niespełna 1/3 to tzw. stacje szybkiego ładowania prądem DC. Oznacza to, że na jeden punkt ładowania przypada statystyczne 7,66 samochodów z napędem elektrycznym. To wciąż zbyt niski wskaźnik, by móc przeprowadzić elektryfikację transportu samochodowego na masową skalę.
Sprostać temu wyzwaniu postanowiła polska firma z siedzibą w Gorlicach - SOLA EV. Warto już teraz zwrócić uwagę na ten podmiot, ponieważ w perspektywie najbliższych lat ma on szansę stać się głównym dostawcą rozwiązań w zakresie ładowania samochodów elektrycznych nie tylko na polskim, ale także europejskim rynku.
Nowy model biznesowy dla inwestorów
Szybki rozwój elektromobilności przyciąga inwestorów. Budowa sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych to już nie tylko mrzonka, ale realna forma lokacji kapitału. SOLA EV posiada w swojej ofercie stacje szybkiego ładowania prądem DC, które doskonale wpisują się w model biznesowy oparty na chęci pomnażania kapitału poprzez świadczenie usług ładowania elektryków.
Speed-E, bo taką nazwę nosi omawiana seria, to wolnostojąca stacja ładowania o mocy nawet 180 kW, które jednocześnie mogą świadczyć usługę ładowania dla 3 pojazdów. Intuicyjny, dotykowy wyświetlacz o wielkości 10”-52” pozwala w intuicyjny sposób korzystać z urządzenia. Opłaty mogą być realizowane poprzez dostępny terminal płatności lub aplikację operatora, która poprzez protokół OCCP 1.6J zintegrowana jest z urządzeniem. Speed-E może być także wyposażona w czytnik RFID, dzięki czemu rozpoczęcie procesu ładowania możliwe jest poprzez użycie karty lub breloka zbliżeniowego. Popularne w Europie złącza CCS 2 dla prądu DC lub azjatyckie CHADeMO pozwolą obsłużyć zdecydowaną większość pojazdów. Speed-E to urządzenie o ogromnych możliwościach, które pracować może w trybie online lub offline - bez konieczności połączenia z siecią.
Prawdziwe, polskie technologiczne know-how zawarte jest we wnętrzu urządzenia. Stacja posiada wbudowany mechanizm dzielenia mocy ładowania na poszczególne złącza oraz z poziomu całej stacji ładowania. Oznacza to, że w zależności od tego, jakie pojazdy są w danej chwili ładowane oraz jaki jest ich aktualny stan naładowania, Speed-E automatycznie dobierze optymalną moc na poszczególne porty, by cały proces przebiegał jak najsprawniej. To ważne rozwiązanie z punktu widzenia inwestora, który chce osiągnąć jak najwyższy ROI, ale również dla użytkowników, którzy w możliwie krótkim czasie chcą naładować swoje pojazdy.
Co ważne, każdorazowo istnieje możliwość personalizacji obudowy, dzięki czemu stacja może stać się wizytówką inwestora i stanowić doskonałą platformę promocyjną. Brzmi dobrze? Zachęcamy do pogłębienia tej tematyki w poniższym materiale video.
Zarabiaj na stacji ładowania DC - ciekawy plan na biznes!
Atut dla przedsiębiorców
Wiele firm, zwłaszcza obiektów hotelowych, gastronomicznych czy agroturystycznych poszukuje tzw. wartości dodanych, które pozwoliłyby im wyróżnić się wśród konkurencji. Takim rozwiązaniem są właśnie stacje ładowania samochodów elektrycznych! Spora część serwisów rezerwacyjnych posiada opcję wyselekcjonowania tych obiektów, które dają możliwość świadczenia usługi ładowania dla swoich gości.
SOLA EV posiada serie stacji ładowania, przeznaczonych także pod ten segment rynkowy. Stand-E to wolnostojąca stacja ładowania prądem zmiennym AC, której moc maksymalna wynosi 44 kW, co pozwala na równoczesne ładowanie dwóch pojazdów. Podobnie jak w omawianej wcześniej serii stacji szybkiego ładowania, także w tym przypadku możliwe jest wyposażenie stacji w czytnik RFID, poprzez który goście hotelowi mogą dokonać autoryzacji procesu ładowania. To również doskonałe rozwiązanie dla firm, które idąc z duchem czasu, chciałyby dać możliwość ładowania pojazdów swoim pracownikom. Stand-E posiada również dotykowy ekran wielkości 10”, poprzez który możliwa jest obsługa i kontrola procesu ładowania. Co ważne, nabywca ma możliwość wyboru jednej z dwóch wersji obudowy - wersja EcoLine lub Premium. Oczywiście istnieje opcja personalizacji obudowy, w tym jej kolorów, logotypów czy interfejsu.
Stand-E ma także autorskie rozwiązanie FAILRES - system wewnętrznych zabezpieczeń, który w przypadku awarii jednego z ładowanych pojazdów i zadziałania wbudowanych zabezpieczeń stacji, nie wyłącza urządzenia z dalszego użytkowania. To ważne rozwiązanie zwłaszcza z punktu widzenia nabywców, którzy chcieliby świadczyć usługi ładowania w celach zarobkowych, poszerzając w ten sposób źródło swoich przychodów.
W sektorze komercyjnym zastosowanie znajdzie także ładowarka Wall-E Box DC. To naścienna stacja ładowania o niewielkich gabarytach, która pozwala ładować pojazd z mocą nawet 30 kW prądem stałym DC. Wyposażona jest w dotykowy wyświetlacz 10”, wskaźnik LED pokazujący stan procesu ładowania czy czytnik kart RFID. To rozwiązanie dedykowane jest zwłaszcza firmom usługowym, handlowym, instytucjom czy drobnym przedsiębiorcom, którzy mają ograniczoną przestrzeń montażową, a chcieliby umożliwić swoim klientom szybkie naładowanie samochodu.
Podobne wyposażenie posiada kolejny model - Wall-E Box AC. Jak sama nazwa wskazuje, stacja ta ładuje pojazd prądem zmiennym o mocy maksymalnej 22 kW. Samo urządzenie może jednak ładować dwa pojazdy jednocześnie, co daje łączną moc 44 kW.
Dla użytku domowego
SOLA nie zapomniała także o nabywcach indywidualnych. Wielu właścicieli pojazdów elektrycznych chciałoby mieć swoją własną, domową stację ładowania. Uzupełnienie deficytu energii pojazdu bez kolejki, procesu autoryzacji czy płatności? Z pomocą przychodzi Wall-E!
To naścienna stacja ładowania o mocy maksymalnej 22 kW. Użytkownik posiada możliwość wyboru licznych funkcji dodatkowych, jak wyświetlacz LCD, moduł WiFi, czytnik RFID czy rodzaj przewodu (zwykły lub spiralny). Co więcej, także i ten model podlega personalizacji. Ładowarka doskonale sprawdzi się w zastosowaniach indywidualnych, gdzie posiadacz samochodu elektrycznego może ładować swój pojazd w porze wieczorowej lub nocnej.
Stacja Wall-E dostępna jest w dwóch wersjach: w obudowie metalowej lub plastikowej (Wall-E Lite). To jednocześnie najbardziej budżetowa jednostka. W połączeniu z instalacją fotowoltaiczną i dostosowaniem do cen zmiennych taryf energii eksploatacja pojazdu elektrycznego staje się naprawdę tania. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by Wall-E wykorzystać w działalności biznesowej lub w przypadku udogodnień wśród firm, hoteli czy instytucji.
Polskie know-how
Na rynku pojawia się coraz więcej producentów stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Warto jednak już na etapie projektowym budowy sieci ładowania uwzględnić szereg dodatkowych czynników oprócz parametrów technicznych i ceny urządzenia. Jednym z nich jest wsparcie serwisowe i techniczne, które SOLA traktuje priorytetowo. Gorlicki producent za punkt honoru obrał sobie zapewnienie kompleksowej obsługi w okresie po zakupowym.
Kolejnym aspektem wartym podkreślenia jest fakt w pełni polskiej produkcji. Dzięki temu SOLA EV jest w pełni odpowiedzialna za dostarczane urządzenia, mając doskonałą świadomość i znajomość stosowanych rozwiązań. Autorskie oprogramowanie, rozwijane przez polskich specjalistów pozwala w szybki sposób reagować na sygnały rynkowe oraz optymalnie dostosować rozwiązania pod specyfikę polskiego rynku.
W relacjach biznesowych liczy się zaufanie i wiarygodność. SOLA EV zrealizowała już wiele projektów dla dużych podmiotów z sektora prywatnego i publicznego, dzięki czemu inwestor zainteresowany współpracą ma możliwość zapoznania się z referencjami czy działaniem stacji EV w praktyce. Co więcej, pod marką SOLA dostarczane są także produkowane w Polsce pompy ciepła, marka ta jest obecna na rynku od dłuższego czasu, jej dynamiczny rozwój pozwolił wyodrębnić różnorodne jednostki biznesu w ramach odnawialnych źródeł energii. Pompy ciepła czy rozwiązania w zakresie fotowoltaiki stanowią idealne uzupełnienie oferty stacji ładowania, będąc produktem komplementarnym.
SOLA otwiera okno na nowe perspektywy i staje się aktywnym kreatorem transformacji energetycznej naszego kraju oraz innych krajów europejskich. Czy polska firma odniesie sukces i skutecznie zawalczy z zagraniczną konkurencją? Wierzymy, że dobry produkt, wsparcie serwisowe, innowacyjne rozwiązania czy bogata oferta przyczynią się do sukcesu SOLA EV. Oferta marki dostępna jest pod adresem: www.sola.com.pl