Dociekliwy Inwestor: – Witam Pana, chciałbym, żebyśmy dziś porozmawiali o oknach, drzwiach oraz bramach garażowych, czyli tym wszystkim, czego będziemy potrzebować do zamknięcia budynku. Tym razem znów jesteśmy z żoną.
Majster Guru: – Witam Państwa! Jak rozumiem, w tych sprawach również chciała Pani współdecydować. Słusznie, bo stolarka otworowa – jak się tradycyjnie nazywa okna i drzwi – ma niemałe znaczenie nie tylko dla wyglądu domu, ale także wygody mieszkania i często nadaje charakter całemu domowi.
Żona Inwestora: – Też tak sądzę, dlatego uznałam, że są to sprawy zbyt ważne, a równocześnie wymagające pewnej subtelności, żeby decyzje pozostawiać mężczyznom.
– Mam nadzieję, że uda nam się wypracować jakiś kompromis, a właściwie to Państwu się uda. Niejednokrotnie właśnie przy wybieraniu okien i drzwi dochodzi do poważnych sporów pomiędzy małżonkami. Od razu uprzedzam, że podstawowym błędem wielu osób jest skupianie się na jednym aspekcie, np. współczynniku przenikania ciepła U, albo dla odmiany wyglądzie, przy lekceważeniu pozostałych.
– No właśnie, szczególnie ceny, bo z tego co się zorientowałem, niektóre potrafi ą być zaporowe. Zdarzają się nawet kilkakrotne różnice!
– Patrzenie tylko na cenę – co, niestety, wiele osób robi – również jest poważnym błędem. Wprawdzie wysoka cena nie musi wcale oznaczać najwyższej jakości, lecz dobrego okna lub drzwi nie sposób zrobić za grosze. Najbezpieczniejszym wyborem jest zwykle tzw. średnia półka cenowa – wyżej od minimalnego standardu, ale też bez ekstrawagancji. Powiem Państwu, że czasem odnoszę wrażenie, że niektóre okna i drzwi – w szczególności te o najbardziej wyśrubowanej izolacyjności cieplnej – powstają głównie dlatego, żeby producent miał się czym pochwalić i wyróżnić na tle konkurencji. Najkrócej mówiąc, ze względu na marketing, a nie sens.
Z drugiej strony na rynku jest całkiem sporo wyrobów, w których oszczędzano na czym się tylko da – z wiotkimi profilami, ze zbyt słabymi okuciami, po prostu z marnych surowców. Czyli zgodnie z zasadą, że cena czyni cuda i napędza klientów.
fot. Schüco