Brama segmentowa i napęd działają bezawaryjnie. Piloty do wymiany

Brama segmentowa i napęd działają bezawaryjnie. Piloty do wymiany

Jak dotąd, brama i napęd działają bezawaryjnie. Jedyne piloty wymagają wymiany co 2-3 lata, ponieważ wycierają się gumowe elementy. Po upływie gwarancji zniszczonych markowych pilotów, serwisant okazał ludzką twarz... - mówi Artur, Członek Klubu Budujących Dom, który bramę garażową użytkuje od 2007 r.

Parametry garażu: w bryle budynku, na dwa samochody, powierzchnia 28 m2. Ściany z bloczków silikatowych i wełny mineralnej o gr. 15 cm. Garaż ogrzewany w zimie do temperatury 10°C.

Charakterystyka segmentowej bramy garażowej:

  • brama segmentowa, górna; 
  • wykonana z przetłaczanych paneli aluminiowych, izolowanych pianką poliuretanową o gr. 40 mm, pomalowana farbą proszkową RAL w kolorze kremowym; 
  • wymiary 470 x 240 cm; 
  • 2 metalowe pochwyty;
  • gwarancja 4 lata;
  • brama kupiona z napędem i usługą monterską; 
  • napęd łańcuchowy, siła uciągu 550 N, wykrywanie przeszkody; 
  • sterowanie 3 pilotami czterokanałowymi; 
  • przycisk na ścianie garażu.

Decyzja: gotowy projekt przewidywał pod dachem domu mały garaż na jeden samochód, ale powiększyłem go, żeby zmieścił się drugi. Droga do garażu ma kształt ostrego łuku i szerokość 6 m, więc wymiary otworu garażowego dobrałem tak, żeby wjazd był możliwie wygodny. Dopasowując wysokość, uwzględniłem ewentualne parkowanie wyższych aut, np. typu SUV.

Wiedząc, że zastosuję jedną szeroką bramę, po której podniesieniu garaż się wychłodzi, już w trakcie budowy zaizolowałem wełną mineralną o gr. 10 cm sufit garażu i wewnętrzną ścianę między nim a resztą domu. Do zamykania garażu kupiłem wysokiej jakości wyroby, które mają szansę przez długie lata pracować bezawaryjnie.

Bramę segmentową od polskiego producenta zamówiłem u lokalnego autoryzowanego dystrybutora, a jego specjalista od sterowania dobrał markowy napęd wraz z pilotami. Zamontował przy wewnętrznych drzwiach z garażu do domu również przycisk, sterujący bramą. Wybrałem wrota bez prześwietleń, ponieważ garaż ma 3 okna w ścianach. Nie widziałem potrzeby zamawiania wrót z drogimi zabezpieczeniami antywłamaniowymi, bo domu strzeże firma monitorująca.

Napęd i ułożenie wrót w pozycji otwartej - horyzontalnej
Napęd i ułożenie wrót w pozycji otwartej - horyzontalnej
Pochwyt ułatwia ręczne podnoszenie wrót. Dolna uszczelka nie przymarza do progu
Pochwyt ułatwia ręczne podnoszenie wrót. Dolna uszczelka nie przymarza do progu
Przycisk sterowania przy wewnętrznym wyjściu z garażu do domu
Przycisk sterowania przy wewnętrznym wyjściu z garażu do domu

Segmentowa brama garażowa - rady i przestrogi:

  • Monterzy sami dokonali pomiarów garażu. Miał już wylaną betonową posadzkę i wiedziałem, że później wykończę ją żywicą, co dawało im sygnał, że nie trzeba będzie po jej ułożeniu powtórnie pasować bramy. Montując prowadnice i napęd, musieli za to, poprzez warstwę ocieplenia, dobijać się do betonu. Montaż trwał 2 dni. Jak dotąd, brama i napęd działają bezawaryjnie.

    Jedyne piloty wymagają wymiany co 2-3 lata, ponieważ wycierają się gumowe elementy. Po upływie gwarancji zniszczonych markowych pilotów, serwisant okazał ludzką twarz. Zaoferował tańsze zamienniki od innego producenta. Mają lepszą jakość, twardość, design, a kosztują 40-50 zł mniej.

    Kiedy spaliła się nietypowa żarówka w napędzie, ten sam technik doradził, żeby zastąpić ją żarówką ze... Stara. Zamiast 60 zł, zapłaciłem 6 zł. Choć jest nas dwoje, od początku zamówiłem 3 piloty, żeby jeden można było dać np. rodzinie, pani sprzątającej, sąsiadom. Awaryjny pilot nie leży w szufladzie!
     
    Posługujemy się pilotami czterokanałowymi, ponieważ oprócz obsługi naszych bram: garażowej i wjazdowej, sterują też bramą garażową w pobliskim domu rodziny, co przydaje się, np. podczas urlopów.
     
  • Kamera termowizyjna potwierdziła, że U całej bramy trzyma dobre parametry. To ważne, żeby w ogrzewanym garażu izolacja i uszczelnienie wrót były prawidłowe.
     
  • System ręcznego podnoszenia bramy uruchamialiśmy zaledwie kilka razy. Żona potrzebowała wtedy mojej konsultacji przez telefon, bo nie pamiętała, co i gdzie trzeba odblokować. Narzekała również na ciężar wrót. W takich momentach bardzo przydają się pochwyty po ich obu stronach, które na szczęście zamówiłem od razu. Warto je mieć - to wydatek do 50 zł za sztukę. Co 2 lata smaruję prowadnice gęstym smarem maszynowym Towot i wrota płynnie pracują.
Mechanizm łańcuchowy napędu
Mechanizm łańcuchowy napędu

Koszty zakupu i montażu segmentowej bramy garażowej:

  • brama 4200 zł, 
  • napęd 2100 zł. 
  • wymiana pilotów - 70 zł za sztukę.

Redaktor: Lilianna Jampolska
Na zdjęciu otwierającym: Brama segmentowa pomalowana farbą proszkową podobną do koloru tynku

Lilianna Jampolska
Lilianna Jampolska

Od ponad dwudziestu lat w przystępny sposób opisuje domy i ogrody Czytelników. Współpracowała z kilkoma znanymi poradnikami budowlanymi. Jest autorką tekstów i zdjęć. W wolnych chwilach z przyjemnością zajmuje się własnym ogrodem.

Metodą permakulturową uprawia w nim zarówno rośliny ozdobne, jak i zioła, warzywa itp. Amatorsko interesuje się architekturą, ogrodnictwem, ornitologią, sportem, filmem. Uwielbia podróżować, poznawać nowych ludzi i miejsca. Jeżeli potrzebuje wypocząć, najchętniej wyjeżdża nad morze, poza sezonem wakacyjnym.

Komentarze

Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz