- Co jest ważne przy wyborze bramy garażowej?
- Co wypływa na cenę bram grażowych?
- Jakie są rodzaje bram garażowych?
- Na co zwracać uwagę podczas montażu bram garażowych?
- Dlaczego warto zainwestować w napęd do bram?
Popyt na zdalnie sterowane wrota garażowe wzrasta, ponieważ rodzina poruszająca się samochodami na co dzień używa ich częściej, niż głównych drzwi wejściowych. Z tego powodu budujący domy już dawno przestali traktować garaż po macoszemu. O jego wielkości, liczbie i rodzaju bram oraz przygotowaniu instalacji elektrycznej do napędu myślą już na etapie projektowania domu.
CO JEST WAŻNE PRZY WYBORZE BRAMY?
Od tego, gdzie znajduje się garaż i czy będzie on ogrzewany, zależą najistotniejsze parametry doboru bramy - izolacyjność termiczna i akustyczna. Wrota nieizolowane termicznie zakłada się tylko w wolno stojących lub nieogrzewanych pomieszczeniach parkingowych, natomiast starannie uszczelnione i wypełnione materiałem izolacyjnym - w garażach ogrzewanych, znajdujących się w bryle domu.
Kupując model z ociepleniem, koniecznie należy kierować się wartością współczynnika przenikania ciepła U całej bramy, opisanym przez producenta w certyfikacie wyrobu. W 2017 r. zmieniły się przepisy dotyczące ciepłochronności bram garażowych - obecnie współczynnik U wrót w ogrzewanym pomieszczeniu nie może być wyższy, niż 1,5 W/(m2•K), a już od 2021 r. - 1,3.
Pożądaną izolację termiczną producenci uzyskują poprzez włożenie, między warstwy pancerza, płyt styropianu lub wypełnienie wewnętrznej przestrzeni pianką poliuretanową, niekiedy nawet 60 mm. Do uszczelnienia stosują natomiast tzw. ciepłe łączenia jej segmentów oraz uszczelki na styku z ościeżnicą i posadzką. Wpływ na ciepłochronność bramy ma też poprawny montaż. Te wszystkie zabiegi sprawiają, że solidnie ocieplone wrota są o 20-40 % droższe od nieocieplonych.
Zabezpieczenia antywłamaniowe są równie ważne. Do garażu bez instalacji alarmowej najczęściej zamawia się bramę ze wzmocnionymi profilami oraz klamką obrotową z ryglem, albo z elektrycznym napędem z blokadą dociskową, uruchamianą pilotem.
Ostatni wariant zabezpiecza przed podważeniem bramy z zewnątrz. Tylko bramy rolowane wyjeżdżają z fabryki z zamontowaną już, w wale nawijającym, blokadą antywłamaniową. Jednak jeżeli zależy nam na właściwościach antywłamaniowych jedynym sensownym rozwiązaniem jest zakup modelu o określonej klasie odporności na włamanie, która nadawana jest od RC1 do RC6 (trudno znaleźć wyroby powyżej klasy RC3).
CO WPŁYWA NA CENĘ BRAM GARAŻOWYCH?
O końcowej cenie decydują wygląd i dodatkowe wyposażenie wrót. Właściciele domów starają się, żeby zamknięcie garażu harmonizowało z całym budynkiem. Jego kolorystykę najczęściej dopasowują do okien i drzwi, albo do elewacji i dachu - standardowe odcienie to biel i brąz, za inne muszą więcej zapłacić.
Producenci nie mają problemu z zaspokojeniem różnorodnego popytu - są w stanie wykonać modele w ogromnej ilości wzorów i faktur. Oferują wzory imitujące deski, kasetony, pionowe listwy, w wersji gładkiej lub wytłaczanej. Na życzenie klienta, wyposażają wrota w pochwyty, rygle, przeszklenia ze szkła tradycyjnego bądź akrylowego, z przezroczystych płyt poliwęglanu. Proponują też wbudowanie dodatkowych drzwi.
Wszystko to podnosi jednak cenę. Można ją zmniejszyć, przygotowując otwór wjazdowy w typowym rozmiarze. Każdy producent ma bowiem w ofercie standardowe modele w niewygórowanej cenie.
JAKA BRAMA GARAŻOWA?
Bramy garażowe różnią się konstrukcją i sposobem otwierania. Do nowoczesnych rodzajów zalicza się segmentowe i rolowane, do tradycyjnych i starszych - rozwierane i uchylne.
Obecnie największe zainteresowanie wzbudzają modele segmentowe (inaczej sekcyjne). Dzieje się tak ze względu na ich liczne zalety - wiatroszczelność, łatwość uruchomienia, bezpieczeństwo użytkowników i ochronę przed włamaniem, oszczędność miejsca w garażu i na podjeździe, bogate wzornictwo. Ponadto można je zamontować w otworze wjazdowym o dowolnym kształcie, m.in. z nadprożem w kształcie łuku.
Uszczelnione segmenty najlepiej trzymają ciepło i chronią od wiatru, więc nadają się do garaży ogrzewanych. Wysoka ciepłochronność bram segmentowych wynika z ich budowy. Płaszcz składa się z 3-6 segmentów, połączonych zawiasami i zabezpieczonych uszczelkami przed wiatrem, chłodem, gorącem.
Segmenty, zwykle wykonane ze stali ocynkowanej, wykańcza się tworzywem sztucznym (np. imitującym drewno), farbą proszkową, albo okładziną z drewna lub sklejki. Wnętrze segmentów wypełnia się materiałem izolującym cieplnie i akustycznie, najczęściej pianką poliuretanową, która ma grubość co najmniej 20 mm, w niektórych modelach nawet 60 mm. Szczelność wrót zapewniają odpowiednie uszczelki. Newralgiczne miejsca to styk pancerza i ścian oraz pancerza i posadzki (tu stosuje się specjalną uszczelkę progową).
Ten rodzaj skrzydeł występuje w dwóch wariantach - jako otwierane do góry (płaszcz zachodzi pod sufit) lub na bok (płaszcz chowa się na ścianie garażu).
Bramy segmentowe kosztują nieco więcej, niż uchylne i rozwierane, za to mniej, niż najdroższe roletowe. W zależności od budowy i rozmiarów ich cena wynosi 2000-5000 zł.
Za bramę roletową (inaczej nazywaną rolowaną) najczęściej trzeba zapłacić powyżej 3000 zł. Zwykle jest fabrycznie wyposażona w automatyczny napęd. Takie bramy działają jak okienne rolety zewnętrzne i zajmują mało miejsca, ponieważ nie mają prowadnic pod sufitem garażu. Płaszcz - złożony z lameli z aluminium lub stali, które są połączone przegubowo - nawija się na wał w kasecie, zamontowanej wewnątrz garażu albo na zewnętrznej ścianie.
Mechanizm działania bram uchylnych (płytowych) jest następujący - niełamane płytowe skrzydło, unosząc się do góry na prowadnicach, najpierw zachodzi nad podjazd, a potem chowa się pod sufitem. Potrzeba zatem zapewnić mu swobodę ruchu na podjeździe, około 1,5 m. Ponadto trzeba uwzględnić to, że jeśli brama zostanie zamontowana w świetle otworu wjazdowego, ograniczy wysokość garażu o 20 cm, a gdy za otworem - o 10 cm. Można ją otwierać ręcznie, albo mechanicznie. Przeznacza się je zwykle do garaży nieogrzewanych lub wolno stojących, bo najczęściej nie są tak szczelne jak bramy segmentowe. Mimo to ciągle cieszą się popularnością, gdyż są tanie i mają solidną budowę.
Bramy rozwierane nie należą do wygodnych z punktu widzenia użytkownika. Trzeba skrzydłom, nawet jeśli mają elektryczne siłowniki, zapewnić sporo przestrzeni przed garażem, a w zimie - uprzątać śnieg w obrębie ich zasięgu. Przy dzisiejszych standardach użytkowych, najlepsze docelowe miejsce tego rodzaju wrót to... składzik gospodarczy, który otwiera się rzadziej niż garaż. Prosta konstrukcja i łatwy montaż przekłada się natomiast na niską cenę (ok. 1000 zł).
MONTAŻ BRAMY GARAŻOWEJ
To zadanie dla fachowców, którzy potrafią, zgodnie ze sztuką budowlaną, między innymi stabilnie zamocować prowadnice boczne i górną oraz ościeżnice. Producenci bram, albo ich dystrybutorzy, oferują kompleksową usługę, polegającą na fachowym dobraniu wrót i napędu, a także zamontowaniu w jednym rzucie lub etapami oraz przeprowadzaniu okresowych przeglądów.
Proces rozpoczyna się od wizji lokalnej w garażu. Specjaliści od bram badają jego parametry, tj. położenie, otwór wjazdowy, przestrzeń wewnątrz i na podjeździe, przebieg instalacji elektrycznej, czy jest ogrzewany. Dopiero znając te elementy, jak również wskazania właścicieli domu, dobierają rodzaj i model bramy oraz ewentualnie napęd, a następnie je montują. Do umocowania elementów najczęściej kupowanych bram segmentowych i rolowanych potrzebują do 6 godzin.
Do montażu bramy segmentowej przystępują dopiero wtedy, gdy garaż ma otynkowane ściany i całkowicie wykończoną posadzkę. Zawsze umieszczają ją za otworem wjazdowym. Prowadnicę stalową do modelu górnego przytwierdzają do ścian, natomiast prowadnicę wersji otwieranej na bok - na nadprożu, ścianie lub posadzce. Wrota otwierane do góry wymagają pomieszczenia o wysokości co najmniej 2,5 m, ponieważ przy ułożeniu równoległym do sufitu, muszą mieć tam odpowiednio dużo przestrzeni (zabierają z wysokości garażu 20-30 cm).
Bramy rolowane montuje się dopiero po przerwie technicznej, wymaganej do wyschnięcia ścian i posadzki. Garaż musi mieć nadproże o wysokości co najmniej 30 cm, chyba że zamontujemy bramę na zewnątrz.
Koszty. Stawka za założenie bramy segmentowej to minimum 400-500 zł, a za obsadzenie kompletu wrota i napęd - 700-1000 zł. Przy czym zamawiając bramę z montażem, zapłacimy 8% VAT, zniżka, niestety, nie obejmuje usługi w garażu wolno stojącym - tam VAT wynosi 23%.
BRAMY GARAŻOWE - WARTO MIEĆ NAPĘD!
Montażu napędu mogą dokonać tylko elektrycy z uprawnieniami. Napęd dobierają następująco - siła ciągu (może mieć 400-1200 N) musi iść w parze z ciężarem i powierzchnią wrót oraz częstotliwością ich pracy (podczas zakupu należy sprawdzić parametr maksymalnej dziennej liczby cykli otwierania/zamykania).
Ważna jest też szybkość otwierania i zamykania (10-22 cm/s). Urządzenie zawiera siłownik (silnik wprawiający w ruch skrzydło bramy), a także układ sterujący. Można je wyposażyć w baterię na wypadek braku zasilania elektrycznego oraz systemy zabezpieczające przed przytrzaśnięciem - sprzęgło bezpieczeństwa, zamki i fotokomórki, jak również mechanizm spowalniający pracę bramy tuż przed jej zamknięciem.
Sterowanie. Bramę obsługuje się przy użyciu: pilota, przycisku na ścianie, klucza, zamka kodowego. Korzystanie z pilota jest najwygodniejsze, ponieważ można sterować wrotami bez wysiadania z samochodu.
Koszt montażu. W zależności od rodzaju i siły uciągu, wynosi około 1/3 ceny bramy, czyli 400-2000 zł.
Przegląd i konserwacja. Bramy segmentowe oraz wszystkie z automatycznym napędem raz w roku wymagają sprawdzenia ogólnego stanu technicznego. Przegląd przeprowadza monter bram, sprawdzając wyważenie skrzydła bramy, urządzenia zabezpieczające i naciąg sprężyn. Reguluje rolki bieżne i elementy blokujące bramę. Usługa kosztuje 100-250 zł.
Lilianna Jampolska
fot. otwierająca: Krispol