Dach podczas użytkowania narażony jest głównie na działanie promieniowania UV oraz gromadzenie się zanieczyszczeń mogących niekorzystnie wpływać na wygląd powierzchni powlekanych organicznie takich jak kurz, sadza, zanieczyszczenia z drzew, odchody ptasie, glony itp. Oprócz naturalnego czyszczenia dachu dzięki opadom atmosferycznym należy przeprowadzać okresowe prace konserwacyjne.
Zaleca się raz na rok dokonywania przeglądu dachu i raz na około 5 lat przeprowadzenia mycia połaci dachowej bez użycia środków ściernych bądź działających agresywnie. Najbardziej popularny zabieg to mycie myjką ciśnieniową z użyciem detergentów niepowodujących uszkodzenia powłoki lakieru. Takim środkiem może być np. aktywna piana lub szampon do mycia samochodów.
Dodatkowo w celu usunięcia zabrudzeń, których nie można usunąć myciem pod ciśnieniem, można użyć szczotki z miękkim włosiem. Po myciu należy bardzo dokładnie wypłukać powierzchnię dachu aby zmyć pozostałości brudu oraz środek czyszczący. Mycie należy przeprowadzać od kalenicy dachu kierując się w dół i na boki. Nie powinno się myć dachu z powierzchni poziomu gruntu polewając silnym strumieniem wody z węża. Podczas takiego mycia woda może dostać się pod arkusze blachodachówki i spowodować zamoczenie ocieplenia. Należy również pamiętać o zachowaniu zasad bezpieczeństwa i w przypadku domów wysokich najlepiej wynająć firmę specjalistyczną do tego typu prac.
Dodatkowo należy podejmować systematyczne i bezzwłoczne działania zaradcze w stosunku do wszelkich elementów, na których, z różnych powodów zaczynają rozwijać się ogniska korozji. W miejscach tych należy mechanicznie usunąć starą powłokę farby, która nie posiada odpowiedniej przyczepności. Następnie należy odpylić i usunąć wszelkie zanieczyszczenia z dachu oraz umyć i odtłuścić powierzchnię przewidzianą do renowacji. Kolejnym etapem jest dokładne spłukanie środka odtłuszczającego wodą i po wyschnięciu dwukrotne pomalowanie farbą podkładową antykorozyjną, a następnie dekoracyjną. Nie zastosowanie się do tych zaleceń może skutkować nie uznaniem ewentualnych reklamacji.
Andrzej Wojtczak
Dyrektor handlowy
Florian Centrum SA