Ponieważ do ich otwarcia nie potrzeba wolnej przestrzeni przed garażem, bo skrzydło nie wysuwa się poza jego obrys. Sprawdzają się więc dobrze wszędzie tam, gdzie wjazd jest po łuku, krótki i niewygodny - co wymusza ciasne manewry samochodem lub pokonanie stromego spadku. Takie zalety mają też wersje rolowane, lecz są znacznie droższe od segmentowych i rzadziej stosowane w budownictwie jednorodzinnym.
Bramy segmentowe składają się z segmentów, połączonych zawiasami i zabezpieczonych uszczelkami, które chronią przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Pancerz wykonany jest z profili stalowych. Wnętrze konstrukcji wypełnione jest pianką poliuretanową bądź styropianem (sprawdzają się więc w garażach ogrzewanych, zaplanowanych w bryle domu). Jako wykończenie stosuje się drewno, aluminium, tworzywo sztuczne albo farbę proszkową.
Bramy mogą się otwierać do góry lub na bok. W pierwszym wariancie, skrzydło porusza się wzdłuż prowadnic zamocowanych pod sufitem, natomiast w drugim - zachodzi na ścianę garażu. Opcje boczne zalecane są do niższych, szerszych garaży.
Wersje segmentowe można zamontować w otworze o dowolnym kształcie, np. z nadprożem w formie łuku. W zależności od modelu bramy - wysokość tego elementu musi wynosić od 10 do 40 cm. Dodatkowo boczny węgarek powinien mieć przynajmniej 10 cm szerokości. Jeżeli ten warunek nie jest spełniony, można zastosować profile renowacyjne, osadzane na ościeżach bocznych i nadprożowych.