Pompy ciepła, kotły gazowe i inne źródła ciepła często pracują ponad 2000 godzin rocznie, czyli dłużej niż standardowo użytkowany silnik w samochodzie prywatnym. Ta statystyka powinna uświadomić właściciela, jak ważne jest odpowiednie dbanie o stan techniczny pompy ciepła lub innego systemu grzewczego, aby zapewnić bezawaryjną pracę przez co najmniej 15-20 lat.
Przy rozważaniu konieczności serwisowania pompy ciepła należy brać pod uwagę nie tylko usuwanie awarii i naprawy, ale przede wszystkim zapobieganie ich powstawaniu. Kluczową rolę odgrywa stałe dbanie o stan techniczny urządzenia. W tym celu pomocne są regularne przeglądy wykonywane przez autoryzowany serwis, a także samodzielna kontrola i obserwacja całego systemu ogrzewania.
Jak często wykonywać przegląd pompy ciepła?
Większość producentów pomp ciepła zaleca przeprowadzenie 1 lub nawet 2 regularnych przeglądów rocznie. Często utrzymanie ważności gwarancji urządzenia jest uzależnione od spełnienia tego warunku. Przy wyborze pompy ciepła warto wziąć pod uwagę ten fakt, ponieważ wiąże się to z dodatkowymi kosztami, które stanowią znaczący udział w rocznych kosztach eksploatacji. Obecnie (dane z marca 2023) koszt takiego obligatoryjnego przeglądu wynosi od 400 do 700 zł, w zależności od producenta, nie uwzględniając ewentualnej wymiany zużytych lub uszkodzonych części.
Jakie czynności obejmuje przegląd pompy ciepła?
Przegląd pompy ciepła typu powietrze/woda obejmuje szerszy zakres czynności w porównaniu do mniej popularnych gruntowych pomp ciepła, które są mniej popularne obecnie. To nie tylko sprawdzenie stanu filtrów wody grzewczej, działania zaworu bezpieczeństwa czy ciśnienia w układzie grzewczym. W przypadku powietrznej pompy ciepła, przegląd wiąże się dodatkowo z kontrolą stopnia zanieczyszczenia parownika, swobodnego przepływu powietrza, prawidłowego działania wentylatora oraz sprawności odpływu skroplin z jednostki zewnętrznej.
Czy można ograniczyć częstotliwość i koszty przeglądów pompy ciepła?
Przykładem idealnych pomp ciepła, które dobrze obrazują tę koncepcję, są nasze modele typu monoblok lub split. Są one fabrycznie wyposażone w zdalne sterowanie i diagnostykę pracy. Dzięki temu, właściciel otrzymuje 5-letni okres objęty gwarancją i opieką serwisową. Co istotne, producent nie wymaga od właściciela kosztownych i regularnych przeglądów pomp ciepła w tym okresie. W razie potrzeby wykonania przeglądu, system EKONTROL DIAGNOSTYKA automatycznie powiadomi właściciela, w zależności od potrzeby, a nie w ustalonych interwałach czasowych.
System EKONTROL DIAGNOSTYKA został opracowany na podstawie wieloletniego doświadczenia producenta pomp ciepła. Jego funkcjonowanie opiera się na ciągłej analizie pracy pomp ciepła monoblok lub split (PCCO MONO lub PCCO SPLIT). Przeprowadzane jest stałe monitorowanie aż 54 parametrów, a odpowiednie algorytmy przetwarzają te informacje, umożliwiając wczesne wykrycie ewentualnych nieprawidłowości lub awarii.
Przykładem jest wykrywanie zanieczyszczeń parownika i filtrów wody. Dokładna analiza obejmuje również złożony układ chłodzenia, gdzie wczesne wykrycie nieprawidłowości przekłada się na znaczne oszczędności. Nawet niewielkie ubytki czynnika chłodniczego, jeśli zostaną wcześnie wykryte, mogą zapobiec poważniejszym awariom, co skutkuje mniejszymi kosztami związanymi z ponownym napełnieniem i uruchomieniem pompy ciepła.
System EKONTROL DIAGNOSTYKA automatycznie generuje raporty, które są przesyłane bezpośrednio do właściciela pompy ciepła. Czynności serwisowe są wymagane tylko w przypadku wykrycia ewentualnych nieprawidłowości w pracy urządzenia.
źródło i zdjęcia: Hewalex