Bramy i drzwi garażowe to urządzenia nieskomplikowane, ale renomowany producent wyprzedzi swoją konkurencję doświadczeniem w montażu i serwisie. Sytuacje te uczą pracy i wad mechanizmów lepiej niż najbardziej rzetelne testy przed wprowadzeniem produktu na rynek. Produkty znanej i sprawdzonej marki działać będą płynnie i bezawaryjnie przez lata.
Kryteria wyboru bramy garażowej
Brama garażowa rolowana czy segmentowa? Głównym kryterium wyboru jest wielkość garażu i otworu na bramę. Każdy z wymiarów ma tutaj znaczenie. Szerokość determinuje co prawda jedynie dobranie odpowiedniego modelu, ale już niska długość może oznaczać, że wysoka segmentowa brama nie zmieści się pod sufitem. Z kolei brama rolowana wymaga kilkanaście centymetrów przestrzeni od nadproża do sufitu. Oba typy są doskonałym wyborem dla garaży usytuowanych tuż przy ulicy lub na granicy terenu, ponieważ ich otwieranie, w przeciwieństwie np. do bramy uchylnej, nie wymaga wysuwania ich poza obrys garażu.
- Oszczędność miejsca na długości sufitu daje brama rolowana. Zwija się ona na kasecie nad otworem bramowym.
- Jednak segmentowa jest świetnym wyborem, jeśli chodzi o automatyzację i podwójne drzwi garażowe dla garażu dwumiejscowego lub wyjątkowo wąskiego i niskiego. Zajmują niewiele więcej miejsca od samego otworu wjazdowego. O tym, jak zrobić bramę garażową w sposób poprawny, najlepiej wiedzą specjaliści. Proces, mimo iż prosty, ma swoje reguły, których utrzymanie zachowa akustyczne i izolacje właściwości bramy.
Zarówno bramy garażowe segmentowane i rolowane nie pracują w sposób przewidujący stałej obsługi, jeśli tylko ich montaż został wykonany prawidłowo. Natomiast przy automatycznej bramie garażowej można zupełnie zapomnieć o jej istnieniu. Nie wymagają one cyklicznego smarowania, ponieważ rolki przygotowane są do pracy w trakcie instalacji. Wtedy również odbywa się ich kalibracja. Jedyne, co możemy zrobić, to obchodzić się z nią delikatnie – wykonane są z materiałów lekkich i wyważone w taki sposób, aby nawet w wersji ręcznej i nie sprawiały problemu w otwieraniu i zamykaniu. Mycie ich myjką ciśnieniową zalecane jest przy niskiej sile i unikając prowadnic oraz silnika.
W garażu wolnostojącym lepiej sprawdzi się brama rolowana czy segmentowa?
Brama segmentowa jest złożona z paneli połączonych zawiasami. Skonstruowana jest z lekkich materiałów, a wewnątrz wypełniona warstwą termoizolacyjną. Współczynnik przenikania ciepła bramy garażowej jest niski, czasem nawet porównywalny do drzwi wejściowych. Zabezpieczona jest uszczelkami, co stanowi dobrą barierę przed warunkami atmosferycznymi , np. deszczem i wilgocią. Mimo że wybierasz bramę dla garażu wolnostojącego, to odpowiednia bariera jest konieczna. Gromadząca się wilgoć i wdmuchiwany do wewnątrz brud to duża niewygoda.
Jaki napęd do bramy garażowej wybrać? Brama segmentowa montowana jest na prowadnicach, które biegną wzdłuż otworu wjazdowego, a dalej równolegle do sufitu. Brama przesuwana jest ręcznie lub automatycznie na rolkach, umieszczonych na bokach poszczególnych segmentów. Konstrukcja nie wymaga dużej przestrzeni, dlatego ten typ bramy jest doskonały dla garaży niskich i wąskich. Instalacja napędu ogranicza się do niewielkich rozmiarów silnika elektrycznego, który ma wbudowaną radiolinię na pilota. Wyciąga on i opuszcza skrzydło bramy na lince metalowej. Dla większego bezpieczeństwa instaluje się czujniki przecięcia wiązki, aby brama nie opadła na to, co znajduje się w przejściu.
Jaką bramę garażową wybrać, jeśli garaż jest krótki lub nawet nie służy do przechowywania samochodu, tylko motocykla, małego pojazdu, albo spełnia funkcję zewnętrznej komórki? Brama rolowana będzie doskonałym rozwiązaniem. Zwija się ona na rolkę powieszoną nad otworem bramowym. Odbywa się to ręcznie lub automatycznie. Skonstruowane są z lekkich materiałów, niepoddających się korozji. Mogą być w wersji bez właściwości termoizolacyjnych.
źródło i zdjęcia: Gerda