Piasek płukany a polimerowy
Piasek płukany nie jest spoiwem idealnym. Bardzo często zabrudzony jest pyłem czy gliną, co sprzyja rozwojowi chwastów i powoduje trwałe zabrudzenia kostki po jego aplikacji. Poza tym ze względu na swoje właściwości jest świetnym miejscem do życia dla owadów.
To nie wszystkie jego wady. Spoiny wykonane ze zwykłego piasku często pękają, są podatne na wypłukiwanie oraz wywiewanie przez wiatr. Obniża to walory estetyczne nawierzchni, a także sprawia, że trzeba ją stale konserwować, a spoiwo co jakiś czas uzupełniać. Dlatego około dwudziestu lat temu firma Techniseal stworzyła pierwszą formułę piasku polimerowego, która ulepszała przez lata.
W wyniku tych badań opracowano specjalną mieszankę DR + NextGel zmieniającą i poprawiającą właściwości oraz zachowanie się piasku do spoinowania, w szczególności przy płytach i kostce betonowej układanej na miękkim podłożu.
Ten nowoczesny produkt nadaje się do tworzenia spoin o szerokości od 2 do 20 mm, zarówno przy nowych, jak i poddawanych renowacji nawierzchniach. Jego niewątpliwą zaletą jest szybkość wykonywania fug, a także to, że w przeciwieństwie do zwykłego piasku zachowuje stabilność nawierzchni oraz nie jest podatny na erozję związaną z warunkami atmosferycznymi ani czynnościami konserwacyjnymi - mówi Krzysztof Wilk, Główny Technolog z firmy Polbruk.
Kolejną zaletą piasku polimerowego jest jego zdolność do dostosowywania się do warunków atmosferycznych. Po opadach staje się elastyczny, podczas suszy twardnieje, dlatego nie jest wypłukiwany przez deszcz, czy wywiewany przez wiatr. Zapobiega także wyrastaniu roślin i zasiedlaniu się owadów. Właściwości te zapewnia dodawany do kruszywa mineralnego 2-3% dodatek polimeru.
Zastosowanie piasku polimerowego - skutecznie i… wydajnie
Wykonanie spoin za pomocą piasku polimerowego jest bardzo proste. Po ułożeniu nawierzchni należy wysypać na nią mieszankę do spoinowania. Przy użyciu miotły się ją po powierzchni, aby wypełniła szczeliny w całości. Następnie trzeba użyć ubijarki, żeby piasek polimerowy dobrze wniknął w przestrzenie pomiędzy elementami nawierzchni.
Idealnie ułożony w spoinach materiał powinien być kilka milimetrów poniżej płaszczyzny nawierzchni. Po uzyskaniu pożądanego efektu trzeba powierzchnię polewać wodą przez około 30 sekund, a po całkowitym wyschnięciu po pierwszym zwilżeniu, polać raz jeszcze.
Po zakończeniu tych prac nawierzchnia jest już gotowa do użytku, ale trzeba pamiętać, że w przypadku ciągów pieszo-jezdnych należy odczekać od 48 do 72 godzin zanim będą mogły po nim jeździć samochody.
Prosta aplikacja oraz inne właściwości, których nie posiada piasek tradycyjnie używany do wypełniania spoin sprawiają, że piasek polimerowy jest rozwiązaniem, na które warto zwrócić uwagę. Zwłaszcza, że charakteryzuje się on również doskonałą wydajnością. Za pomocą 25-kilogramowego worka możemy wypełnić wąskie spoiny na powierzchni od 8 do 20 mkw., a gdy są one szerokie – od 2 do 8 mkw. – mówi Krzysztof Wilk, Główny Technolog z firmy Polbruk.
źródło i zdjęcia: Polbruk