Wyniki finansowe grupy Bosch za rok 2020

Polski oddział firmy Bosch zakończył rok 2020 z wynikiem lepszym od oczekiwanego. Skonsolidowane przychody firmy ze sprzedaży na rynku krajowym w Polsce wyniosły blisko 5,5 mld złotych (1,2 mld euro), co oznacza spadek o 2,6 procent rok do rokuu. Jednak całkowite przychody netto Grupy Bosch w Polsce, z uwzględnieniem sprzedaży spółek nieskonsolidowanych i sprzedaży wewnętrznej, wzrosły o 9,7 procent do blisko 9,8 mld złotych.

Wyniki finansowe grupy Bosch za rok 2020
Robert Bosch Sp. z o.o. Bosch Home Comfort|Kotły Gazowe kotły kondensacyjne
www.bosch-homecomfort.pl
Robert Bosch Sp. z o.o. Bosch Home Comfort|Kotły Gazowe kotły kondensacyjne
Dane kontaktowe:
Infolinia: 801 600 801, serwis: 801 300 810
Jutrzenki 105, 02-231 Warszawa

PokażUkryj szczegółowe informacje o firmie

Dobre wyniki finansowe Bosch w 2020 roku

Motorem tego wzrostu był przede wszystkim sektor dóbr użytkowych (Consumer Goods), odpowiedzialny za produkcję i sprzedaż sprzętu AGD oraz elektronarzędzi.

Pozytywnie rozwijała się także sprzedaż systemów grzewczych, z mocnym wzrostem szczególnie w segmencie pomp ciepła.

Spowolnienie spowodowane pandemią koronawirusa najmocniej odczuły sektory transportu i motoryzacji (Mobility) oraz sektor przemysłowy (Industrial Solutions).

Po kilku miesiącach niepewności, w 2021 rok weszliśmy z optymizmem. W pierwszym kwartale br. sprzedaż spółek Bosch na polskim rynku rozwijała się pozytywnie. Planujemy dalsze umocnienie naszej obecności w Polsce w obszarze produkcji dla branży motoryzacyjnej i AGD. Intensywnie rozbudowujemy też nasze Centrum Kompetencji IT, które staje się jednym z kluczowych ośrodków rozwoju oprogramowania i konsultingu IT dla Grupy Bosch w skali globalnej - powiedział Rafał Rudziński, Prezes Zarządu Robert Bosch Sp. z o.o. i przedstawiciel Grupy Bosch w Polsce.

Bosch zatrudnia w Polsce blisko 7 700 osób w czterech spółkach (dane z 31 grudnia 2020 r.).

Oznacza to wzrost o ponad 2500 miejsc pracy w ciągu czterech lat.

Firma postrzega zieloną transformację wielu obszarów polskiego rynku związaną z walką ze zmianami klimatu i ograniczaniem emisji gazów cieplarnianych, jako dużą szansę na rozwój swojego biznesu.

Dzięki wczesnym inwestycjom i rozwojowi oferty m.in. w obszarze energooszczędnych sprzętów AGD, pomp ciepła, rozwiązań AIoT dla przemysłu oraz nowoczesnych produktów dla motoryzacji.

Polskie spółki Bosch są dobrze przygotowane na wzrost popytu na produkty i rozwiązania, które wspierają zrównoważony rozwój i styl życia.

W 2020 roku Grupa Bosch aktywnie zaangażowała się we wspólną walkę z pandemią, przekazując produkty o łącznej wartości ponad miliona złotych kilkuset ośrodkom medycznym w Polsce – dodał Rudziński.

Wyniki finansowe sektora Mobility Solutions

W 2020 roku należący do sektora Mobility Solutions Dział Części Samochodowych i Wyposażenia Warsztatowego odczuł spowolnienie związane z ograniczoną mobilnością ludzi i tym samym spadek zapotrzebowania na części zamienne.

Doprowadziło to również do ograniczenia inwestycji związanych z wyposażeniem warsztatów samochodowych.

Mimo pandemii, dział kontynuował komunikację marketingową do klienta ostatecznego i działania wspierające rynek warsztatowy.

Centrum Szkoleniowe Techniki Samochodowej Bosch zaoferowało partnerom szkolenia online, co spotkało się z pozytywnym przyjęciem przez właścicieli warsztatów i mechaników.

Warsztatom zrzeszonym w sieci Bosch Car Service otrzymały pakiet wsparcia, który pomógł zaplanować działania biznesowe w trudnych miesiącach początku pandemii.

Wyniki finansowe Bosch w 2020 roku
Podsumowanie wyników finansowych grupy Bosch w 2020 roku fot. Robert Bosch Sp. z o.o.

Dzięki temu w drugim półroczu udało się nadrobić początkowy spadek obrotów i dział zamknął 2020 rok wynikiem na poziomie roku 2019.

Fabryka układów hamulcowych Bosch w Mirkowie k. Wrocławia w pierwszym okresie pandemii odnotowała znaczący spadek produkcji związany ze znacznym ograniczeniem sprzedaży samochodów na rynku europejskim.

W drugiej połowie roku udało się częściowo odrobić straty.

Dalsze inwestycje w nowoczesne linie produkcyjne komponentów układów hamulcowych do samochodów elektrycznych i hybrydowych, i związana z nimi rozbudowa fabryki, pozwalają zakładowi z optymizmem patrzeć w przyszłość.

Wyniki finansowe sektora Consumer Goods

Do sektora Consumer Goods należą dział Elektronarzędzi oraz spółka BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego.

W 2020 roku dział Elektronarzędzi z sukcesem mierzył się z wyzwaniami związanymi z pandemią.

Szybko dostosował swoje procesy do nowych realiów biznesowych, dzięki czemu zanotował wzrost sprzedaży powyżej dynamiki rynkowej, umacniając pozycję lidera.

Było to możliwe dzięki intensyfikacji obecności w Internecie i wykorzystaniu dynamicznego wzrostu kanału e-commerce.

Dział konsekwentnie wprowadzał nowatorskie produkty oraz usługi posprzedażowe, oferując użytkownikom i partnerom handlowym m.in. wsparcie w postaci szkoleń online i webinarów.

Mimo trudnej sytuacji, Centralny Serwis Elektronarzędzi Bosch na bieżąco realizował naprawy - 90% z nich przeprowadzano w ciągu jednego dnia roboczego.

BSH Poland w Głogowie Małopolskim
BSH Poland w Głogowie Małopolskim fot. Robert Bosch Sp. z o.o.

Mimo wielu wyzwań związanych z pandemią, spółka BSH kontynuowała w 2020 roku zaplanowane inwestycje i zwiększyła moce produkcyjne w Polsce.

We Wrocławiu uruchomiła nowe Centrum Logistyczne o powierzchni 30 000 m2 z własną infrastrukturę kolejową.

W zlokalizowanej w Łodzi, najnowocześniej fabryce zmywarek Grupy Bosch, w niecały rok od uruchomienia, z linii montażowej zjechało milionowe urządzenie.

Łódzkie fabryki zmywarek i suszarek do ubrań z powodzeniem przeszły wymagającą certyfikację Underwriter Laboratories, która potwierdza spełnienie wymaganych w Stanach Zjednoczonych norm bezpieczeństwa dla urządzeń.

W Rzeszowie BSH kontynuowało rozbudowę swojego Centrum Badań i Rozwoju.

Wyniki finansowe sektora Energy and Building Technology

Dział Termotechniki, będący częścią dywizji Energy and Building Technology, zakończył rok 2020 ze znacznym wzrostem obrotów względem roku poprzedniego, szczególnie w segmencie pomp ciepła.

Dział wprowadził na rynek wiele nowych modeli produktowych w różnych segmentach: kotłów gazowych, pomp ciepła, urządzeń klimatyzacyjnych i regulatorów.

Mocno skupiał się również na rozwoju sieci Autoryzowanych Partnerów oraz wdrażaniu narzędzi online wspierających codzienną pracę profesjonalistów.

Intensyfikował współpracę z partnerami biznesowymi, inwestując w podnoszenie własnych kompetencji szkoleniowych i w zakresie wsparcia technicznego oraz przechodząc z powodzeniem na komunikację online ze względu na ograniczenia pandemiczne.

W 2020 roku Dział Termotechniki intensywnie rozwijał też komunikację skierowaną do użytkowników końcowych.

Centrum szkoleniowe pomp ciepła Bosch w Warszawie
Centrum szkoleniowe pomp ciepła w Warszawie fot. Robert Bosch Sp. z o.o.

Do sektora Energy and Building Technology należy również dział Systemów Zabezpieczeń, który w 2020 roku utrzymał udziały w rynku, mimo znaczących spadków w branży budowlanej.

W 2020 roku kilkaset budynków w Polsce wyposażonych zostało w dedykowane platformy bezpieczeństwa Bosch.

W roku 2020 dział przeprowadził także proces certyfikacji dwóch innowacyjnych produktów: AVENAR Panel z oferty systemów sygnalizacji pożarowej oraz PRAESANSA z zakresu dźwiękowych systemów ostrzegawczych.

Te przełomowe rozwiązania wyznaczają nowe standardy w swoich dziedzinach i pozwolą w roku 2021 znacząco wzmocnić pozycję konkurencyjną Bosch w Polsce w tych obszarach.

Wyniki finansowe sektora Industrial Technology

Należąca do działu Industrial Technology spółka Bosch Rexroth, pomimo trudnych warunków spowodowanych globalnym spowolnieniem gospodarczym w wielu sektorach przemysłu, pomyślnie zakończyła rok obrotowy 2020 w Polsce, szczególnie pod względem wyniku finansowego (EBIT), co potwierdziło jej wysoką sprawność operacyjną.

Działania sprzedażowe i kampanie internetowe podjęte w ostatnim kwartale 2020 roku pozytywnie wpłynęły na wzrost liczby zamówień.

Podczas pierwszych miesięcy pandemii spółka Bosch Rexroth skupiła się na odpowiadaniu na potrzeby klientów, utrzymując z nimi bliski kontakt i wspierając poszczególnych partnerów w stawianiu czoła bieżącym wyzwaniom.

Spółka przyspieszyła też procesy cyfryzacji w zakresie komunikacji z klientem.

W Warszawie stworzono również Laboratorium Innowacji prezentujące model fabryki Przemysłu 4.0, w którym polscy klienci mogą zapoznać się z inteligentnymi rozwiązaniami produkcyjnymi i intralogistycznymi Bosch.

Integralną częścią modelu jest platforma ctrlX AUTOMATION, która umożliwia pokonanie granic między systemami sterowania maszynami, IT i Internetem rzeczy.

Oficjalne otwarcie Laboratorium Innowacji Bosch Rexroth planowane jest na 2021 rok

Perspektywy i strategia długoterminowa w Bosch

Grupa Bosch na świecie osiągnęła pozytywny wynik w 2020 roku, pomimo pandemii koronawirusa; pozytywnie zakończyła też pierwszy kwartał roku 2021.

Firma Bosch przeszła przez pierwszy rok pandemii zachowując dobrą kondycję – powiedział dr Volkmar Denner, Prezes zarządu Robert Bosch GmbH.

Firma oczekuje jednak, że z powodu wciąż obecnego ryzyka pandemicznego, bieżący rok będzie pełen wyzwań.

Bosch łączy sztuczną inteligencję z Internetem Rzeczy i koncentruje się na elektromobilności, aby rozwijać nowe możliwości biznesowe.

Pojawiają się one w związku z technologiczną i ekologiczną transformacją, która ma obecnie miejsce.

Jesteśmy jednym z beneficjentów transformacji w kierunku elektromobilności i intensywnie rozszerzamy naszą działalność związaną z tworzeniem oprogramowania, wiążąc przyszłość ze Sztuczną Inteligencją (AI) - dodaje dr Volkmar Denner.

Globalne wysiłki na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu przyspieszają prace nad elektryfikacją i ekologicznym wodorem.

Elektryfikacja to dla Bosch nowe możliwości w różnych obszarach biznesu, ponieważ dotyczy ona nie tylko transportu, ale także np. rozwiązań grzewczych.

W obszarze układów napędowych, elektromobilność staje się podstawowym obszarem działalności firmy Bosch.

Ogniwa paliwowe przetwarzają wodór na prąd, a Bosch pracuje zarówno nad stacjonarnymi jak i mobilnymi ogniwami.

Firma planuje zainwestować miliard euro w rozwój technologii ogniw paliwowych do 2024 roku.

Bosch neutralny klimatycznie pod względem emisji CO2
Bosch bardzo aktywnie angażuje się w ochronę środowiska fot. Robert Bosch Sp. z o.o.

 

Bosch konsekwentnie realizuje też własne cele na rzecz klimatu: Grupa Bosch osiągnęła już neutralność klimatyczną w zakresie emisji własnych w 400 lokalizacjach na całym świecie, co zostało potwierdzone zewnętrznymi testami.

W rezultacie Bosch jest pierwszą firmą przemysłową na świecie, która nie zostawia śladu węglowego – dotyczy to także lokalizacji w Polsce.

Firma planuje redukcję emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu wartości – do 2030 r.

Bosch chce zredukować te emisje o 15% w stosunku do roku 2018, czyli o 67 milionów ton metrycznych.

źródło i zdjęcia: Robert Bosch Sp. z o.o.