Jaką rolę pełni monitoring w instalacji fotowoltaicznej?
Monitorowanie pracy instalacji może odbywać się na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest odczytywanie wartości na wyświetlaczu falownika fotowoltaicznego. Drugi natomiast opiera się na wykorzystaniu dedykowanego oprogramowania. Producenci falowników posiadają własne dongle, które wpina się do falownika lub korzystają z zewnętrznych urządzeń i platform.
Najprostszym i najczęściej wykorzystywanym sposobem monitorowania pracy falownika jest właśnie odczytywanie wartości na dedykowanej aplikacji zainstalowanej w telefonie. Jest to bez wątpienia najwygodniejsza forma kontrolowania pracy własnej instalacji.
Dla wykwalifikowanych instalatorów przewidziano również zaawansowane urządzenia, które rejestrują parametry wejściowe oraz wyjściowe falownika (napięcia, prądy, moce). Dane te są przechowywane oraz wyświetlane w specjalistycznym oprogramowaniu lub na platformach serwisowych przeznaczonych dla dystrybutorów, instalatorów czy inżynierów. Dzięki temu mogą oni przeprowadzać zdalne analizy pracy falownika oraz w razie jakiejkolwiek awarii reagować bez konieczności jazdy bezpośrednio do klienta.
Monitoring falowników fotowoltaicznych marki Growatt
Falowniki fotowoltaiczne Growatt w standardzie dostarczane są z rejestratorami danych umożliwiającymi połączenie inwertera z internetem. Dzięki temu otrzymujemy możliwość zdalnej zmiany ustawień falownika lub aktualizację jego oprogramowania.
Marka Growatt oferuje dwa rodzaje rejestratorów - pracują one w trzech głównych rodzajach połączenia z siecią: WiFi, Ethernet oraz GPRS.
- podłączane do złącza RS-232 (starsze serie falowników: S, MTL-S i TL3-S)
- USB (nowa seria falowników: MIC, MIN, MOD, MID oraz MAX).
Seria „S” wyposażona jest w złącze do instalacji w inwerterze posiadającym port RS-232. Natomiast Seria „X” odpowiada falownikom wyposażonym w port USB. Sama budowa urządzenia oraz jego konfiguracja (link do konfiguracji WiFi) są identyczne dla obu serii.
Jak poprawnie dobrać rejestrator danych?
W celu poprawnego doboru monitoringu Growatt do falownika należy rozpoznać wcześniej możliwości podłączenia sieci w miejscu instalacji elektrowni. Przykładowo, nie ma najmniejszego sensu komunikacja drogą radiową z inwerterem, który stoi kilometr od najbliższego punktu dostępowego. Jednak monitoring zestawiony z wykorzystaniem sieci komórkowej (GPRS) w takim miejscu, najprawdopodobniej będzie działał bez zarzutu.
Maksymalna odległość dla poszczególnych technologii to:
- Dla WiFi maksymalna odległość wynosi 120 m w terenie otwartym lub około 30 m w budynkach. Należy jednak pamiętać, że beton, metal i woda znacznie ograniczają propagację fal radiowych i zmniejszają zasięg sieci.
- Dla kabla Ethernetowego maksymalna odległość wynosi 100 m bez dodatkowych wzmacniaczy.
- Dla technologii GPRS nie ma jednoznacznego wyznacznika maksymalnej odległości. Jeżeli rejestrator znajduje się w zasięgu sieci komórkowej, można zestawić połączenie z internetem korzystając z sieci danego operatora.
W ofercie znajduje się również ShineLink (link) oraz ShineLink-X, który łączy zalety sieci radiowej i dostępu Ethernetowego. Urządzenie składa się z adaptera wpinanego do falownika (z wyglądu niczym nie różni się od Shine WiFi) oraz małego urządzenia dostępowego, podłączanego do sieci kablem Ethernetowym, a komunikującego się z adapterem w technologii radiowej.
Dodatkowym atutem urządzenia jest obsługa przez jednego ShineLanBoxa aż do ośmiu rejestratorów, a co za tym idzie - również falowników. Dzięki temu urządzenie to znajduje również rozwiązanie przy bardziej rozległych instalacjach.
Platformy monitorujące pracę instalacji fotowoltaicznej
- Growatt ShinePhone - w pełni spolszczony interfejs zapewnia zdalny dostęp do danych instalacji fotowoltaicznej w dowolnym miejscu i czasie. Informacje na temat pracy instalacji wysyłane są na serwer co 5 minut.
- Growatt Shine Server - może być wyświetlania na większym ekranie z dostępem do szczegółowych danych i parametrów elektrowni
- Growatt Online Service System - inteligentna platforma obsługi klienta, oferująca szybkie wsparcie techniczne - inżynierowie serwisowi Growatt są w stanie rozwiązać niemal 90% problemów poprzez zdalną konfigurację i aktualizację oprogramowania bez konieczności obsługi w miejscu zamieszkania klienta.
źródło i zdjęcia: Growatt New Energy, Światowy Producent Inwerterów