Wyniki konkursu Wienerberger Brick Award 2021

Wienerberger Brick Award to międzynarodowy konkurs organizowany co dwa lata, a jego polska edycja odbyła się już po raz piąty. Jury wybiera najlepsze realizacje architektów, w których wykorzystano materiały ceramiczne. Tylko w jednej kategorii zdecydowano się nie przyznawać żadnych nagród. 

Wyniki konkursu Wienerberger Brick Award 2021
wienerberger Ceramiczne dachówki Koramic
Dane kontaktowe:
22 514 20 20
Plac Konesera 8 03-736 Warszawa
Zobacz firmę w innym dziale: Elementy ceramiczne

PokażUkryj szczegółowe informacje o firmie

Jury polskiej edycji Wienerberger Brick Award 2021

  • Marlena Happach - architektka, urbanistka, działaczka społeczna związana z Warszawą. Od 2016 pełniąca funkcję Architekta Miasta Warszawy – dyrektorka Biura Architektury i Planowania Przestrzennego w Urzędzie m.st. Warszawy. Współautorka książki „Architekturki”;
  • Krzysztof Ingarden - architekt, członek Polskiej Akademii Umiejętności, SARP, MOIA, laureat wielu polskich i międzynarodowych nagród, w tym min. Honorowej Nagrody SARP oraz Nagrody Honorowej Stowarzyszenia Architektów Polskich. Za projekt Pawilonu Polskiego na wystawie EXPO 2005 w Aichi (Japonia) otrzymał Złoty Krzyż Zasługi;
  • Przemo Łukasik - architekt, który doświadczenie zdobywał w biurach tj. P.P. Pabel Architekten w Berlinie, Jean Nouvel Architecture w Paryżu i Odile Decq / Benoit Cornette również w Paryżu. 1997 roku wraz z Łukaszem Zagałą założył autorską pracownię architektoniczną Medusagroup, która od tego czasu była trzykrotnie była nominowana do nagrody Miesa van der Rohe;
  • Zbigniew Maćków - architekt IARP, przewodniczący Dolnośląskiej Okręgowej Izby Architektów w latach 2010-2018. Nauczyciel akademicki Politechniki Wrocławskiej, Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Solvay Brussels School. Od 1995 prowadzi Maćków Pracownia Projektowa;
  • Grzegorz Piątek - krytyk architektury, kurator, autor książek. Wyróżniony m.in, Złotym Lwem na XI Biennale Architektury w Wenecji (2008), doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009) oraz Nagrodą Literacką m.st. Warszawy (2017).

Nad prawidłowym przebiegiem sądu konkursowego czuwał arch. Rafał Mroczkowski, Sekretarz Konkursu.

W składzie jury nie było żadnej osoby związanej z firmą Wienerberger.

Zwycięzcy polskiej edycji zostali dodatkowo nominowani do edycji międzynarodowej, której rozstrzygnięcie zaplanowano na I połowę 2022 roku.

Sprawdź laureatów międzynarodowej edycji Wienerberger Brick Award 2020.

Nagroda główna oraz Nagroda w kategorii Feeling at home

Nazwa Projektu: Nowy Strzeszyn, Poznań
Pracownia, Autor projektu: 
INSOMIA
Skład zespołu autorskiego: 
Szymon Januszewski, Mikołaj Schwartz, Marta Łykowska, Anna Wajda-Szczęsna, Anna Jabczyńska

Uzasadnienie:

Grand Prix przyznano za wielowątkowy projekt łączący oryginalny pomysł na dom ze starannym podejściem do kompozycji osiedla i projektowania przestrzeni wspólnych.

Architektom udało się pogodzić sprzeczne oczekiwania: potrzebę prywatności z potrzebą wspólnoty, marzenia o własnym domu i ogródku z ekonomicznością niewielkich metraży, powtarzalność z różnorodnością, nacisk na efektywne wykorzystanie gruntu z koniecznością zachowania jak największej powierzchni pod zieleń.

Ceramika jest integralną częścią projektu – zastosowana na elewacjach różnicuje poszczególne segmenty i buduje nastrój całości. Koncepcja Nowego Strzeszyna jest szczególnie inspirująca w czasach boomu budowlanego, kiedy zabudowa mieszkaniowa (jedno- i wielorodzinna) jest głównym tematem polskiej architektury.

Osiedle Nowy Strzeszyn w Poznaniu
Osiedle Nowy Strzeszyn w Poznaniu fot. Wienerberger

Wyróżnienie w kategorii Feeling at home

Nazwa Projektu: Dom dwulokalowy w Radości
Pracownia, Autor projektu: 
Anna Pydo, Krzysztof Pydo
Skład zespołu autorskiego: 
Anna Pydo, Krzysztof Pydo

Uzasadnienie:

Jednorodna, czarna bryła budynku jedynie z układem prostych otworów okiennych koresponduje w intrygujący sposób z naturalnym charakterem otoczenia jako wyrazisty element krajobrazu.

Podkreślenie charakteru materiału oraz jednoznaczne jego zdefiniowanie poprzez zastosowanie metody układania płytek ceramicznych w układzie pionowym.

Dom dwulokalowy w Radości
Dom dwulokalowy w Radości fot. Wienerberger

Kategoria Living together (ex aequo)

Nazwa Projektu: Riverview, Gdańsk
Pracownia, Autor projektu: 
APA Wojciechowski Architekci
Skład zespołu autorskiego: 
Szymon Wojciechowski 

Osiedle Riverview w Gdańsku
Osiedle Riverview w Gdańsku fot. Wienerberger

Nazwa Projektu: Dom dla bezdomnych, Jankowice
Pracownia, Autor projektu: 
xystudio
Skład zespołu autorskiego: 
Filip Domaszczyński, Dorota Sibińska, Marta Nowosielska

Dom dla bezdomnych w Jankowicach
Dom dla bezdomnych w Jankowicach fot. Wienerberger

Uzasadnienie dla obu Nagród:

Sacrum czy Profanum?
Kiedy architektura komercyjna, deweloperska, mierzy się z architekturą niekomercyjną, społeczną, spodziewać się można tylko konfliktu. W ocenie Sądu Konkursowego realizacje: Riverview oraz Dom dla Bezdomnych, zasługują na równorzędną I nagrodę.

Wydawać by się mogło, że funkcje, skala i budżety nie mają wspólnego mianownika, to jednak kluczowym staje się tu słowo: „człowiek".

Tworzenie wspólnoty za pomocą architektury, zawsze było wartością ponad budżetami i skalami.

Wielka architektura, to nie architektura wielkiej skali, budżetów, czy wielkich nazwisk architektów.

Wielka architektura zawsze była architekturą wielkich idei. "Mieszkać wspólnie” "living together”  nie dzieli użytkowników na zamożnych i niezamożnych, na lepszych czy gorszych.

Wielkie, deweloperskie zespoły mieszkaniowe potrzebują dobrych przestrzeni, detalu i formy dla swoich użytkowników.

Podobnie z tymi mniejszymi, które często z innych powodów muszą sklejać, rozbite ludzkie życia i dawać nadzieję na współistnienie.

W obu przypadkach architektura przychodzi z pomocą. W obu przypadka architekci rozwiązują potrzeby wspólnego przebywania, tworząc odpowiednie przestrzenie wspólne, jednostki mieszkalne oraz zagospodarowanie terenów zewnętrznych.

W obu przypadkach architektura równo traktuje jej użytkowników, nie odmieniając ich, na bogatszych czy uboższych. 

W obu przypadkach człowiek jest bazą, a przestrzeń tłem dla życia we wspólnocie.

Nagroda w kategorii Working together

Nazwa Projektu: Przebudowa i rozbudowa budynku biurowo-mieszkalnego, Będzin
Pracownia, Autor projektu: 
MMOA ARCHITEKCI
Skład zespołu autorskiego: Maciej Dyląg, Marta Hausman-Dyląg, Katarzyna Wichary

Uzasadnienie:

Nagrodę przyznano za umiejętne kompozycję bryły budynku, składającej się̨ z kilku prostopadłościanów w wyniku której nawiązano dialog z sąsiednią zabudową wzdłuż̇ ulicy o uskokowej elewacji.

Rozczłonkowana bryła zachowuje stylistyczną klarowność i tworzy właściwą skalę budynku, pasującą do otoczenia.

Szlachetna prostota tej architektury, cecha jakże dziś potrzebna, skłania do szerszej refleksji nad konsekwencjami wszechobecnego konsumpcjonizmu i nadmiarowości.

Architektom udało się tego uniknąć, obiekt jest lekki, nieprzegadany, swobodnie skomponowany, współgrający z sąsiedztwem i nowoczesny zarazem w swoim przekazie.

Przebudowa i rozbudowa budynku biurowo-mieszkalnego w Będzinie
Przebudowa i rozbudowa budynku biurowo-mieszkalnego w Będzinie fot. Wienerberger

Wyróżnienie w kategorii Working together

Nazwa Projektu: Budynek biurowyKraków
Pracownia, Autor projektu: 
CAVU Architekci, indygoDESIGN
Skład zespołu autorskiego: 
Jarosław Wilk, Krzysztof Kozielewicz, Joanna Słomiany-Szpinda, Anna Baczyńska-Koczwara

Uzasadnienie:

Wyróżnienie przyznano za umiejętne rozwiązanie budynku biurowego na trudnej wąskiej działce.

Obiekt kontynuuje charakter sąsiedniej zabudowy poprzez zastosowanie cegły jako materiału elewacyjnego, proponuje jednak zdecydowanie odmienną, współczesną artykulację elewacji ze zróżnicowanymi rytmami okien i gustownie dobranym detalem opasek wokół nich.

Projekt jest przykładem umiejętnego dogęszczenia tkanki miejskiej architekturą plombową, która tworzy ciągłość w sposób przemyślany i dyskretny.

Budynek biurowy w Krakowie
Budynek biurowy w Krakowie fot. Wienerberger

Nagroda w kategorii Sharing public spaces

Nazwa Projektu: MonopolisŁódź
Pracownia, Autor projektu: 
Grupa 5 Architekci Sp. z o.o.
Skład zespołu autorskiego: 
Roman Dziedziejko, Michał Leszczyński, Krzysztof Mycielski, Rafał Zelent, Rafał Grzelewski

Uzasadnienie:

Niebudowanie staje się ważniejsze niż budowanie.

Monopolis materializuje kolejny przykład mądrej strategii dogęszczania miasta, przy jednoczesnym zachowaniu właściwych standardów przestrzennych i wzmacnianiu jego witalności.

Istotne w dzisiejszej debacie zagadnienia ponownego użycia budynku i gospodarki cyrkularnej na poziomie miasta spotykają się z poszanowaniem charakteru zastanej substancji.

Nie ulegają bieżącym trendom i modom, zachowują wszystko to, co zachować trzeba, a interweniując tam, gdzie kompozycja czy spójność funkcjonalna interwencji wymaga.

Całość nie epatuje niepotrzebnie blichtrem, zostawiając nas sam na sam z emocjami, które wpisane są w historię ceglanego muru.

Jury doceniało także podejście do komercyjnej funkcji, która w miejsce introwertycznych struktur, proponuje zewnętrzny pasaż, pełen ludzkich aktywności pomiędzy budynkami.

Choć zapewne założenia projektu powstawały na długo przed pandemią docenić należy antycypację zjawisk i budowanie nowych przestrzeni w jakich przyjdzie nam funkcjonować już niebawem.

Monopolis w Łodzi
Monopolis w Łodzi fot. Wienerberger 

Wyróżnienie w kategorii Sharing public spaces

 

Nazwa Projektu: Centrum aktywności społecznej na zamku biskupów chełmińskichLubawa
Pracownia, Autor projektu: 
Autorska Pracownia Architektury CAD Sp. z o.o.
Skład zespołu autorskiego: 
Krzysztof Popiński, Martyna Sawicka, Anna Jackiewicz

Uzasadnienie:

Wydawałoby się niepozorna interwencja na poziomie lokalnym powoduje zasadniczą zmianę na poziomie funkcjonowania lokalnej społeczności.

Kontrast pomiędzy przeszłością, a teraźniejszością podkreśla prostota funkcji i umiar w środkach wyrazu.

Cieszy, kiedy lokalność buduje pozytywne skojarzenia, a architektura cementuje i integruje społeczność.

Centrum aktywności społecznej na zamku biskupów chełmińskich w Lubawie
Centrum aktywności społecznej na zamku biskupów chełmińskich w Lubawie fot. Wienerberger

Kategoria Building outside the box

Jury podjęło decyzję, by w tej kategorii nie przyznać żadnej nagrody, ani wyróżnienia. 

Uzasadnienie:

Nagrodę w tej kategorii należałoby przyznać za projekt przekraczający schematy, eksperymentalny, niemieszczący się w kategoriach. Doceniając jakość zgłoszonych projektów, Sąd Konkursowy nie dostrzegł w nich takich wartości i postanowił nie nagrodzić żadnego z nich.

Zwycięzca Grand Prix i Nagrody w kategorii Feeling at home otrzyma nagrodę pieniężną w wys. 20 000 zł, zwycięzcy w pozostałych kategoriach - po 10 000 zł.

źródło i zdjęcia: Wienerberger