Poznaj najbardziej ekstremalne obszary zastosowań mocowań fischer

Co łączy dno Morza Północnego, świątynię Ateny na Akropolu i najdłuższy na świecie tunel kolejowy Brenner Base? Rozwiązania fischer, które zadbały o bezpieczeństwo zamocowań każdej z tych inwestycji.

Poznaj najbardziej ekstremalne obszary zastosowań mocowań fischer
fischer Polska Profesjonalne systemy mocowań
www.fischerpolska.pl
fischer Polska Profesjonalne systemy mocowań
Dane kontaktowe:
12 290 08 80
Albatrosów 2, 30-716 Kraków

PokażUkryj szczegółowe informacje o firmie

Niezawodne mocowanie pod wodą

Warunki są naprawdę ciężkie: lodowata woda i prawie zerowa widoczność. Nurek badawczy Markus Brand najczęściej montuje mocowania na głębokości do dziesięciu metrów. Tak jak w przypadku 36 czworoboków zatopionych na Morzu Północnym u wybrzeży wyspy Heligoland.

Do bloków przymocowano czujniki i metalowe pojemniki na próbki zawierające małże. To część projektu badawczego "MarGate" Instytutu Alfreda Wegenera, który sprawdza wpływ zmian klimatu na Morze Północne oraz jego florę i faunę.

Instalacje podwodne zyskały na znaczeniu i popularności, w ostatnich latach - mówi Bernd Wetzel odpowiedzialny za doradztwo techniczne w fischer. - Szczególnie pożądane stały się porady dotyczące montażu w obszarze podwodnym, pod powierzchnią ziemi lub na dużych wysokościach.

To samo dotyczy kotew, które muszą wytrzymać w ekstremalnych warunkach pogodowych lub zamocowań stosowanych w budynkach historycznych.

Nasi klienci słyszeli odmowy od konkurencji, która bezradnie rozkłada ręce w przypadku nietypowych montaży - stwierdza Wetzel - W fischer mierzymy się najbardziej nawet ekstremalnymi tematami: jak choćby w przypadku instalacji podwodnych (projekt „MarGate”, Morze Północne), odbudowy (Akropol, Ateny), projektów infrastrukturalnych ("Le Grand Paris") czy konstrukcji tunelowych (tunel Brenner Base).

Projekt "MarGate" na Morzu Północnym

Początkowo, przy realizacji projektu "MarGate", nurkowie używali śrub z plastikowymi koszulkami rozporowymi.

Nie trwało to jednak długo -  wyjaśnia Markus Brand. Dostęp do podwodnych otworów można uzyskać wyłącznie przy dużym wysiłku, dlatego mocowanie musi być niezawodne i trwałe - nawet na wzburzonym morzu.

Zwróciliśmy się do fischer, gdzie Bernd Wetzel zarekomendował nam zastosowanie kotwy sworzniowej fischer FBN II, do zamocowania prętów gwintowanych wyposażonych w czujniki.

Z kolei tytanowe słupki przymocowano do beczek z małżami za pomocą zaprawy iniekcyjnej FIS EM i kotwy sworzniowej FAZ II.

Bezpieczne mocowanie czułych urządzeń pomiarowych na Akropolu

Urządzenia pomiarowe oraz kotwa sworzniowa FAZ II stosowane są także na Akropolu w Atenach. Ten skarb kultury został dotknięty trzęsieniami ziemi, bombardowaniami i oblężeniami, a także interwencjami ludzi i nieuchronnym wpływem mijającego czasu.

Aby monitorować deformacę ścian i obszarów szczególnie zagrożonych, zainstalowano tam w 2016 roku światłowodową siatkę Bragga. Czujniki zamontowano  przy użyciu kotwy fischer FBN II.

Montaż był wyjątkowo szybki, a geometria śruby umożliwiła idealne rozłożenie obciążenia - wyjaśniają specjaliści od inżynierii montażu fischer.

Przeczytaj przewodnik po mocowaniach fischer

Rozbudowa podziemnego transportu publicznego w Paryżu

Projekt "Le Grand Paris" jednoczy stolicę Francji z wieloma sąsiadującymi aglomeracjami. Istniejąca sieć metra i RER( fr. Réseau Express Régional - sieć kolei regionalnych) rozbudowana zostanie o około 200 kilometrów nowych tras i 68 nowych przystanków.

Istniejącą trasę rozszerzono już o sześć kilometrów i pięć nowych przystanków. Wykorzystano tu do zamocowania systemu konsoli linii zasilających przelotowe kotwy śrubowe fischer HFH II-I.

Montaż poprzedzony był licznymi próbami wyrywania, w różnych segmentach budowy. Zagwarantowało to wybór najbardziej odpowiedniego produktu, ponieważ w prefabrykowanych częściach zastosowano specjalistyczne wiercenia.

Tunel bazowy Brenner - maksymalne bezpieczeństwo usług kolejowych

Budowa tunelu podstawowego Brenner, najdłuższego na świecie podziemnego połączenia kolejowego ma zostać ukończona w 2027 roku.

Rozwiązania firmy fischer przekonały klienta, ponieważ pasują do wymiarów, są ekonomiczne, trwałe, łatwe w użyciu i wysokiej jakości. Są to decydujące cechy, szczególnie na wymagających budowach, takich jak Brenner Base Tunnel - mówi Manfred Rabl, doradca techniczny fischer w Austrii, który jest odpowiedzialny za projekt.

Zaprawa iniekcyjna FIS SB służy do montażu prętów zbrojeniowych, szyn prowadzących, elementów szalunkowych i uchwytów mocujących do linii zasilających. Wykorzystano także śruby do betonu fischer ULTRACUT FBS II, wysokiej wydajności mocowania tymczasowe.

Próba nieustających obciążeń - wieża testowa windy Rottweil

264-metrowa wieża testowa Thyssenkrupp w Rottweil ma 17 000 metrów kwadratowych okładziny wykonanej z powleczonej polimerem tkaniny z włókna szklanego.

Konstrukcja stalowa składa się z rur stalowych, kabli, ram A i płyt kotwiących, które łączą okładzinę elewacji z betonową ścianą. fischer opracował specjalistyczne rozwiązania dla tego projektu, uwzględniające różne grubości ścian i klasy wytrzymałości betonu.

Rozwiązania fischer odegrały kluczową rolę w przydzieleniu nam kontraktu - powiedział Stephan Gießer, wówczas kierownik projektu - Towarzyszyliśmy planistom, inspektorom i technikom podczas całego procesu tworzenia i budowy.

źródło i zdjęcia: fischer Polska