Globalna firma analityczna, zajmująca się badaniami rynku - Euromonitor International zaprezentowała właśnie wyniki swoich ostatnich badań. "Future of the Family" (tłum. przyszłość rodziny). Okazuje się, że model rodziny, jaki znamy, mocno się zmieni w ciągu najbliższych lat. W jaki sposób? Jednoosobowe gospodarstwo domowe osiągną blisko 130% wzrost w latach 2000–2030, co tylko potwierdza, że tradycyjne podejście do modelu rodziny, ulega zmianie.
Jednocześnie do 807 mln w 2030 r. wzrośnie łączna liczba gospodarstw domowych, gdzie wiek domowników to 60+. To nie koniec transformacji społeczeństwa – na całym świecie spadnie również średnia liczba dzieci w gospodarstwie domowym i spowoduje to globalne starzenie się populacji.
- "Pracujemy dłużej i ciężej, a pracoholizm stał się sposobem na życie dla wielu ludzi w dużych aglomeracjach. W związku z tym cenimy swój czas w domu bardziej niż kiedykolwiek. Zwracamy szczególną uwagę na to, by czas w nim spędzony był jak najlepiej wykorzystany. W ciągu najbliższych 2 dekad zaczniemy coraz intensywniej wykorzystywać technologię - rewolucja IoT i innowacje z zakresu AI zostaną bezproblemowo wkomponowane we wzorce codziennego życia, upraszczając takie czynności jak robienie śniadania. Łączność 5G umożliwi bezproblemową komunikację między urządzeniami, a świadome emocjonalnie komputery wprowadzą bezprecedensowy poziom personalizacji" - Marcin Kotarski, Product Manager z koncernu z Rettig Heating, największego na świecie dostawcy rozwiązań grzewczych.
Kamerdyner, pomoc domowa i towarzysz
Dzięki procesowi miniaturyzacji i rozwojowi IoT (Internet of Things), systemy Smart Home stają się coraz popularniejsze. Przewiduje się, że wartość rynku inteligentnych rozwiązań dla domu do 2030 r. osiągnie 400 mld USD, podaje raport przygotowany przez Statista.com. Przyszłość sektora wygląda obiecująco, przede wszystkim dzięki możliwościom, jakie daje integracja funkcjonalności z wielu obszarów: bezpieczeństwa i ochrony domowej, rozrywki, oświetlenia, urządzeń HVAC czy nawet opieki zdrowotnej.
Zdaniem analityków, rynek rośnie szybko, bo zmienia się wyraźnie nasz sposób życia. Z jednej strony wydłuża się czas aktywności zawodowej - do roku 2050 osoby powyżej 60 roku życia będą stanowić już 40% społeczeństwa - z drugiej nasze dochody systematycznie rosną. Społeczeństwo staje się coraz bardziej zależne od technologii, a jednocześnie oczekuje kolejnych nowinek.
- "Według naszych badań, 97% instalatorów w Polsce dostrzega wzrost zainteresowania rozwiązaniami smart home. Wyraźnie widać, że popyt na te rozwiązania rośnie nie tylko globalnie, ale także lokalnie. Do niedawna producenci sceptycznie podchodzili do sprzedaży systemów inteligentnych domów na naszym rynku. To podejście powoli się zmienia. Choć trudno mówić jeszcze o rewolucji, to bez wątpienia producenci coraz śmielej będą sondować rynek, na czym skorzystają konsumenci" - Karolina Kaszkiewicz, Inżynier produktu z Rettig Heating, producenta systemów grzewczych, który wprowadził system smart home na polski rynek.
Ludzka twarz technologii
Wiele wskazuje na to, że głośniki staną się podstawowym narzędziem interakcji z użytkownikiem. Sztuczna inteligencja komunikująca się za pomocą ludzkiego głosu to obecnie najwygodniejsza forma wymiany informacji i obsługi systemu. Według badań przeprowadzonych przez Audio Analytic już dziś około 60% respondentów wykazuje ponadprzeciętny entuzjazm lub pozytywne nastawienie do tej funkcjonalności i uważa, że rozwiązania te będą przydatne w codziennym życiu.
Co więcej, ponad 70% właścicieli głośników dostrzega dobre strony wykorzystania sztucznej inteligencji w zarządzaniu domem. Dla porównania, osoby niebędące właścicielem żadnego z rozwiązań smart home podchodzą do zagadnienia użyteczności bardziej sceptyczne (43% uważa, że taki produkt może być przydatny). Postęp technologiczny w obszarze sztucznej inteligencji i przetwarzania języka naturalnego jest ogromny.
- "W tej chwili maszyna jest w stanie zrozumieć 98% pytań i komend wydawanych przez człowieka. Przy założeniu, że mamy zgromadzoną obszerną bazę danych, jest w stanie dostarczyć wiedzę w zasadzie na dowolny temat, rozumiejąc przy tym doskonale kontekst pytań. Zastosowanie smart głośników jest więc ograniczone wyłącznie możliwościami technologicznymi i wyobraźnią producentów. Przy wykorzystaniu Internetu Rzeczy, można byłoby zamówić kawę, uczyć się języka i zrobić zakupy, nie podnosząc się z fotela" - analizuje Emilia Dudek z firmy Rettig Heating, właściciela marki Purmo.
źródło i zdjęcia: Rettig Heating