Dzieci polskie i niemieckie oraz kilkunastu innych narodowości, uczące się języka i kultury Goethego i Beethowena, otrzymały w Warszawie nowy budynek, dający lepsze możliwości nauki. Cel jest oczywisty: poznawanie się nawzajem w celu likwidacji uprzedzeń między narodami, wynikających głównie z niewiedzy i bariery językowej. Absolwenci Szkoły WBS traktują języki polski i niemiecki jako rodzime, a ponadto mówią po angielsku i francusku. Matura Szkoły WBS jest maturą niemiecką.
Projekt budynku Szkoły WBS został opracowany na podstawie koncepcji będącej przedmiotem konkursu europejskiego z udziałem 50 biur architektonicznych z całej Europy. Wieloosobowa komisja wybrała do realizacji projekt biura Staab Architekten z Berlina. Nadzór nad pracami budowlanymi przekazany został firmie Arcadis, specjalizującej się w zarządzaniu projektami w obszarze infrastruktury i budownictwa. Zakres obowiązków Arcadis DE i Arcadis PL polegał na sterowaniu i nadzorowaniu nad projektowaniem i budową.
Roboty budowlane trwały 22 miesiące i zostały poprzedzone 18 miesiącami przygotowań, w trakcie których opracowano projekt, wystąpiono i uzyskano pozwolenie na budowę dla Szkoły WBS. Zespół Arcadis DE i Arcadis PL przeprowadził 8 przetargów publicznych na bazie prawa polskiego i niemieckiego oraz 3 przeglądy ofert na prace uzupełniające i dodatkowe. Nie obyło się bez trudności, ale problemy zostały pokonane dzięki współpracy inwestora i firmy Arcadis. Placówkę oddano do użytku 12 grudnia 2014 r.
Szkoła WBS jest przeznaczona dla 570 dzieci w wieku od lat 5 do 19 lat, zakres nauczania od szkoły podstawowej do matury. Poszczególne grupy dzieci i młodzieży będą użytkować wyznaczone strefy budynku, którym towarzyszą odpowiednie części terenu wyposażonego w place zabaw i gier dostosowane do wieku dzieci i młodzieży. Budynek liczy 9.800 m² powierzchni użytkowej, jego kubatura to 42.000 m³, zaś powierzchnia terenu to 2 ha. Podczas prac budowlanych wykorzystano 10.000 m² płyt gipsowo-włóknowych fermacell o grubości 12,5mm. W skład całej placówki wchodzą: sale dydaktyczne, pomieszczenia dla personelu, stołówka z kuchnią, aula, sala sportowa z boiskiem do piłki ręcznej, sala gimnastyczno- baletowa, boiska oraz place zabaw.
We wnętrzach Polsko - Niemieckiej Szkoły Pojednania i Dialogu im. Willy Brandta zastosowano sprawdzone systemy suchej zabudowy fermacell: płyty gipsowo-włóknowe, wkręty samogwintujące, kleje poliuretanowe oraz masy szpachlowe. W budynkach charakteryzujących się bardzo intensywnym użytkowaniem, a takimi są właśnie szkoły, zabudowa wnętrz musi bezwzględnie spełniać najwyższe standardy. Najważniejsze z nich to zabezpieczenia przeciwpożarowe, ochrona akustyczna oraz odporność mechaniczna poparta wysoką stabilnością. Warto też pamiętać, że są to wyroby całkowicie przyjazne dla człowieka. W tym przypadku systemy suchej zabudowy fermacell nie mają sobie równych.
Płyty gipsowo-włóknowe fermacell to bardzo dobry pomysł na wykończenie obiektów o charakterze publicznym, takich jak szkoły, przedszkola i uczelnie. W aktualnej sytuacji gospodarczej nakłady finansowe na placówki edukacyjne są często niewystarczające, dlatego warto inwestować w systemy spełniające najwyższe wymagania przy rozsądnej cenie. Ekonomia podczas wszelkich przedsięwzięć budowlanych jest hasłem przewodnim, zarówno w placówkach państwowych, jak i prywatnych. Systemy suchej zabudowy fermacell są więc idealnym wyjściem w sytuacji gdy trzeba trwale i ekonomicznie budować, modernizować oraz remontować obiekty publiczne – wyjaśnia Marek Piotrowski, Techniczny Konsultant Sprzedaży w firmie Fermacell systemy suchej zabudowy.
zdjęcia: Arcadis
źródło: Fermacell