Początkowo prace obejmowały naprawę stuletniej betonowej kolumny, która służy zarówno jako przegroda, jak i element konstrukcyjny, w którym znajdują się dwie bramy regulujące przepływ wody między śluzami. Naprawiana kolumna znajdowała się 30,5 m poniżej poziomu gruntu, w środku gigantycznej betonowej rury o średnicy 9,14 m. Zanim naprawiono betonową osłonę, trzeba było wyremontować kolumnę.
Z uwagi na olbrzymie rozmiary kolumny oraz jej lokalizację poniżej poziomu terenu, eksperci techniczni firmy MAPEI podjęli decyzję o budowie specjalnej instalacji do mieszania składników na powierzchni ziemi i dostarczaniu gotowej mieszanki betonowej z wykorzystaniem technologii aplikacji podwodnej. Betonowa mieszanka składała się z zaprawy PLANITOP 15 i żwiru w równych proporcjach – dodatkowo, w celu zmniejszenia ryzyka skurczu i powstawania rys, użyto 0,35% preparatu MAPECURE SRA. Gotowa mieszanka została wtłoczona do większego zbiornika pełniącego funkcję formy i przetransportowana grawitacyjnie z powierzchni terenu do miejsca naprawy – długotrwale utrzymujące się właściwości reologiczne mieszanki były kluczowe dla powodzenia czynności naprawczych.
Statki te, o długości sięgającej nawet 366 metrów i szerokości do 49 metrów, mogą przewieźć do 12 000 TEU (twenty-feet equivalent unit, międzynarodowa jednostka pojemności, której nazwa pochodzi od wymiarów standardowego kontenera), niemal cztery razy więcej w porównaniu do 4400 TEU dozwolonych na zwykłych kontenerowcach typu Panamax, jakie dziś przeprawiają się przez kanał.
Projekt rozbudowy jest wynikiem porozumienia między Autoridad del Canal de Panama (Zarząd Kanału Panamskiego) z państwowym organem rządowym Panamy oddelegowanym do nadzorowania tej infrastruktury oraz konsorcjum Grupo Unido (GUPC), składającym się z firm: Sacyr Vallehermoso (Hiszpania), Impregilo (Włochy), Jan de Nul (Belgia) i Constructora Urbana (Panama). Ma on wartość 3,22 miliarda USD, zaś całkowity koszt prac prowadzonych w Kanale Panamskim sięga 5,25 miliarda USD i zostanie sfinansowany przez rząd, dzięki podniesieniu o 3,5% opłat za przebycie kanału na następne 20 lat.
Kluczowymi elementami projektu są dwie ogromne śluzy, jedna na wybrzeżu Oceanu Atlantyckiego, a druga na wybrzeżu Oceanu Spokojnego. Zakres prac obejmuje wykopanie dojść do kanału po obu stronach na całkowitej długości 11,2 km i całkowitej szerokości 218 metrów. Dziś kanał ma dwie linie śluz. Projekt przewiduje dodanie trzeciego toru poprzez budowę dwóch nowych obiektów.
Dwie ogromne betonowe konstrukcje zostaną uzupełnione nowym wejściem od strony Pacyfiku. Nowe bramy zostaną dostarczone przez włoską firmę Cimolai z Pordenone. Prace będą wiązały się z wykonaniem 16 aluminiowych przesuwnych grodzi, z których każda będzie miała wysokość 28 m, długość 58 m i 16 m szerokości. Zostaną one przetransportowane do Panamy drogą morską i zamocowane na placu budowy między lipcem 2013 a styczniem 2014 roku. Domieszki MAPEI zostały tak wyselekcjonowane, by możliwe było wzniesienie wszystkich betonowych konstrukcji, bez względu na rozmiar czy środowisko (również tych zanurzonych w wodzie morskiej), do budowy zewnętrznych i wewnętrznych ścian śluz. Wykorzystano więc najnowszą generację domieszek do betonu, by wyprodukować 5 500 000 m3 mieszanki specjalnie stworzonej na potrzeby tego projektu.
Pierwsze badania zostały wykonane we wrześniu 2010 Próbne receptury mieszanki betonowej zostały przebadane celem weryfikacji ich kompatybilności oraz uzyskania najlepszych właściwości uplastyczniania w połączeniu z rodzajami cementu przewidzianymi do budowy konstrukcji (cement CEMEX, typu II i cement Panama, typu II wg normy ASTM).
W pierwszej fazie testów, by pokonać problemy, które pojawiły się przy stosowaniu skomplikowanych surowców (kruszywa bazaltowego i bazaltowej pucolany), wypróbowano domieszki wielu producentów o międzynarodowej renomie. Równoległe prace toczyły się w laboratorium MAPEI, specjalnie wybudowanym na potrzeby projektu w Panamie.
W ich rezultacie MAPEI zaproponowało domieszkę DYNAMON XP2, która po potwierdzeniu wyników w laboratorium GUPC, została w połowie grudnia 2010 roku zaakceptowana jako jedyne rozwiązanie kompatybilne z surowcami wybranymi do budowy, zarówno po stronie Atlantyku, gdzie stosowany jest cement panamski, jak i po stronie Pacyfiku, gdzie używany jest CEMEX. Fakt ten zaowocował podpisaniem umowy krótkookresowego zobowiązania dostaw.
Na początku 2011 roku, po rozpoczęciu produkcji betonu i kruszyw, liczne problemy związane ze znacznym spadkiem wytrzymałości mechanicznej i trwałości betonu zostały rozwiązane również dzięki pomocy MAPEI. Podczas tej fazy budowy wsparcie firmy przejawiało się w różnych aspektach: badań chemicznej i mineralogicznej charakterystyki wykorzystanych surowców (drobnoziarnistego piasku, pucolany i cementu); rekomendacji technicznych w celu dokonania właściwego wyboru flokulacyjnych i koagulacyjnych materiałów stosowanych do czyszczenia kruszyw; chemicznej i petrograficznej analizy i kontroli aktywności pucolanowej piasku bazaltowego w celu zredukowania i zoptymalizowania jego zawartości w naturalnej pucolanie.
Na prośbę klienta firma MAPEI ropoczeła prace nad formułą nowego produktu kompatybilnego z mieszankami przetestowanymi w laboratoriach GUPC. Po zaciętej rywalizacji, w którą włączone zostały konkurencyjne firmy, inżynierowie z MAPEI opracowali innowacyjną domieszkę DYNAMON XP2 EVOLUTION 1 – nazwa miała na elu podkreślenie ogromnego nakładu pracy, jaki badacze włożyli w dopracowanie poprzedniej wersji preparatu. Nowy produkt, w porównaniu z konkurencją, wykazał się szczególną skutecznością w zakresie upłynnienia mieszanki betonowej i utrzymania właściwej konsystencji podczas transportu i betonowania.
21 grudnia 2011 finalną umowę dotyczącą projektu Nowy Kanał Panamski podpisali CEO Grupy MAPEI Giorgio Squinzi i kierownik projektu firmy GUPC Bernando Gonzales. To wielki sukces, u podstaw którego leżało stałe wsparcie techniczne na placu budowy (dla rozwiązywania zarówno błahych, jak i skomplikowanych problemów) oraz decydujący wkład laboratoriów badawczo-rozwojowych MAPEI, które przeprowadziły testy na każdym z dostępnych materiałów dla opracowania najlepszych produktów opartych na najbardziej zaawansowanej technologii. MAPEI: Renowacja istniejących śluz Gatún – produkty Mapei: MAPECURE SRA, PLANITOP 15*, Dynamon XP2, Dynamon XP2 Evolution 1.
Źródło: Mapei
Więcej