W roku finansowym 2021 Bosch osiągnął znaczny wzrost sprzedaży i zysku pomimo trudnych warunków rynkowych. Przychody ze sprzedaży wygenerowane przez firmę wzrosły o 10,1% do 78,7 mld euro, a zysk z działalności operacyjnej (EBIT) wzrósł o ponad połowę, do 3,2 mld euro. Marża EBIT wzrosła do 4%, w porównaniu do 2,8% w roku poprzedzającym.
Wojna w Ukrainie i wszystkie jej konsekwencje przynoszą znaczącą niepewność. Firma bardzo poważnie traktuje kwestię odpowiedzialności za swoich pracowników. Jednocześnie od pierwszego dnia wojny, mocno angażuje się w pomoc humanitarną, zwłaszcza w kontekście wspierania uchodźców.
Dodał także, że wojna nie może być odpowiedzią na konflikt polityczny. Jego zdaniem w obecnej sytuacji decydenci polityczni i społeczeństwo są pod dużą presją, aby szybko realizować proces uniezależnienia się od paliw kopalnych i z determinacją dążyć do rozwoju nowych źródeł energii.
Dlatego Grupa Bosch, mimo trudnego otoczenia gospodarczego, konsekwentnie realizuje swoje działania na rzecz ochrony klimatu. Hartung ogłosił, że w ciągu trzech lat Bosch zainwestuje w technologie neutralne dla klimatu, takie jak elektryfikacja i wodór, około 3 miliardy euro.
Prezes Grupy Bosch uważa, że choć w krótkim okresie wojna spowolni redukcję emisji dwutlenku węgla, to w dłuższej perspektywie przyspieszy zieloną transformację w Europie.
Prezes uważa, że elektryfikacja jest najszybszą drogą do neutralności klimatycznej, pod warunkiem, że opiera się na zielonej energii. Dlatego Bosch rozwija zrównoważoną mobilność: w 2021 r. zamówienia, które koncern przyjął w obszarze elektromobilności, po raz pierwszy przekroczyły poziom 10 miliardów euro. Hartung podkreślił jednocześnie, że potrzebny będzie również wodór.
Przykładami z portfolio firmy są np. system do zarządzania energią dla inteligentnego domu albo połączona z siecią platforma energetyczna dla produkcji.
Niepewność rynku, czyli perspektywy na rok 2022 rok
W pierwszym kwartale Grupa Bosch zwiększyła sprzedaż o 5,2%.
Według Forschnera, firma może nie osiągnąć EBIT-u na poziomie roku ubiegłego. Mimo spodziewanego wzrostu sprzedaży, tegoroczny EBIT powinien oscylować między 3% a 4%. W szczególności w sektorze biznesowym Mobility Solutions presja kosztowa jest obecnie bardzo wysoka - ceny niektórych surowców wzrosły nawet trzykrotnie od 2020 roku.
W obecnej sytuacji Bosch zrewidował już znacząco swoje oczekiwania dotyczące światowej koniunktury gospodarczej. Firma spodziewa się, że w tym roku globalna gospodarka wzrośnie o prawie 3,5% - na początku roku oczekiwano wzrostu około 4%.
Poprzednia prognoza dotycząca produkcji samochodowej (około 88 milionów pojazdów i spodziewany wzrost o 9 % rok do roku) prawdopodobnie nie zostanie spełniona. Powodów tej sytuacji Forschner upatruje w negatywnych skutkach ponownego pojawienia się pandemii koronawirusa w Chinach oraz w trwających niedoborach półprzewodników.
Elektroliza wodoru: wejście na rynek warty 14 miliardów euro
Myśląc o efektywnej ochronie klimatu, Bosch wkracza na rynek komponentów do elektrolizy wodorowej. Firma planuje zainwestować w ten nowy obszar prawie 500 mln euro do końca bieżącej dekady. Połowa kwoty zostanie zainwestowana do czasu prowadzenia produktów na rynek, które jest planowane na 2025 rok.
Bosch dostarcza tzw. stosy ogniw paliwowych - rdzenie systemu elektrolizy wodoru - które w połączeniu z energoelektroniką, czujnikami i jednostką sterującą tworzą inteligentne moduły. Ogniwa do wytwarzania wodoru powinny wejść do produkcji już w 2025 roku.
Zrównoważony rozwój: Odpowiedzialność społeczna w czasach transformacji energetycznej
Bosch wspiera Zielony Ład Unii Europejskiej i czuje się szczególnie zobowiązany do wspierania zrównoważonego rozwoju: od 2020 roku 400 lokalizacji Bosch na całym świecie jest neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla.
Firma, szybciej niż oczekiwano, wdraża wysokiej jakości działania w zakresie neutralności. Bosch zrealizował już 30% oszczędności energii, które planował uzyskać do końca 2030 roku.
Społeczna odpowiedzialność firmy Bosch obejmuje trzy aspekty: ekonomiczny, społeczny i ekologiczny.
Jak zauważyła Albrecht, Bosch opracowuje technologię neutralną dla klimatu przede wszystkim w lokalizacjach, w których wcześniej produkowano rozwiązania spalinowe.
Dzięki programom umożliwiającym przekwalifikowanie się, i dzięki wewnętrznej platformie pośrednictwa pracy, 1400 pracowników pracujących dotychczas w obszarze układów napędowych, znalazło nowe miejsca pracy w dziedzinach takich, jak oprogramowanie czy elektromobilność. Firma zamierza w tym roku zatrudnić na całym świecie 10 000 nowych programistów.
Termotechnika: 300 milionów euro na działalność związaną z pompami ciepła
Na całym świecie wdrażanych jest coraz więcej regulacji prawnych dotyczących nowych budynków: w samych Niemczech do 2024 roku 65% nowych systemów grzewczych będzie musiało być opartych o energią odnawialną.
Bosch chce zmieniać również istniejące budynki: dzięki ofercie kotłów na wodór, firma ułatwia przejście z systemów grzewczych wykorzystujących gaz ziemny na systemy wodorowe. Łącząc i integrując systemy budynków, Bosch zbliża się do celu, jakim jest generowanie większej części regularnych przychodów z usług.
Industrial Technology: Efektywność energetyczna dzięki cyfryzacji
Platforma Energetyczna z portfolio Przemysłu 4.0 Bosch jest już wykorzystywana w 80 projektach klientów i w 120 lokalizacjach firmy na świecie. Jednocześnie Grupa Bosch stawia na elektryfikację. Firma spodziewa się, że do 2030 roku 30% maszyn mobilnych wykorzystywanych w produkcji zostanie zelektryfikowanych.
To stworzy dodatkowy rynek napędów wysokowoltowych o wartości 1,5 miliarda euro. Bosch chce również rozwijać pojazdy elektryczne poprzez swoją technologię przemysłową.
Eksperci przewidują, że do 2030 roku technologia produkcji ogniw akumulatorowych osiągnie na całym świecie łączną wartość rynkową 50 miliardów euro.
Przejście na alternatywną mobilność: elektryfikacja za pomocą baterii i układów napędowych opartych na ogniwach paliwowych
Bosch zakłada, że Zielony Ład Unii Europejskiej w decydujący sposób przyczyni się do elektryfikacji ruchu drogowego.
Kluczowym zadaniem technicznym jest utrzymanie odpowiedniej temperatury układu napędowego, w tym akumulatora, oraz zapewnienie pasażerom właściwego komfortu cieplnego we wnętrzu pojazdu - samo inteligentne zarządzanie temperaturą może zwiększyć zasięg pojazdu elektrycznego o 25%.
W tym celu Bosch opracował zintegrowane rozwiązanie: elastyczną jednostkę termiczną - w skrócie: FTU. Dzięki FTU Bosch wkracza na rynek, który, zgodnie z przewidywaniami firmy, osiągnie do końca dekady wielkość 3,5 mld euro.
Jeśli chodzi o mobilność elektryczną opartą na ogniwach paliwowych, w tym roku Bosch rozpocznie produkcję układów napędowych z ogniwami paliwowymi do samochodów ciężarowych.
Rok 2021 - przezwyciężenie wyzwań mimo presji kosztowej
Bosch osiągnął to wszystko, pomimo trwającej pandemii koronawirusa, utrzymujących się wąskich gardeł w dostawach półprzewodników i wysokich cen surowców.
W 2021 roku wydatki związane z badaniami i rozwojem w Grupie Bosch utrzymały się na stałym poziomie 6,1 miliarda euro (2020: 5,9 miliarda euro), a nakłady inwestycyjne wzrosły nieznacznie do 3,9 miliarda euro (2020: 3,3 miliarda euro).
Nakłady na badania i rozwój przeznaczane są przede wszystkim na elektromobilność i systemy wspomagania kierowcy, a także na projekty elektryfikacji w przemyśle i technice grzewczej. Wskaźnik kapitału własnego wzrósł o 1,3 punktu i osiągnął 45,3%.
Rok 2021: rozwój poszczególnych obszarów biznesowych
Wszystkie obszary działalności firmy Bosch przyczyniły się do pozytywnego rozwoju biznesu. Sektor Mobility Solutions, który generuje najwyższe obroty w Grupie Bosch, odnotował wzrost sprzedaży o 7,6% do 45,3 mld euro.
Po skorygowaniu o efekt różnic kursowych, oznacza to wzrost o 7,9%. Po stracie w roku poprzedzającym, w 2021 roku sektor ten osiągnął lekko dodatni wynik z EBIT na poziomie 0,7
Sektor Industrial Technology skorzystał na ożywieniu kluczowych rynków inżynierii mechanicznej i zwiększył sprzedaż o 18,9 % do 6,1 miliarda euro. Po skorygowaniu o różnice kursowe wzrost wyniósł z 19,4 %, a wskaźnik EBIT - 8,4%.
Po dobrych wynikach w 2020 roku, sektor Consumer Goods ponownie zwiększył sprzedaż, tym razem o 12,7 % (14,4 % po uwzględnieniu efektu różnic kursowych) do 21 miliardów euro. Sektor ponownie osiągnął dwucyfrowy (10,2 %) wskaźnik EBIT z działalności operacyjnej.
Sektor Energy and Building Technology zwiększył swoją sprzedaż o 7,8 % (8,8 % po skorygowaniu o efekty kursowe). Przy łącznej sprzedaży 5,9 mld euro, EBIT sektora wyniósł 5,1%.
Rok 2021: Rozwój według regionów
Grupa Bosch odnotowała wzrost przychodów ze sprzedaży we wszystkich regionach świata. W Europie sprzedaż wyniosła 41,3 miliarda euro, co odpowiada wzrostowi na poziomie 8,9% w porównaniu z poprzednim rokiem. Po uwzględnieniu różnic kursowych jest to wzrost o 10%.
W Ameryce Północnej przychody ze sprzedaży wzrosły o 6,5% (9,3% po skorygowaniu o różnice kursowe) do 11,4 miliarda euro. Sprzedaż w Ameryce Południowej wyniosła 1,4 miliarda euro, co oznacza wzrost o 32%, czyli aż o 45,1% po uwzględnieniu efektów różnic kursowych.
W regionie Azji i Pacyfiku, w tym w innych regionach, sprzedaż osiągnęła 24,5 mld euro. Jest to wzrost o 13,1 % lub 11,7 % po skorygowaniu o efekty różnic kursowych.
Zatrudnienie w roku 2021
Grupa Bosch zwiększyła zatrudnienie we wszystkich regionach. 31 grudnia 2021 roku firma zatrudniała 402 614 osób na całym świecie - o 7 580 więcej niż rok wcześniej.
Źródło i zdjęcia: Bosch