Wiata solarna - zyskaj prąd i zadaszenie dla auta

Wiata solarna - zyskaj prąd i zadaszenie dla auta

Niedobór miejsca na tradycyjny montaż paneli fotowoltaicznych na dachu budynku to problem, z którym można sobie poradzić, decydując się na tzw. wiatę solarną. Te struktury, często znane jako carporty, są szczególnie przydatne do parkowania samochodów, w tym także elektrycznych, ale ich zastosowanie nie kończy się na tym.

Wiaty PV

Z problemem niedoboru miejsca można poradzić sobie inaczej, np. decydując się na tzw. wiatę solarną (PV). Najczęściej są one wykorzystywane do parkowania samochodów, niekoniecznie tylko tych elektrycznych.

Wiata, występująca w ofertach producentów także pod nazwą carport, ma najczęściej jednospadowy dach o niewielkim nachyleniu. Przede wszystkim dlatego, że taki łatwo jest w całości pokryć panelami, nie marnując powierzchni. Ponadto unika się charakterystycznego dla dachów dwuspadowych (oraz wielospadowych) problemu z nierównomiernym nasłonecznieniem poszczególnych grup paneli w zależności od pory dnia.

To same panele pełnią funkcję pokrycia dachowego, dlatego wymiary dachu muszą być ich wielokrotnością. Typowy układ to 9 sztuk (3 × 3), czyli ok. 4,5 kWp mocy zainstalowanej. Przy typowych wymiarach paneli daje nam to zaś łączną szerokość ok. 3,5 m oraz 6,5 m długości. W zupełności wystarcza to na jedno auto, chociaż można oczywiście zbudować wersję podwójną. Z myślą o właścicielach samochodów elektrycznych producenci oferują odporne na warunki atmosferyczne ładowarki, które można zainstalować pod taką wiatą.

Warto jeszcze wspomnieć, że panele można umieścić także na dachu innych obiektów, nie tylko wiaty na samochód. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zrobić tak chociażby w przypadku altany w ogrodzie. Tym bardziej, że w przypadku fotowoltaiki, inaczej niż odnośnie kolektorów słonecznych, znaczna odległość paneli od domu nie jest technicznie żadnym problemem. Żeby uniknąć strat energii wystarczy ułożyć przewód (kabel) o odpowiednio większym przekroju żył.

Wiaty - zarówno pojedyncze, jak i podwójne - najczęściej mają dachy jednospadowe, tak aby wszystkie panele były zawsze identycznie nasłonecznione. Jednak w pewnych sytuacjach wykonanie wiaty z dachem dwuspadowym może być uzasadnione. Mogą to wymuszać również zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (MPZP) lub decyzji o warunkach zabudowy, które stosunkowo często zakazują wykonywania dachów jednospadowych lub płaskich. Ale rozdzielenie paneli na dwie, odmiennie zorientowane względem słońca części dachu może być dobrym rozwiązaniem.

Pod warunkiem, że będziemy przestrzegać pewnych reguł. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że jeżeli mamy dwie połacie, to niezależnie od sposobu ustawienia całości, gdy jedna jest w pełnym słońcu, to druga znajduje się w cieniu. W takim układzie polecany jest układ wschód-zachód, nie zaś południe- północ, gdyż od strony północnej nasłonecznienie zawsze jest słabe, z niewielkim udziałem najbardziej pożądanego promieniowania bezpośredniego.

W efekcie uzysk energii drastycznie spada. Natomiast w układzie wschód-zachód mamy swoiste wyrównanie produkcji energii w ciągu doby - część wschodnia daje jej więcej rano, zachodnia zaś po południu. Jednak żeby system PV pracował naprawdę dobrze, każdą z tych grup należy przyłączyć do osobnego wejścia MPPT inwertera. Wówczas parametry jego pracy będą osobno optymalizowane dla każdej z nich, z uwzględnieniem aktualnego rozkładu nasłonecznienia.

Dowiedz się więcej o carportach ➡️ Carport - nowoczesne wiaty samochodowe

Redakcja BD
Fot. otwierająca: KONSPORT

Komentarze

Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz