Zielona rewolucja na osiedlach domków jednorodzinnych: ładowarki dla samochodów elektrycznych to przyszłość

Zielona rewolucja na osiedlach domków jednorodzinnych: ładowarki dla samochodów elektrycznych to przyszłość

Dynamika przyrostu aut elektrycznych w Polsce jest z roku na rok coraz większa. Obecnie po polskich drogach jeździ ponad 51 tysięcy takich pojazdów. Przeszkodą w szybszym rozwoju elektromobilności jest u nas słabo rozwinięta infrastruktura ładowania zarówno w przestrzeni publicznej, jak i w miejscu zamieszkania. Jak zmienić to w budownictwie wielorodzinnym?

Obecnie deweloperzy budując nowe osiedla mieszkaniowe biorą już pod uwagę potrzeby właścicieli samochodów elektrycznych. Przy projektowaniu nowego budynku mieszkalnego muszą uwzględnić w projekcie także infrastrukturę energetyczną dla EV. Ponieważ unijne i polskie prawodawstwo narzuca obowiązki dotyczące tworzenia infrastruktury dla stacji ładowania pojazdów elektrycznych na osiedlach mieszkaniowych, dlatego w najbliższych latach możemy spodziewać się większej liczby miejsc z zainstalowanymi ładowarkami.

Wallbox to jedna z możliwości

Obecnie w domach jednorodzinnych prym wiodą ładowarki typu wallbox, które deweloper może zainstalować w garażu na życzenie klienta lub właściciele domów kupują i montują je sami. Najlepsze miejsce do montażu takiego urządzenia to ściana garażu lub słupek montażowy, dzięki któremu można je zainstalować w dowolnym miejscu. https://e-zpue.com/ladowarki-samochodowe/

Wallbox

Są jednak modele samochodów elektrycznych, których zapotrzebowanie na moc może przekraczać możliwości domowej ładowarki. Wówczas stacja ładowania o mocy 22 kW AC https://e-zpue.com/produkt/stacja-ladowania-zpue-ev-c-22-kw-ac/ pomoże naładować samochód szybciej niż typowy wallbox. Jeśli dwóch właścicieli domu typu bliźniak zamontuje wspólnie taką ładowarkę z dwoma złączami, to będą mogli korzystać z niej w tym samym czasie i sprawnie ładować swoje EV. Ładowanie AC nie jest jednak najszybszym rodzajem ładowania. Jeśli ładowarki takie staną na dużym osiedlu z potencjalnie dużą ilością posiadaczy samochodów elektrycznych, to ładowanie może powodować kolejki do stacji i w efekcie niewiele osób będzie mogło z niej skorzystać. Zdecydowanie szybsze są ładowarki prądu stałego, ale jako urządzenia bardziej skomplikowane, są też droższe. Mogą być opłacalne przy budowie większego osiedla.

Jeśli dwóch właścicieli domu typu bliźniak zamontuje wspólnie taką ładowarkę z dwoma złączami, to będą mogli korzystać z niej w tym samym czasie i sprawnie ładować swoje EV.

Mamy rozwiązanie dla takich potrzeb. To ładowarka EVC 30+11 https://zpue.pl/zielona-energia/stacje-ladowania-samochodow-elektrycznych EV-C 30 oferuje moc ładowania 30 kW DC oraz 11 kW AC. To niezawodne urządzenie, które gwarantuje możliwość ładowania do dwóch pojazdów jednocześnie. Stacja została stworzona z myślą o lokalizacjach, gdzie nie ma możliwości zwiększenia mocy przyłączeniowej, a wymagane jest szybkie ładowanie. Jest ono bardziej efektywne, gdyż pomijamy przetwornicę w samochodzie i ładujemy prądem stałym. W tym momencie kupują te urządzenia głównie firmy. Są też montowane na ogólnie dostępnych parkingach przy centrach handlowych, gdzie w czasie robienia zakupów możemy doładować nasz samochód do zalecanych 80% pojemności baterii - mówi Krzysztof Walasek, Menadżer ds. Kluczowych Klientów Rynku E-mobility w ZPUE S.A.

Jak to wygląda na osiedlu?

Ogólnodostępne stacje ładowania to zdecydowanie duża korzyść dla mieszkańców osiedla czy wspólnoty mieszkaniowej.

Przede wszystkim mogą wygodnie ładować własny pojazd niedaleko domu. Może się to odbywać w nocy, co w efekcie obniża koszty. Gdy na osiedlu będą znajdować się ogólnodostępne stacje ładowania, to łatwo będzie je można też udostępnić użytkownikom przyjeżdżającym jako goście lub tym, którzy są przejazdem. Będzie to dodatkowy zysk dla inwestora czy dla wspólnoty mieszkaniowej, która wybudowała i udostępniła ładowarki.

O ile jednak decyzja o sposobie ładowania pojazdu elektrycznego w prywatnym domu należy do jego właściciela, o tyle na terenie istniejących już większych skupisk mieszkańców, decydują wspólnoty. Łatwiej jest w tym względzie na nowo budowanych osiedlach czy obiektach, bowiem ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 roku zobowiązuje deweloperów do zadbania o stworzenie infrastruktury pod stacje ładowania. Wtedy na etapie projektowania można zapewnić odpowiednią moc, układ instalacji itp. Następnie zarządca osiedla czy parkingu decyduje, w jaki sposób rozlicza się z korzystającymi ze stacji ładowania.

Carporty już tu są

Ambitni deweloperzy oferują na niektórych mniejszych osiedlach carporty. To nowoczesna wiata garażowa wyposażona w panele fotowoltaiczne. https://zpue.pl/carport Można taki obiekt postawić także na prywatnym terenie obok domu.

Nowoczesna wiata garażowa wyposażona w panele fotowoltaiczne

Krzysztof Walasek poznał już progresywnie myślących projektantów nowych osiedli.

Mam kontakt z taką osobą, która budując osiedle domków jednorodzinnych, projektuje tam carport z fotowoltaiką i magazynem energii na potrzeby mieszkańców, którzy są właścicielami EV. Moim zdaniem to bardzo dobre rozwiązanie. Z jednej strony mamy zadaszone miejsce parkingowe. Do tego możemy naładować samochód korzystając z energii słonecznej. Kluczowym elementem jest tam magazyn energii, bo samochody z reguły stoją w carportach nocą, a więc nie musimy wtedy pobierać energii elektrycznej z sieci, tylko z magazynu. To minimalizuje też zamówienie na moc przyłączeniową. I chociaż większość z nas chce mieć samochód "pod ręką", a więc na swoim podwórku, to zaletą carportu jest możliwość doładowania baterii przez gości mieszkańców osiedla.

Zrównoważone budowanie i korzystanie z energii

Współczesne osiedla domów jednorodzinnych powinny stawiać nie tylko na zrównoważoną architekturę zabudowy, ale również na efektywne zarządzanie energią. To ważne zwłaszcza w kontekście rozwijających się prosumenckich instalacji fotowoltaicznych i zwiększającej się liczby samochodów elektrycznych. Wdrożenie inteligentnych systemów energetycznych na osiedlach pomoże optymalnie wykorzystać taką infrastrukturę. Panele fotowoltaiczne czy mikroelektrownie wiatrowe mogą wspierać ładowanie samochodów elektrycznych bez zwiększania zależności od tradycyjnych źródeł energii.

Ładowanie EV w miejscu zamieszkania eliminuje konieczność częstych wizyt na ogólnodostępnych stacjach ładowania. Inwestycja w prywatną ładowarkę pozwala na elastyczność w doborze godzin ładowania, redukując koszty i ułatwiając korzystanie z samochodu elektrycznego w codziennym życiu.

Firma powiązana: E-ZPUE S.A.

Komentarze

Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz