Muszą być ciche, w miarę szybkie i uruchamiane pilotem, który ma długi zasięg - takie są wymagania przeciętnego Kowalskiego. Na szczęście, napędy pasują zarówno do bram przesuwnych, jak i skrzydłowych, i najlepiej kupić je od razu z bramą, bo wtedy mamy gwarancję korzystnej ceny.
Aby wybrać najlepszy model napędu, trzeba odpowiedzieć sobie na kilka pytań.
Po pierwsze, jak często brama będzie otwierana w cyklu dobowym lub godzinowym. Wiadomo, że dzień dniowi nie równy, dlatego bierze się średnią, która w przypadku właścicieli budynków jednorodzinnych na ogół nie przekracza 50 cykli dobowych i 10 godzinowych (inaczej wygląda sytuacja, gdy obok domu mamy firmę i parking dla pracowników przyjeżdżających na określoną godzinę - wtedy warto też zwrócić uwagę na to, ile pilotów można zaprogramować). Im częściej brama będzie otwierana, tym mechanizm szybciej się zużyje, dlatego czasem trzeba wybrać napęd wyższej klasy.
Po drugie, modele dobiera się do ciężaru i wysokości skrzydła. O ile wymiary łatwo sprawdzić, o tyle, szczególnie w przypadku bramy zamontowanej wcześniej, z określeniem ciężaru może być problem. Dlatego firmy podają duże przedziały wagowe - w sprzedaży są napędy do bram, których maksymalny ciężar nie przekracza 120 kg i takie (odpowiednio droższe), które mogą swobodnie i bez zacinania przesunąć bramę ważącą 400 kg. Ciężar bramy zależy nie tylko od jej rozmiarów, ale także od materiału, z którego ją zrobiono. Przy czym wersje skrzydłowe najczęściej są lżejsze od przesuwnych.
Kolejną kwestią, wartą przemyślenia, jest sprawa funkcji. Część z nich jest bardzo potrzebna, bo ułatwia codzienne korzystanie i wpływa na trwałość napędu. I tak przydatne mogą okazać się funkcje łagodnego (miękkiego) startu i zatrzymania, lampy ostrzegawczej (brama za chwilę się otworzy), zabezpieczenia przeciążeniowego. Nie dla wszystkich zaś będzie konieczna funkcja automatycznego zamykania po określonym czasie, czy tak zwanej furtki (otwiera się tylko część skrzydła).
Większość bram wyposażona jest obecnie w enkodery, czyli czujniki, które wykrywają, czy człowiek lub rzecz w świetle bramy nie blokuje ruchu skrzydła.
Natomiast fotokomórka zadziała jeszcze zanim skrzydło zetknie się z ewentualną przeszkodą. W obu przypadkach brama zatrzyma się lub cofnie, nie stwarzając zagrożenia.
Napęd musi być podłączony do prądu. Dlatego wcześniej trzeba o tym pomyśleć i do miejsca jego montażu doprowadzić przewód zasilający (230 V). Warto dopilnować tego w początkowym etapie budowy, nawet jeśli wstępnie nie planujemy tego typu udogodnień. Później będziemy musieli rozkopać trawnik albo zniszczyć część nawierzchni, a to na ogół wiąże się z utrudnieniami. Co prawda, w sprzedaży są modele, do których nie jest konieczne przyłącze elektryczne, bo wyposażono je w moduł solarny i akumulator (jeden lub dwa), ale są droższe od wersji standardowej. Ich zastosowanie przeważnie jest uzasadnione na posesjach, na których nie ma jeszcze prądu lub tam, gdzie występują częste przerwy w jego dostawie. Napędy solarne są sprzedawane pod hasłem darmowej energii jako urządzenia ekologiczne i nieraz bywają wybierane jako wyposażenie dodatkowe, nawet tam, gdzie prąd jest doprowadzony do bramy.
Wszystkie bramy mogą być sterowane pilotem, niektóre - telefonem komórkowym, a te najnowocześniejsze są połączone z systemem inteligentnego budynku.
Rozbieżność cenowa napędów jest ogromna. Podstawowe zestawy można kupić już za 1 tys. zł, bardziej rozbudowane nawet za 5 tys. zł. Cena zależy od producenta, użytych materiałów i funkcji dodatkowych (za standardowe światło do bramy możemy zapłacić 25 zł, za ledowe 170 zł). Zawsze warto pamiętać, że cena najczęściej jest skorelowana z jakością urządzenia. Do tego należy doliczyć cenę montażu (niektóre modele można spróbować zamontować samodzielnie).
Zanim kupimy napęd, sprawdźmy jeszcze warunki gwarancji (część producentów udziela jej na 3 lata, część na 5 lub nawet 10 lat) oraz dostęp do autoryzowanego serwisu (czy możliwy jest szybki kontakt telefoniczny) i do części zamiennych.
ZDANIEM EKSPERTA: Czym się kierować, wybierając napęd do bramy przesuwnej?
Najważniejszy jest przede wszystkim ciężar bramy. Tradycyjne bramy przesuwne nie ważą więcej niż 500 kg. Dla nich odpowiednie są standardowe typy napędów (np. na Bull624SW czy Bull624 Turbo). Są to napędy, które mają wbudowaną centralą z enkoderem i odbiornikiem. Enkoder zapewnia bezpieczeństwo użytkowania bramy - ochronę przed zgnieceniem i precyzję pracy siłownika. Dodatkowo można regulować zwolnieniami w fazie otwierania i zamykania bramy. Napędy mają silnik 24 V DC do użytku intensywnego i obsługują bramy o wadze od 400 kg (np. Bull424) do 600 kg (np. Bull624 Turbo). Dodatkowo warto zwrócić uwagę na to, jak szybki jest napęd. Na rynku dostępne są modele, których prędkość otwarcia wynosi 25 metrów na minutę.
Jednak do bram przesuwnych o większym ciężarze napęd musi być mocniejszy. Najlepiej wybrać taki do użytku wielostanowiskowego (np. typu Bull10M). Obsługuje on bramy o wadze do 1000 kg. Czas otwarcia wynosi 10,5 m/min. Wersja siłownika 24 V DC ma czujnik amperometryczny, który wykrywa przeszkody i chroni obiekty przed zgnieceniem. Elektroniczny hamulec gwarantuje precyzyjne zatrzymanie.
Warto zwrócić uwagę również na stan techniczny bramy. Planując montaż napędu, musimy mieć pewność, że brama nie jest mechanicznie uszkodzona. Mechanizm powinien działać bez zarzutu - sprawnie otwierać się i zamykać w całym zakresie, bez szarpania i problemów z ruszaniem.
Andrzej Pawluk
Dyrektor Naczelny BENINCA POLONIA
Dowiedz się więcej o napędach do bram ➡️ Wybór najlepszego napędu do bramy przesuwnej
Redakcja BD
Fot. otwierająca: BENINCA