Bramy garażowe

Wybór bram garażowych jest bardzo bogaty. Najtańszą kupimy już za niewiele ponad 1000 zł, w sprzedaży są też modele kosztujące kilkakrotnie więcej. Cena to nie jedyny parametr, jaki powinniśmy brać pod uwagę przy zakupie. Bardzo ważny jest też sposób otwierania bramy, jej termoizolacyjność, wygląd, sposób sterowania oraz zastosowane rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa.

Rodzaj bramy, którą będziemy montować w garażu, najlepiej wybrać już na etapie budowy domu. Do danego otworu i podjazdu da się bowiem dopasować tylko określone typy produktów. Wbrew pozorom zakup osłony garażu nie jest zadaniem prostym. Brama powinna bowiem spełniać szereg wymagań. Poza komfortem i bezpieczeństwem użytkowania garażu, istotne jest też zminimalizowanie strat ciepła w tym pomieszczeniu, a także zabezpieczenie go przed włamaniem. Nie bez znaczenia są również względy estetyczne – w końcu brama stanowi istotną część elewacji, dlatego powinna się z nią dobrze komponować.

Sposób otwierania

To najważniejsza – widoczna już na pierwszy rzut oka – cecha, którą różnią się bramy garażowe. Największą popularnością cieszą się obecnie modele segmentowe. Ich nazwa bierze się stąd, że składają się z kilku segmentów, najczęściej od 3 do 6, połączonych zawiasami. Łączenia zabezpieczone są uszczelkami, które chronią przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Konstrukcja skrzydła wykonana jest przeważnie z profili ze stali ocynkowanej o różnej grubości, pokrytej blachą stalową. Ostatnią warstwę stanowi wykończenie, które decyduje o wyglądzie bramy. Może nim być drewno, aluminium, tworzywo sztuczne (okleina) bądź powłoka z farby proszkowej. Wnętrze konstrukcji wypełnione jest najczęściej pianką poliuretanową lub styropianem, które pełnią rolę izolacji cieplnej i akustycznej.

 

Bramy segmentowe dostępne są w dwóch wariantach – otwieranym do góry lub na bok. W pierwszym skrzydło porusza się wzdłuż prowadnic zamocowanych pod sufitem, natomiast w drugim – zachodzi na ścianę garażu. Modele boczne są mniej popularne, ale dobrze pasują do niższych, lecz szerszych garaży.

Redakcja BD
FOT. HöRMANN

Pozostałe artykuły