Rzadko otwieram obie bramy naraz. Dzięki temu zużywa się mniej prądu, wnętrze garażu mniej się wyziębia w zimie, a nagrzewa w upał - mówi Adam, Czytelnik Budujemy Dom, który dwie segmentowe bramy garażowe użytkuje od 2017 r.
Garaż: na dwa samochody, powierzchnia 42 m2; nieogrzewany.
Bramy garażowe:
Dwie, wymiary 2400 × 2200 mm, segmentowe; wykonane z przetłoczonej blachy, pomalowanej metodą proszkową na kolor RAL 9006, ocieplenie z pianki PU o grubości 46 mm.
Napędy - dwa, firmowe, z mechanizmem łańcuchowym, siła uciągu 700 N.
Sterowanie: dwa dwukanałowe piloty i dwa przyciski na ścianie.
Decyzja:Poprosiłem znajomą architektkę o zaprojektowanie garażu na dwa samochody przy istniejącym domu. Oba budynki spięła łącznikiem, ściany garażu zaplanowała w konstrukcji drewnianej oraz z płyt warstwowych, które później otynkowaliśmy.
Ze względów konstrukcyjnych, między otworami wjazdowymi o szerokości 2,30 m umieściła słup 40 × 40 cm. Uznałem to rozwiązanie za dobre, tak jak zastosowanie automatycznych bram segmentowych, otwieranych do góry i wykończonych na zewnątrz farbą proszkową w kolorze RAL 9006, a od środka laminatem w kolorze białym.
U dystrybutora bram, powszechnie uznawanych za bardzo dobrej jakości, zamówiliśmy kompleksową usługę, łącznie z montażem napędów. To on dobrał automaty i piloty dwukanałowe, my dodaliśmy przyciski na ścianie. Automatyczne wrota są funkcjonalne, lecz zaraz po montażu musiałem nieco zmodyfikować próg garażu.
Na progu zamontowano nakładkę z blachy, jako zaporę przed wodą opadową.
Dwie bramy garażowe - rady i przestrogi:
Zły spadek podjazdu powodował, że podczas ulew do pomieszczenia wpływało trochę wody. Nie zatrzymywały jej elastyczne uszczelki progowe wrót. Podwyższyłem więc istniejące progi, montując na nich wyprofilowaną blachę. Problem kałuż zniknął, ale radzę wcześniej mieć to na uwadze.
Kolejna rada - warto zlecić kompleksową usługę, lecz przedtem koniecznie sprawdzić w Internecie opinie klientów. Ja najpierw zleciłem to mniej znanemu producentowi. Niestety, dostarczone bramy nie pasowały, mimo iż wykonawca sam wymierzył garaż! Dopiero renomowany dystrybutor dobrze zrealizował zlecenie, uwzględniając belkę konstrukcyjną w środku pomieszczenia - architektka przewidziała dość miejsca na prowadnice i napędy, przygotowała zasilanie elektryczne itp.
Dla mnie dwa wjazdy są lepsze niż jeden szeroki! To dlatego, że rzadko otwieram obie bramy naraz. Dzięki temu zużywa się mniej prądu, wnętrze garażu mniej się wyziębia w zimie, a nagrzewa w upał. Przez otwory wjazdowe swobodnie wjeżdżają duże osobówki, jeszcze nikt nie otarł ich o słup. Jedynie przy wyjeździe tyłem z miejsca postojowego trzeba bardziej uważać.
Pilot wożę w samochodzie, mogę nim otworzyć oba skrzydła. W innych przypadkach poręczniejsze są przyciski na ścianie, założone przy wejściu do łącznika. Wrota poruszają się szybko i z minimalnym szumem. Dotąd raz spryskałem mechanizmy łańcuchowe napędu smarem w spreju, wytarłem pył z prowadnic.
Ciepłe segmenty, solidne prowadnice i rolki, linki awaryjnego otwierania.
Od ponad dwudziestu lat w przystępny sposób opisuje domy i ogrody Czytelników. Współpracowała z kilkoma znanymi poradnikami budowlanymi. Jest autorką tekstów i zdjęć. W wolnych chwilach z przyjemnością zajmuje się własnym ogrodem.
Metodą permakulturową uprawia w nim zarówno rośliny ozdobne, jak i zioła, warzywa itp. Amatorsko interesuje się architekturą, ogrodnictwem, ornitologią, sportem, filmem. Uwielbia podróżować, poznawać nowych ludzi i miejsca. Jeżeli potrzebuje wypocząć, najchętniej wyjeżdża nad morze, poza sezonem wakacyjnym.