Zgodnie z obowiązującymi przepisami i zobowiązaniem wobec Unii Europejskiej, z polskich dachów azbest ma zniknąć najpóźniej do 2032 roku.
Konserwacja dachu z eternitu
Same płyty azbestowo-cementowe, jeśli są całe, nie stanowią zagrożenia, ale ułożone na dachu, po 30-40 latach zaczynają korodować, uwalniając szkodliwe włókienka, które unoszą się w otoczeniu tak pokrytych budynków. Dlatego o taki obiekt należy szczególnie dbać i regularnie dokonywać przeglądu stanu technicznego.
Jeśli stwierdzimy, że pokrycie jest uszkodzone, popękane lub na powierzchni płyt eternitowych widoczna jest erozja, nie zwlekajmy zbyt długo z ich wymianą. Tylko eternit bez pęknięć, złamań lub innych uszkodzeń może być nadal użytkowany. Jednak pamiętajmy, że zgodnie z przepisami eternit na dachu może pozostać jeszcze tylko kilka lat.
Jak usunąć szkodliwy eternit z dachu?
Praca z eternitem jest zagrożeniem dla naszego zdrowia, dlatego należy wynająć profesjonalną firmę, która zdejmie stare pokrycie i zamontuje nowe. Koszt usunięcia eternitu, jego składowanie i utylizacja wynosi kilkanaście złotych za metr kwadratowy.
Jeżeli więc powierzchnia dachu wynosi 150 m2, to za pełną usługę należy zapłacić ok. 2 000 zł netto (bez podatku VAT). Pamiętajmy jednak, że cena, w zależności od województwa, może być różna.
Samodzielne usuwanie azbestu jest zakazane. W momencie przyłapania na gorącym uczynku, możemy zapłacić karę w wysokości nawet do 500 zł, a za nieprawidłowe składowanie szkodliwego materiału grozi grzywna od 5000 zł do 20000 zł.
Czym zastąpić eternit?
Na rynku jest wiele rozwiązań, mogących z powodzeniem zastąpić azbest, np. blachodachówka czy blacha trapezowa firmy Budmat – czołowego producenta pokryć dachowych i systemów rynnowych w Polsce – które pozwolą nam na szybkie i stosunkowo niedrogie wykonanie nowego pokrycia.
Produkty firmy Budmat cechują się doskonałą jakością, są wytwarzane z surowców dostarczonych przez najlepszych producentów stali na świecie (m.in. szwedzki koncern SSAB). Potwierdzona jakość blach stosowanych do wytwarzania blachodachówek, blach trapezowych, obróbek blacharskich, systemów elewacyjnych oraz rynnowych - objętych nawet 50-letnią gwarancją - przejawia się podwyższoną wytrzymałością i wysokim stopniem zabezpieczenia przed korozją.
Zaletami blach używanych do produkcji blachodachówek Budmat, są również szeroka gama kolorystyczna oraz zróżnicowana oferta powłok (m.in. poliester połysk, poliester mat, GreenCoat NOVA czy GreenCoat NOVA Mat).
Budmat od 1996 r. produkuje pokrycia dachowe z blach stalowych ocynkowanych i powlekanych organicznie. Potwierdzeniem najwyższej jakości blachodachówek jest Indywidualny Certyfikat Dachu, który firma wydaje jako pierwszy producent w Polsce. Dzięki badaniom każdego wyprodukowanego w firmie Budmat dachu, klient ma pewność, że jego stalowe pokrycie dachowe spełnia wymagane prawem normy jakości.
Wzmocnienie więźby dachowej
Warto być również przygotowanym na dodatkowe wydatki, związane chociażby z koniecznością wzmocnienie konstrukcji dachu. Tego etapu nie można pominąć. Znane są przypadki, gdy właściciel podjął decyzję o niewzmacnianiu konstrukcji, a kilka lat później na skutek nagromadzenia się dużej ilości śniegu, więźba wygięła się i spowodowała przeciekanie.
Aby uniknąć takiej sytuacji, najlepiej poradzić się eksperta. Wymiana łaty na dachu o powierzchni 150 m2 to wydatek od 1000 do 2000 zł. Gdy zdecydujemy się na wymianę całej konstrukcji, kwota oczywiście znacząco wrasta i może sięgać nawet 10000 zł. Koszt naprawy konstrukcji dachu zależy od zakresu prac.
Jak otrzymać dofinansowanie na wymianę pokrycia dachowego?
Narodowe oraz Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wdrożyły program, który może nawet w 100% pokryć koszty związane z usuwaniem azbestu. Dotacją objęte są koszty demontażu, odbiór oraz zneutralizowanie wyrobów zawierających azbest, zwracane jednak - niestety - po wykonaniu inwestycji. Oznacza to, że musimy zebrać określone środki pieniężne na zakup materiałów i wynajęcie profesjonalnej ekipy remontowej.
Jeżeli chcemy uzyskać wsparcie finansowe, powinniśmy złożyć w gminie specjalny formularz, który potwierdza zgodne z prawem zdjęcie eternitu oraz przedstawić koszty z tego tytułu, najlepiej w formie faktur zakupowych. O wysokości i zakresie udzielonej pomocy każdorazowo decyduje gmina, gdzie także możemy uzyskać szczegółowe informacje.
źródło i zdjęcia: Budmat