Jak podaje PwC, Polacy w poprzednim roku wydali o przeszło 6,7% więcej na zakupy niż dwa lata wcześniej.Czym właściwie kierują się rodzimi nabywcy, poszukując dóbr klasy premium i co mogą zrobić firmy by spełnić wymagania klientów?
„Według KPMG Polacy wybierając produkt z kategorii premium pragną głównie ponadprzeciętnej jakości. Nieporównywalnie niżej plasują się design i prestiż. Ten sposób klasyfikacji pokazuje, że w swojej motywacji nasi rodacy są bardzo podobni do zachodnich sąsiadów - Niemców.” - zauważa Emilia Dudek, Marketing Manager z Rettig Heating, koncernu produkującego m.in. grzejniki klasy premium oraz dodaje: „Takie same wnioski przyniosły nam badania przeprowadzone wśród instalatorów współpracujących z marką Purmo. Aż 92% z nich odpowiedziało, że przy wyborze asortymentu grzewczego kluczową rolę odgrywa jakość i trwałość.”
Polacy wybierają polskie produkty
Świeże badania przeprowadzone przez Kantar TNS jednoznacznie wskazują na fakt, że Polacy preferują rodzime produkty. Informacja o tym, że dobro zostało wyprodukowane w naszym kraju zachęca do zakupu 87% rodaków. Natomiast dla 74% ważne jest, by produkt był wytworzony z ekologicznych składników, a dla 62%, by producentem była renomowana, światowa marka.
„Polacy to świadomi konsumenci, którzy dokonują odpowiedzialnych wyborów. Dlatego pojawia się coraz więcej firm skoncentrowanych na wymiarze jakościowym, ale i odwołujących się do polskich akcentów w swoim DNA. Polacy są mocno przywiązani do rodzimego akcentu i jest on w pewnym stopniu determinujący przy wyborze dwóch produktów o podobnych parametrach, w tym cenie.” - zauważa Marcin Kotarski, Produkt Manager z Rettig Heating, największego na świecie producenta grzejników.
Jednak ze względu na eksport produkcji i decentralizację firm, polski konsument nieczęsto ma możliwość wyboru produktu, który w jakikolwiek sposób nawiązuje do rodzimego rynku. Wówczas priorytetem staje się jakość i wynikająca z tego renoma producenta.
Bardzo adekwatnym przykładem jest marka Apple, która oprócz ponadprzeciętnej jakości, wyróżnia się wygórowaną ceną. Marcin Kotarski, Product Manager z Rettig Heating zauważa: „Apple to wręcz modelowy przykład firmy, produkującej przedmioty premium i koncentrującej się wokół jakości towaru. Nie jest jednak ani pierwszą, ani jedyną na rynku. M&S, BMW czy Ralph Lauren również działają w oparciu o ten model. Renoma i jakość to nierozłączny duet, który nie może funkcjonować osobno. Marka to obietnica - pewnych standardów, stabilności i bezpieczeństwa".
źródło i zdjęcia: Rettig Heating