Grupa Budujemy Dom:
Magazyn ONLINE
Miesięcznik Budujemy Dom ONLINE
Wykup dostęp od 1 zł

Grupa Śnieżka z dobrymi wynikami po I kwartale

W pierwszym kwartale 2023 roku, Grupa Kapitałowa Śnieżka osiągnęła 6,1% wzrost przychodów ze sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiem, a także zwiększyła swoje zyski. Wyniki te były głównie spowodowane większą sprzedażą na polskim rynku, który jest najważniejszy dla Grupy. Śnieżka skupia się na dalszym zwiększaniu swojej pozycji na rynku oraz zachowaniu dobrych marż.

Grupa Śnieżka z dobrymi wynikami po I kwartale

W pierwszym kwartale 2023 roku, Grupa Kapitałowa Śnieżka osiągnęła 201,4 mln zł przychodów ze sprzedaży, co stanowi wzrost o 6,1% w porównaniu do ubiegłego roku. Większa sprzedaż na polskim rynku, który jest najważniejszy dla Grupy i odpowiada za ponad 70% jej sprzedaży, przyczyniła się do tego wyniku.

Wzrost ten jest skutkiem zwiększonej ilości zakupów dokonywanych przez partnerów dystrybucyjnych w celu przygotowania się do sezonu remontowo-budowlanego oraz długoterminowej strategii pricingowej. Jednakże, na kluczowych dla Grupy rynkach, warunki makroekonomiczne nadal są niekorzystne, co wpływa na spadek siły nabywczej konsumentów i ich ostrożność przy planowaniu wydatków. Niemniej jednak, pozytywnym trendem jest premiumizacja, czyli preferowanie produktów o wyższej jakości, szczególnie na polskim rynku. Priorytetami Grupy Śnieżka pozostają dążenie do osiągnięcia jak najlepszej pozycji rynkowej i ochrona marż.

- "Jesteśmy zadowoleni z wyników osiągniętych w tym trudnym i wymagającym otoczeniu. Było to możliwe przede wszystkim dzięki zwinności naszego modelu biznesowego, który jest oparty m.in. o rozpoznawalne, znane marki, szerokie portfolio produktów, zoptymalizowaną logistykę i digitalizację procesów. Pozwala nam to efektywnie reagować na zachodzące zmiany na rynku oraz dostosowywać ofertę do preferencji naszych klientów" - skomentowała Joanna Wróbel-Lipa, wiceprezes zarządu FFiL Śnieżka SA.

Wymagające otoczenie na Węgrzech i w Ukrainie

Na Węgrzech Grupa mierzy się z podobnymi wyzwaniami jak na macierzystym rynku, czyli m.in. ze spadającą siłą nabywczą i niekorzystnymi nastrojami konsumenckimi. Przychody Grupy na rynku węgierskim w I kwartale br. wyniosły 27,1 mln zł, co oznacza spadek o 7,6 mln zł (21,8% r/r).

W Ukrainie Grupa osiągnęła przychody w wysokości 16,6 mln zł, tj. o 89,3% (7,8 mln zł) wyższe w porównaniu z poprzednim rokiem. Wyniki I kwartału 2023 roku są jednak nieporównywalne do uzyskanych w analogicznym okresie ub.r., ponieważ spółka Śnieżka-Ukraina 25 lutego 2022 roku, po wybuchu wojny, wstrzymała wykonywanie dostaw oraz zawiesiła produkcję. Działalność operacyjną wznowiono 11 kwietnia 2022 roku, a więc już w II kwartale.

Według szacunków Grupy w I kwartale 2023 roku, w porównaniu do analogicznego okresu ub.r., występuje ożywienie na rynku farb dekoracyjnych i chemii budowlanej w Ukrainie, szczególnie w jej zachodnich i centralnych regionach. Sytuacja w Ukrainie pozostaje jednak wciąż niepewna i pod wieloma względami wymagająca. Dlatego niemożliwe jest szacowanie wpływu skutków wojny w Ukrainie na przyszłe wyniki Grupy.

Przychody na rynku węgierskim miały w podsumowanym okresie 13,4% udziału w całkowitych przychodach Grupy Śnieżka, a na rynku ukraińskim było to 8,3%. Na pozostałych rynkach, na których sprzedawane są produkty Grupy, sprzedaż wyniosła 9,5 mln zł, tj. była o 6,0% wyższa niż w pierwszych trzech miesiącach ub.r.

Wzrosty zysków w I kwartale

W okresie pierwszych trzech miesięcy br. Grupa osiągnęła: zysk na działalności operacyjnej w wysokości 27,5 mln zł (+54,5% r/r), wynik EBITDA w wysokości 37,5 mln zł (+40,6% r/r), a skonsolidowany zysk netto w wysokości 17,2 mln zł (+43,9% r/r).

- "Warto podkreślić, że wyniki Grupy należy analizować po zakończeniu całego roku. Podobnie jak cały rynek, wciąż musimy się mierzyć z niekorzystnym i wysoce zmiennym otoczeniem makroekonomicznym. Obecnie koncentrujemy się więc na wypracowaniu jak najlepszej pozycji rynkowej, chroniąc przy tym nasze marże" – dodaje Joanna Wróbel-Lipa.

Na wysokość zysków Grupy na poziomach operacyjnym i netto, osiągniętych w okresie styczeń-marzec 2023 roku, wpływ miał przede wszystkim wzrost przychodów ze sprzedaży. Niekorzystnie na wyniki przełożyły się wzrosty kosztów sprzedaży o 4,0% i ogólnego zarządu o 11,6%.

Zgodnie z zapowiedziami nakłady inwestycyjne w I kwartale 2023 roku zostały zmniejszone i wyniosły 2,3 mln zł. W 2023 roku łączna wartość wydatków inwestycyjnych w Grupie będzie istotnie niższa niż rok wcześniej i według aktualnych przewidywań Zarządu Śnieżki SA może wynieść około 35 mln zł.

źródło i zdjęcia: Śnieżka