Kryzys wizerunkowy w branży budowlanej - co warto o nim wiedzieć?

Print image
Copy link image
time image Artykuł na: 4-5 minut
Kryzys wizerunkowy w branży budowlanej - co warto o nim wiedzieć?

Kryzys wizerunkowy to jeden z najgorszych momentów dla każdej marki. Nie jest inaczej w branży budowlanej, która aktualnie rośnie w siłę, a firmy nie mogą narzekać na brak klientów. Aby jednak ich nie stracić i móc zareagować jak najszybciej na niespodziewane wydarzenie, sprawdź, co warto wiedzieć o zarządzaniu sytuacją kryzysową i nie daj się zaskoczyć w przyszłości.

aktualizacja: 2022-01-31 08:37:40

Dlaczego kryzysy są niebezpieczne dla firm budowlanych?

Tak naprawdę kryzysy są niebezpieczne dla każdej firmy, bez względu na to, w jakiej branży działa. W przypadku sektora budowlanego mamy do czynienia z rosnącym popytem na świadczone usługi i sprzedawane materiały. Brzmi jak czas idealny dla każdego pracownika tej branży. Wszystko może się jednak zmienić, jeśli któryś z przedstawicieli marki zachowa się w nieodpowiedni sposób, a szefostwo nie zareaguje natychmiast na wydarzenie, które może odbić się negatywnie na renomie marki. Podobnie jest w przypadku problemu z materiałami, niewywiązywaniem się z umów czy błędu w trakcie świadczenia usług, o którym ktoś wspomniał w social media. Takie wpisy w mediach społecznościowych mogą szybko zamienić się w prawdziwy kryzys.

Kryzysy są szczególnie niebezpieczne dla średnich i dużych firm z branży budowlanej, które realizują nie tylko prywatne zlecenia dla klientów indywidualnych, ale także współpracują z innymi przedsiębiorstwami czy biorą udział w rządowych projektach. Kryzys wizerunkowy może sprawić, że deweloperzy nie będą chcieli z Tobą współpracować i przestaniesz być zapraszany do udziału w przetargach. Taka sytuacja nie tylko spowoduje spadek zysków, ale także może doprowadzić do bankructwa i zamknięcia działalności.

Jak reagować w przypadku kryzysu wizerunkowego?

Mówi się, że lepiej zapobiegać, niż leczyć. Zwłaszcza w przypadku kryzysu, który wybucha nagle i wymaga natychmiastowej reakcji. W takich sytuacjach najlepiej mieć opracowany gotowy scenariusz, dzięki któremu będziesz wiedzieć, jak się zachować. Więcej o nim przeczytasz tutaj: Jak przygotować swoją firmę na kryzys wizerunkowy?

Jeżeli nie udało Ci się opracować wcześniej scenariusza, to przede wszystkim nie panikuj, bo tylko spokój może Cię uratować. Należy zareagować szybko, ale nie emocjonalnie. Daj sobie chwilę na opracowanie planu, a jeśli jest taka możliwość – skonsultuj się ze specjalistą. Masz na to 60 minut, bo to w pierwszej godzinie po wybuchu kryzysu trzeba się wypowiedzieć. Ktokolwiek to zrobi, staje się twarzą kryzysu i powinien od tego momentu kontaktować się z mediami i wypowiadać w imieniu firmy w internecie. Co istotne, wypowiedz się nawet wtedy, gdy nikt z branży o tym nie wie. W przeciwnym razie Twoje działania mogą zostać odebrane jako zwykłe tłumaczenia. Unikaj kłamstw, a komunikaty formułuj w taki sposób, aby nie pozostawiały pola do interpretacji. Wbrew pozorom szczerość, nawet jeśli dotyczy poważnego kryzysu, jest doceniana i może pomóc wyjść z niego z twarzą.

Co po kryzysie wizerunkowym?

Gdy emocje już opadną, a Twojej firmie uda się przetrwać kryzys, czas na tzw. działania naprawcze. Może to być przeprowadzenie kampanii, dzięki której uda Ci się odbudować pozycję w branży i odzyskać zaufanie. Możesz również skupić się na pozyskaniu nowych klientów, do których być może nie dotarła informacja o kryzysie Twojej marki. W tym przypadku najlepszym wyborem będzie pozycjonowanie, którym powinna zająć się profesjonalna agencja SEO. Nie warto robić tego samodzielnie, aby uniknąć kolejnego błędu, który tym razem mógłby zakończyć Twoją działalność w branży budowlanej. Strategia zwiększania widoczności w sieci i stopniowy powrót do roli eksperta sprawi, że po jakimś czasie kryzys powinien odejść w zapomnienie.

Dodaj komentarz

time image
time image
Zobacz inne artykuły
Budowa stolika pomocniczego przydatnego w trakcie grilla
Budowa stolika pomocniczego przydatnego w trakcie grilla
Zadaj pytanie ekspertowi Masz wątpliwości lub dodatkowe pytania? Napisz do nas!
expert image
Akceptowane formaty plików: 'jpg', 'jpeg', 'gif', 'bmp', 'png'. Dodawanie wielu plików - wciśnij CTRL.
Administrator danych osobowych: AVT-Korporacja sp. z o.o. z siedzibą: ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa. Cel przetwarzania danych: udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie. Administrator danych osobowych: AVT-Korporacja sp. z o.o. z siedzibą: ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa. Cel przetwarzania danych: udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie. Okres przetwarzania danych: Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w tym konkretnym przypadku, do czasu udzielenia odpowiedzi. Masz prawo do: dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych lub ich przenoszenia. Możesz: odwołać zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych, zażądać, by Twoje wszystkie dane zostały usunięte. Podstawy prawne: art. 5, 6, 12, 13 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO). Czytaj więcej
Dodano plik do wysłania
Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!