W artykule przyjrzymy się, dlaczego warto wybrać właśnie tę technologię. Betonowe nawierzchnie charakteryzują się minimalistycznym wyglądem i są idealnym tłem dla nowoczesnych konstrukcji architektonicznych.
Pomimo że ich realizacja może być bardziej skomplikowana niż układanie tradycyjnych kostek, efekt końcowy — gładka, spójna powierzchnia — jest tego warty. Szczegółowo omówimy również techniczne aspekty budowy takiego podjazdu, od przygotowania terenu, przez wylanie betonu, aż po konieczne zabiegi pielęgnacyjne, które zapewnią jego trwałość i estetyczny wygląd na lata. Zapraszamy do lektury, która pomoże zrozumieć, jak stworzyć funkcjonalne i piękne otoczenie domu.
Podjazd wylany z betonu
Odkąd beton stał się modny i chętnie stosuje się go do wykańczania budynków i ich otoczenia, wzrosło zainteresowanie technologią wylewania go na podjeździe do garażu.
Zalety i wady. Nawierzchnia z betonu ma minimalistyczny i neutralny wygląd (w cieniu drzew chropowata faktura może, niestety, zarastać glonami). W porównaniu z układaniem kostki, przy tej technologii prace są bardziej skomplikowane.
Budowa. W wykopie o głębokości 30-35 cm, wyścielonym geowłókniną, trzeba przygotować szalunek z desek oraz przegrody z listew dylatacyjnych, ustawionych co 2,5 m. Potem nadchodzi czas na wsypanie tłucznia. Warstwę o grubości 15 cm zalewa się rzadką mieszanką betonową, z której uzyskuje się podbudowę o grubości 5 cm. Kiedy zwiąże, układa się siatkę zbrojeniową, zamawia się gruszkę z betonem klasy C16/20 (B20) i wylewa, by uzyskać warstwę 10 cm. Materiał ten powinno się zagęścić i ewentualnie zdjąć deską jego nadmiar (wystający ponad szalunek), po trzygodzinnym wiązaniu - wykonuje się końcowe zacieranie i wygładzenie, a przez kilka następnych dni polewa wodą i przykrywa folią. Samochód może wjechać na tę nawierzchnię dopiero po dwóch tygodniach, gdy osiągnie ona pełną wytrzymałość.
Dowiedz się więcej o podjazdach z betonu ➡️ Jak powinien być wykonany betonowy podjazd do garażu?
Redakcja BD
Fot. otwierająca: Lafarge