Nasz artykuł przewodnik pozwoli zrozumieć, jak ażurowe płyty betonowe łączą funkcjonalność z estetyką, oferując trwałą i przyczepną nawierzchnię, którą można indywidualnie dostosować, wybierając pomiędzy naturalnym wyglądem kruszywa a zielonym akcentem roślinności. Zajmiemy się także alternatywą z PVC, analizując jej zalety i wady, abyś mógł dokonać najlepszego wyboru dla swojego domu.
Podjazd z ażurowych płyt betonowych
Za bliższe naturze wielu użytkowników uznaje podjazdy wykończone betonowymi płytami z otworami wypełnionymi kruszywem albo roślinnością (trawą, gatunkami odpornymi na deptanie). Przy ruchu autami osobowymi, muszą mieć one grubość co najmniej 10 cm.
Zalety i wady. Podjazd charakteryzuje wysoka przepuszczalność wody. Nigdy nie powstaną na nim kałuże i nie będzie konieczne przygotowanie odwodnienia liniowego. Otwory zwiększają przyczepność nawierzchni, można je dowolnie wypełnić. Poszczególne elementy są bardzo trwałe, lecz niestety ciężkie. Można kupić zabarwione w masie na odcienie szarego, czerwonego, czarnego, brązowego (co pozwala dopasować kolorystykę nawierzchni np. do dachu domu).
Budowa. Technologia jest podobna do układania nawierzchni z kostki, z tą jednak różnicą, że na warstwie nośnej z tłucznia i piasku stosuje się przegrodę z geowłókniny (pierwsza taka przegroda znajduje się na samym dnie wykopu). Na nią wsypuje się piasek (w opcji z kruszywem), albo piasek zmieszany z żyzną ziemią (w opcji z trawą bądź roślinami zadarniającymi).
Podjazd z ażurowych paneli z PVC
Inny wariant ażurowego podjazdu uzyska się po wykorzystaniu paneli z PVC, które łączy się na zaczepy i buduje z nich kratownicę w obrębie podjazdu, a ich otwory wypełnia kruszywem lub ziemią.
Zalety i wady. Tworzywo sztuczne, z którego produkuje się te elementy, cechuje duża trwałość oraz odporność na warunki atmosferyczne i duże obciążenia. Pielęgnacja nawierzchni z kruszywa polega na usuwaniu opadłych liści i siewek niepożądanych roślin, trawiastej zaś - na koszeniu i podlewaniu.
Budowa. Możliwe są dwie wersje. Pierwsza (prosta i tania) - panele osadza się na maszynowo zagęszczonym gruncie. Po zastosowaniu drugiej (droższa i pracochłonniejsza), uzyskamy zdecydowanie bardziej wytrzymały podjazd, jednak musimy przygotować podbudowę (różni się od opisanych wcześniej). Potrzebny jest wykop o głębokości 30-40 cm. Warstwę nośną, odseparowaną geowłókniną, usypuje się z grubego żwiru (25 cm), dalej ponownie przegroda z geowłókniny. Na niej formuje się warstwy wierzchnie, adekwatnie do wybranej nawierzchni. Do wersji z kruszywem szykuje się z piasku podkład o grubości 5 cm, na którym opiera się kratownicę z paneli. W otwory wsypuje się żwir dekoracyjny. Jeżeli preferuje się trawę lub roślinność odporną na deptanie, najlepszym podkładem będzie mieszanina ziemi i kompostu. Otwory trzeba wtedy wypełnić żyzną ziemią z piaskiem.
Dowiedz się więcej o płytach ażurowych ➡️ Wykonanie podjazdu z płyt ażurowych - koszty
Redakcja BD
Fot. otwierająca: Polbruk S.A.