Porównanie 27 modeli bram garażowych

Porównanie 27 modeli bram garażowych

W każdym garażu przyda się solidna brama, która będzie barierą dla intruzów i uciekającego z budynku ciepła. Aby korzystanie z niej było wygodne, trzeba ją dobrze dopasować do konkretnego garażu i podjazdu. Kluczowy pod tym względem jest sposób otwierania. Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze wrót?

Bramę garażową najlepiej zaplanować już na etapie budowy domu. Jeżeli bowiem w garażu będzie parkować nie jeden, a dwa samochody - co staje się standardem - trzeba odpowiednio dostosować otwór garażowy. Przy wyborze dwóch węższych modeli musi być on przedzielony słupkiem. W wariancie z jedną szerszą bramą konieczne będzie natomiast wykonanie bardziej wytrzymałej, lepiej przezbrojonej belki żelbetowej nadproża.

To tylko jeden z dylematów związanych z bramami, który trzeba rozstrzygnąć. Inne dotyczą wyboru sposobu otwierania bramy, jej parametrów termoizolacyjnych, materiału, z jakiego ma być wykonana, a także wykończenia i koloru. Ze względu na wygodę użytkowania, ważny jest sposób sterowania bramą.

Wreszcie kwestia ceny - prezentowane w naszym zestawieniu produkty znacznie się pod tym względem różnią. Z reguły więcej zapłacimy za wyrób o lepszych parametrach od renomowanego producenta. Planując wydatek trzeba jednak pamiętać, że dobrze dopasowana i zamontowana brama posłuży nam przez lata.

Redakcyjne porównanie 27 bram garażowych

REDAKCYJNE PORÓWNANIE 27 BRAM GARAŻOWYCH
Redakcyjne porównanie 27 bram garażowych

Sposób otwierania bram garażowych

To kluczowa cecha, jaką różnią się bramy garażowe. Decyduje o tym, czy dany model da się dopasować do konkretnego garażu i podjazdu. Do wyboru są wrota segmentowe, uchylne, rolowane i rozwierane.

Charakterystyka segmentowych bram garażowych

Składają się z kilku segmentów (stąd ich nazwa), najczęściej od 3 do 6, połączonych zawiasami. Łączenia zabezpieczone są uszczelkami, które chronią przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Pancerz wykonany jest przeważnie z profili ze stali ocynkowanej o różnej grubości, pokrytej blachą stalową. Wnętrze konstrukcji może być wypełnione pianką poliuretanową lub styropianem, które pełnią rolę izolacji cieplnej i akustycznej. Do wykończenia wykorzystuje się drewno, aluminium, tworzywo sztuczne albo farbę proszkową.

Bramy segmentowe mogą się otwierać do góry albo na bok. W pierwszym wariancie skrzydło porusza się wzdłuż prowadnic zamocowanych pod sufitem, natomiast w drugim - zachodzi na ścianę garażu. Modele boczne są mniej popularne, ale dobrze pasują do niższych, lecz szerszych garaży.

Wrota segmentowe cieszą się obecnie największą popularnością. Przede wszystkim dlatego, że są bardzo łatwe w obsłudze i zajmują niewiele miejsca. Skrzydło nie wysuwa się bowiem poza obrys garażu, dzięki czemu można je montować także przy krótkich podjazdach. Ich kolejną zaletą jest szczelność - skutecznie zatrzymują ciepło w budynku. Bardzo dobrze sprawdzają się więc w pomieszczeniach ogrzewanych, ulokowanych w bryle domu.

Z łatwością dopasujemy ją do otworu o dowolnym kształcie, np. z nadprożem w kształcie łuku. Trzeba jednak pamiętać, że - w zależności od modelu bramy - wysokość tego elementu musi wynosić od 10 do 40 cm. Dodatkowo boczny węgarek powinien mieć przynajmniej 10 cm szerokości. Jeżeli ten warunek nie jest spełniony, można zastosować specjalne profile renowacyjne, osadzane na ościeżach bocznych i nadprożowej.

Brama segmentowa
Popularność bram segmentowych wynika m.in.z tego, że nie zajmują miejsca na podjeździe, gdyż skrzydło nie wysuwa się poza obrys garażu. (fot. Krispol)

Charakterystyka uchylnych bram garażowych

Działają na innej zasadzie niż modele segmentowe. Skrzydło, unosząc się na prowadnicach, najpierw zachodzi nad podjazd, a potem chowa się pod sufitem garażu. Inna jest też konstrukcja pancerza - jest on jednolity, niełamany. Zazwyczaj wykonany jest ze stali lub aluminium.

Bramy uchylne to również bardzo popularna opcja. Są tańsze od segmentowych, łatwe w montażu i uniwersalne - można je stosować nawet w pomieszczeniach, w których nadproże ma zaledwie 10 cm.

Mankamentem tych modeli jest niezbyt dobra szczelność, co skutkuje uciekaniem z garażu ciepła. Ponadto wymagają sporo miejsca na podjeździe, gdyż po otwarciu wysuwają się na 1-1,5 m.

Charakterystyka rolowanych bram garażowych

Wykonane są wąskich lameli o kilkucentymetrowej szerokości, połączonych przegubowo na całej długości ramy. Elementy te, wykonane ze stali lub aluminium, mogą być wypełnione pianką poliuretanową, stanowiącą izolację cieplną. Pancerz jest nawijany na wał umieszczony w kasecie znajdującej się nad otworem wjazdowym do garażu.

Taka konstrukcja bramy gwarantuje łatwość obsługi i dużą szczelność, dlatego bramy rolowane, podobnie jak segmentowe, polecane są do garaży zlokalizowanych w bryle domu. Zajmują niewiele miejsca, sprawdzą się więc na posesji, gdzie podjazd jest krótki, a garaż ma zajętą przestrzeń pod sufitem i jest zbyt wąski, aby zmieścić skrzydło boczne. Ten model wymaga nadproża o wysokości co najmniej 30 cm (ewentualnie kaseta zmniejszy wysokość wjazdu). Alternatywą jest zamocowanie kasety na zewnątrz, nad otworem wjazdowym.

Wrota rolowane nie są tak popularne jak segmentowe i uchylne, przede wszystkim ze względu na wyższą - w porównaniu z nimi - cenę.

Charakterystyka rozwieranych bram garażowych

Składają się z jednego lub dwóch skrzydeł umocowanych na zawiasach na bocznych ościeżach (sposób działania jest więc analogiczny jak w przypadku drzwi). Otwierają się na zewnątrz, dlatego wymagają długiego podjazdu i zajmują sporo miejsca. Przed laty były stosowane powszechnie, obecnie zakłada się je sporadycznie. Ich wadą jest słaba szczelność i utrudnione korzystanie w zimie, ponieważ zanim się je otworzy, sprzed garażu trzeba usunąć śnieg.

Parametry cieplne bram garażowych

Dla właścicieli garaży ogrzewanych termoizolacyjność bramy powinna być kluczowym parametrem wyboru modelu. Ocieplone skrzydło będzie bowiem znacznie skuteczniej zatrzymywać w tym pomieszczeniu ciepło, niż zwykły stalowy pancerz.

Największy wpływ na izolacyjność cieplną bramy ma rodzaj ocieplenia i jego grubość. Standardem są wkładki z pianki poliuretanowej lub styropianu umieszczone pomiędzy wewnętrznym i zewnętrznym poszyciem bramy. Zazwyczaj mają grubość od 2 do 4 cm, choć w sprzedaży są też pancerze o grubości 7 cm. O szczelności skrzydła, a więc o tym, jak skutecznie będzie zatrzymywało ciepło, decydują również łączenia między segmentami, a także między bramą i ościeżnicą. Wiele zależy również od prawidłowego montażu (o czym poniżej).

Podobnie jak w przypadku stolarki okiennej, tak i dla bram garażowych montowanych w pomieszczeniach ogrzewanych przewidziane są normy termoizolacyjności, które musi spełniać produkt. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, współczynnik przenikania ciepła U nie może przekraczać 1,5 W/(m²·K). Jednak już od przyszłego roku parametr ten będzie musiał być niższy (1,3), dlatego lepiej od razu kupić taką bramę, która będzie spełniała nowe standardy energetyczne.

Brama garażowa - badanie kamerą termowizyjną
W garażu ogrzewanym zlokalizowanym w bryle budynku brama musi stanowić skuteczną barierę termiczną. Zgodnie z przepisami, jej współczynnik przenikania ciepła U nie może przekraczać 1,5 W/(m²·K). (fot. Hörmann)

Rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo użytkowania bram garażowych

Typowa brama segmentowa do jednostanowiskowego garażu waży ok. 100 kg i więcej, dlatego jej niekontrolowane osunięcie się mogłoby mieć katastrofalne skutki. Dlatego przy zakupie wrót trzeba zwrócić uwagę na zastosowane w produkcie rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo użytkowania.

Jednym z nich jest zabezpieczenie przed opadnięciem bramy w przypadku zerwania sprężyny. Innym - automatyczny układ odłączający, który zatrzyma i cofnie skrzydło w sytuacji, gdy podczas zamykania natrafi na jakąś przeszkodę. W sprzedaży są też modele z wbudowaną fotokomórką, które cofają się po przerwaniu wiązki podczerwieni. Przydatna jest też funkcja łagodnego zatrzymania, dzięki której brama nie uderzy o posadzkę przy zamykaniu.

Brama garażowa wyposażona w funkcję wykrywania przeszkód
Brama wyposażona w funkcję wykrywania przeszkód. W przypadku kontaktu skrzydła z przedmiotem lub osobą natychmiast odwraca ruch silnika. (fot. Nice)

Bezpieczna brama musi też chronić przed intruzami. To ważne, bo - jak pokazują statystyki Policji - liczba kradzieży samochodów w ostatnim czasie rośnie. W 2019 r. w samej tylko Warszawie odnotowano blisko 2500 tego typu przestępstw, o ponad 10% więcej niż rok wcześniej.

Producenci stosują różne zabezpieczenia antywłamaniowe - m.in. wzmocnione profile, klamki obrotowe z ryglem, a w modelach rolowanych hamulce elektromagnetyczne siłownika napędzającego bramę, blokujące profil w wale nawijającym, co chroni przed podważeniem skrzydła. W tym przypadku kupujący również mogą posiłkować się normami ułatwiającymi wybór. Bramy garażowe mają bowiem różne klasy odporności na włamanie RC - od 1 do 6. Im wyższa, tym trudniej sforsować wrota. W praktyce produkty o klasie wyższej niż 3 oferowane są sporadycznie.

Sterowanie bramą garażową

Bramą garażową można sterować ręcznie lub automatycznie. Wyjątek stanowią bramy rolowane, które sprzedawane są w komplecie z napędem elektrycznym.

Obecnie większość inwestorów decyduje się na wrota obsługiwane mechanicznie. Co prawda za takie rozwiązanie trzeba dopłacić ok. 1/3 ceny bramy, ale jest ono sporym udogodnieniem.

Bramę otwiera się i zamyka bez żadnego wysiłku, bez konieczności wysiadania z samochodu. To bardzo wygodne, zwłaszcza przy niesprzyjającej pogodzie. Co istotne, napęd ma wpływ na bezpieczeństwo, ponieważ wyposażone w niego skrzydło trudniej podważyć.

Dobór automatyki nie jest zadaniem prostym, ponieważ pod uwagę trzeba wziąć parametry bramy (wielkość, jej konstrukcję, ciężar, częstotliwość otwierania i zamykania, przestrzeń pod sufitem) i dopasować do nich moc napędu, określić szybkość otwierania i zamykania, a także zapotrzebowanie na energię. Dlatego najlepiej zlecić to specjaliście.

Brama garażowa z automatyką
Moc napędu dobiera się do specyfiki bramy. Jeżeli będzie zbyt mała, brama będzie się bardzo wolno otwierać i zamykać. (fot. Beninca)
Konfigurator bram garażowych
Niektórzy producenci udostępniają konfiguratory bram garażowych, umożliwiające sprawne dopasowanie modelu do konkretnego garażu. Po podaniu wymiarów wrót, doborze rodzaju przetłoczeń, kolorystyki i napędu otrzymamy ofertę z szacunkową wyceną zakupu. (fot. Novoferm)

Zasady montażu bram garażowych

Również montaż bramy to zadanie dla fachowca. Co prawda wszystkie wytyczne znajdują się w dołączonej do wyrobu instrukcji, ale popełnione podczas prac błędy mogą skutkować utratą gwarancji producenta.

Niezależnie od konstrukcji bramy, podczas montażu trzeba przestrzegać kilku zasad:

  • ściany wokół otworu wjazdowego muszą być odpowiednio wykończone, a tynk - szczególnie w pasie, gdzie będą przykręcane prowadnice - równo nałożony;
  • aby mocowanie prowadnic bocznych i górnych oraz ościeżnicy było stabilne, łączniki muszą być rozmieszczone równomiernie;
  • kołki mocujące trzeba dopasować do rodzaju materiału, z jakiego wykonana jest ściana. W przypadku materiałów pełnych, takich jak cegła czy beton, można użyć zwykłych kołków rozporowych. Przy przegrodach z pustaków szczelinowych konieczne jest natomiast zastosowanie specjalnych kołków lub kotew chemicznych;
  • przed oddaniem bramy do użytku trzeba pamiętać o wyregulowaniu sprężyn, które wspomagają otwieranie i zamykanie bramy.

Prawidłowo zamontowane skrzydło musi szczelnie przylegać do ościeżnicy, nie może opadać, a do jego otwarcia nie trzeba używać dużej siły.

Norbert Skupiński
fot. otwierająca: Wiśniowski

Norbert Skupiński
Norbert Skupiński

Z mediami jestem związany od 20 lat. Bardzo lubię pisać i redagować, starając się dopasować przekaz do konkretnej grupy odbiorców. W AVT Korporacja pracuję od dekady. Początkowo zajmowałem się infrastrukturą sportową, potem budownictwem - w miesięczniku „Budujemy Dom” i w tematycznych dodatkach specjalnych.

Moją największą pasją jest zwiedzanie bliższych i dalszych miejsc, o których piszę na swoim blogu podróżniczym. Poza tym interesuję się tematyką międzynarodową i geografią polityczną. W wolnych chwilach jeżdżę na rowerze, pływam i gram w koszykówkę.

Komentarze

Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz