To, jak powinien zostać wykonany chodnik, regulują przepisy Ministerstwa Transportu. Znajdziemy w nich nie tylko warunki techniczne, jakie powinna spełniać nawierzchnie, ale również zakładane okresy ich eksploatacji i zalecaną konstrukcję.
Ważne jest natomiast, aby całkowita wysokość konstrukcji nie przekroczyła 13cm. Jednak wysokość ta znacząco wzrasta jeśli na chodniku przewidziany jest postój samochodów. Wówczas grubość całej konstrukcji może wynieść nawet 26 cm.
Z całą pewnością mniej skomplikowane są nawierzchnie, do których budowy używa się asfaltu. Jednak większą trudność układania nawierzchni z elementów drobnowymiarowych rekompensuje ich estetyka, a także łatwość demontażu lub wymiany fragmentów pokrycia (np. w wypadku ich uszkodzenia). Remont infrastruktury pod nawierzchnią, również da się wtedy „zatrzeć bez śladu”.
Kluczowa jest tu przyczepność nawierzchni, która powinna zapewniać stabilne oparcie i mieć właściwości antypoślizgowe nie tylko wtedy, gdy jest sucho, ale także w czasie deszczu.
Przepis na ... chodnik. Koniecznie trzeba też wrócić uwagę na wszystkie detale znajdujące się na nawierzchni, jak np. kratki ściekowe czy pokrywy włazów rewizyjnych. Aby nie stanowiły one przeszkód w bezpiecznym poruszaniu się po chodniku, powinny znajdować się dokładnie na poziomie nawierzchni. Wszystko po to, by chodnik był nie tylko ładny, ale również bezpieczny – i to w każdych warunkach pogodowych.
Źródło: Libet
Więcej