W ciągu ostatnich kilkunastu lat polskie chodniki wyraźnie zmieniły swoje oblicze. Nie są to już nierówne, szare nawierzchnie. Do swojej dyspozycji projektanci mają dziś szeroki zestaw materiałów o różnych kształtach, fakturze i bogatej kolorystyce. Są to zarówno bruki kamienne, klinkierowe i betonowe, jak i płyty wielkoformatowe.
To, jak powinien zostać wykonany chodnik, regulują przepisy Ministerstwa Transportu. Znajdziemy w nich nie tylko warunki techniczne, jakie powinna spełniać nawierzchnie, ale również zakładane okresy ich eksploatacji i zalecaną konstrukcję.
W wypadku chodników przeznaczonych wyłącznie dla pieszych, kwestią najmniej istotną jest nośność użytego materiału – mówi Kamil Drewczyński z Libetu. – Nie trudno więc dobrać odpowiedni materiał do tego celu.
Ważne jest natomiast, aby całkowita wysokość konstrukcji nie przekroczyła 13cm. Jednak wysokość ta znacząco wzrasta jeśli na chodniku przewidziany jest postój samochodów. Wówczas grubość całej konstrukcji może wynieść nawet 26 cm.
Z całą pewnością mniej skomplikowane są nawierzchnie, do których budowy używa się asfaltu. Jednak większą trudność układania nawierzchni z elementów drobnowymiarowych rekompensuje ich estetyka, a także łatwość demontażu lub wymiany fragmentów pokrycia (np. w wypadku ich uszkodzenia). Remont infrastruktury pod nawierzchnią, również da się wtedy „zatrzeć bez śladu”.
Estetyka nawierzchni to ważne, ale nie jedyne kryterium. Trzeba pamiętać, że będą korzystać z niego także dzieci, osoby starsze i niepełnosprawni.
Kluczowa jest tu przyczepność nawierzchni, która powinna zapewniać stabilne oparcie i mieć właściwości antypoślizgowe nie tylko wtedy, gdy jest sucho, ale także w czasie deszczu.
Przepis na ... chodnik. Koniecznie trzeba też wrócić uwagę na wszystkie detale znajdujące się na nawierzchni, jak np. kratki ściekowe czy pokrywy włazów rewizyjnych. Aby nie stanowiły one przeszkód w bezpiecznym poruszaniu się po chodniku, powinny znajdować się dokładnie na poziomie nawierzchni. Wszystko po to, by chodnik był nie tylko ładny, ale również bezpieczny – i to w każdych warunkach pogodowych.
Źródło: Libet
Więcej