Smart głośniki w ciągu 4 lat osiągnęły status lidera w udziale sprzedaży w kategorii produktów dla inteligentnych domów. Prognozuje się, że w 2018 r. do rąk konsumentów trafi niemal 72 mln urządzeń tego typu. Już 70% właścicieli smart głośników pozytywnie ocenia ich wpływ na swoje życie, informuje raport Audio Analytic. Mężczyzna w wieku około 30 lat, nie ma dzieci, za to jest właścicielem czworonoga. I uwielbia nowinki technologiczne. Tak wygląda statystyczny użytkownik smart głośnika - wynika z badań Audio Analytic zaprezentowanych w ubiegłym miesiącu. A jak podaje Edison i NPR technologię wykorzystuje głównie do odtwarzania muzyki - 90%, sprawdzania pogody - 81% lub gdy chce poprawić sobie humor, prosząc o opowiedzenie dowcipu - 50%. Wkrótce może się to zmienić, bo postęp technologiczny w obszarze sztucznej inteligencji i przetwarzania języka naturalnego jest ogromny.
- "W tej chwili maszyna jest w stanie zrozumieć 98% pytań i komend wydawanych przez człowieka. Przy założeniu, że mamy zgromadzoną obszerną bazę danych, jest w stanie dostarczyć wiedzę w zasadzie na dowolny temat, rozumiejąc przy tym doskonale kontekst pytań. Zastosowanie smart głośników jest więc ograniczone wyłącznie możliwościami technologicznymi i wyobraźnią producentów. Przy wykorzystaniu Internetu Rzeczy, można byłoby i zamówić kawę, i pouczyć się języka, i zrobić zakupy, nie podnosząc się z fotela" - analizuje Maciej Stanusch z firmy Stanusch Technologies, dostawcy technologii za pośrednictwem której do tej pory zrealizowano ponad 60 mln konwersacji pomiędzy człowiekiem a maszyną.
Kwestia nastawienia
Wiele wskazuje na to, że głośniki staną się podstawowym narzędziem interakcji z użytkownikiem. Sztuczna inteligencja komunikująca się za pomocą ludzkiego głosu to obecnie najwygodniejsza forma wymiany informacji i obsługi systemu. Według badań przeprowadzonych przez Audio Analytic już dziś około 60% respondentów wykazuje ponadprzeciętny entuzjazm lub pozytywne nastawienie do tej funkcjonalności i uważa, że rozwiązania te będą przydatne. Co więcej, ponad 70% właścicieli głośników dostrzega dobre strony wykorzystania sztucznej inteligencji w zarządzaniu domem. Dla porównania, osoby niebędące właścicielem żadnego z rozwiązań smart home podchodzą do zagadnienia użyteczności bardziej sceptyczne (43% uważa, że taki produkt może być przydatny).
- "Produkty tworzone z myślą o funkcjonowaniu w ekosystemie inteligentnego domu dopiero raczkują, większość z nich znajduje się w początkowej fazie cyklu życia produktu, oferuje proste, podstawowe funkcjonalności. Jednak już 95% instalatorów ankietowanych przez nas w Polsce zwraca uwagę, że wzrosło zapotrzebowanie na rozwiązania smart home" - analizuje sytuację rynkową Marcin Kotarski, Product Manager z Purmo, producent m.in. systemów smart home.
Konsumenci nie tyle krytykują wysoką cenę, co niedostateczne korzyści wynikające z wdrożenia inteligentnych systemów. Niektóre z nich nie są oczywiste dla potencjalnych użytkowników. W momencie, gdy widzą co mogą zyskać, wysokość poniesionych wydatków jest relatywnie niska. Analogicznie dla produktów marki Apple, np. smartfonów, które chociaż najdroższe na rynku to cieszą się niesłabnącą popularnością.
- "Badania nie pozostawiają złudzeń - główną barierą przed instalacją, jest wysoki koszt inwestycji. Deklaruje tak około 60% klientów. Powodem takiego stanu rzeczy jest niewystarczający poziom edukacji konsumenta. Pomocna może być ingerencja producentów, którzy muszą efektywniej edukować rynek, ponieważ około 20% potencjalnych odbiorców nie zdaje sobie sprawy z możliwości jakie niesie za sobą system smart home i nie dostrzega korzyści wynikających z jego zakupu" - opowiada Marcin Kotarski, Product Manager z Purmo, a do tego dodaje
- "Jesteśmy na początku rewolucji, której motorem napędowym będą usługi oparte o komunikacje głosową i rozbudowaną sztuczną inteligencje. Implementacja IA to priorytet dla działów R&D wszystkich producentów systemów smart home" - przekonuje.
Prywatność
Z kolei badania przeprowadzone kilka miesięcy wcześniej przez firmę Metova w maju 2018 r. rzucają nowe światło na zagadnienie bezpieczeństwa użytkowników smart home i ich dobytku. W opinii respondentów biorących udział w tej ankiecie 58% posiadaczy systemów dla inteligentnych domów obawia się o swoją prywatność.
- "Systemy najnowszej generacji potrafią rozpoznać, czy ktoś puka, bądź dzwoni do drzwi i natychmiast poinformować właściciela o takim zdarzeniu, nawet gdy gra muzyka. Mikrofony zamontowane w urządzeniach działają w oparciu o rejestrowanie dźwięku o profilu 360 stopni i cechują się niezwykłą dokładnością. Dzięki czemu nawet, gdy w domu panuje hałas, możemy wydać komendę, która zostanie usłyszana i zrealizowana. Ponieważ pojedyncze urządzenia łączą się w system, sprawnie ze sobą współpracują" - opisuje sposób działania … z Purmo.
Tomasz Podleś, Product Manager z Purmo diagnozuje źródło problemu:
- "Taki wynik daje do myślenia, ponieważ wskazuje to na brak wystarczającej wiedzy użytkowników co do zastosowań i możliwości systemu. A Ci szukają nowej inspiracji i potwierdzają 81% zadowolonych użytkowników deklaruje, że chętnie skorzystałoby z nowych możliwości i funkcjonalności przygotowanych przez producenta."
źródło i zdjęcia: Rettig Heating