Okazuje się, że tak! Prawie 60% ankietowanych przyznaje, że ich mieszkanie jest odbiciem ich stylu i osobowości1. Zarówno przy wyborze ubioru, jak i aranżacji wnętrza cenimy przede wszystkim funkcjonalność, wygodę i jakość. Wyniki raportu przeprowadzonego przez KANTAR Millward Brown na zlecenie salonów Agata pokazują, że moda jest nie tylko na wybiegu, ale wkracza również na nasze domowe salony.
Fashion nie tylko w szafie
Marka Agata postanowiła sprawdzić, czy to jak się ubieramy i jaki styl lubimy, przekłada się również na aranżację naszych domowych wnętrz. Jak się okazuje, istnieje pewna spójność wyboru. Respondenci preferujący "sportową elegancję" gustują we wnętrzach loftowych, natomiast ci, którzy stawiają na styl romantyczny w ubiorze, wskazali na styl klasyczny we wnętrzach. I choć zdaniem ekspertów możemy mówić o nowopowstającym trendzie dopasowania wnętrza do indywidualnego stylu, to pewne zależności są już widoczne również w Polsce.
- "W aranżacji wnętrz najważniejsze jest bycie w zgodzie ze sobą i z własnym stylem, ponieważ trzymanie się sztywnych schematów nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem, a katalogi powinny być tylko inspiracją. Sama w urządzaniu wnętrz najbardziej kocham właśnie tę swobodę i możliwość kreatywnego wyrażenia siebie" – komentuje Małgorzata Socha, ambasadorka marki Agata.
Zarówno przy projektowaniu wnętrza, jak i przy doborze garderoby, Polacy najczęściej stawiają na funkcjonalność i wygodę. Jednocześnie ponad połowa badanych uważa, że tak mieszkanie, jak i ubiór, są odbiciem ich osobowości.
- "W wynikach całego badania "Jaka szafa, taki dom" zaskoczyły mnie dwie rzeczy. Po pierwsze, odpowiedź na pytanie, co jest dla nas najważniejsze w urządzaniu wnętrz. Okazuje się, że choć wciąż najbardziej istotne są aspekty praktyczne – funkcjonalność, wygoda, jakość itd. – to już na drugim miejscu plasuje się potrzeba dopasowania wnętrza do własnych upodobań, osobowości i przyzwyczajeń" – komentuje Ewa Mierzejewska, ekspert ds. aranżacji wnętrz.
Wnętrza już nie skandynawskie
Idealne wnętrze? Jak się okazuje, najpopularniejszy do niedawna styl skandynawski nie zajął pierwszego miejsca wśród wskazań ankietowanych (11%). Stosunkowo często wybieramy aranżacje loftowe (23%) i aranżacje klasyczne (23%). Różnice zdań widać jedynie na próbie badawczej kobiet i mężczyzn: kobiety zapytane o to, która aranżacja najlepiej pasuje do ich stylu, najczęściej wskazywały na styl prowansalski, zaś mężczyźni – klasyczny.
- "Analizując aranżacje wnętrz można mówić o pewnych grupach stylów. Tak naprawdę styl klasyczny i prowansalski są do siebie bardzo podobne, tylko różnią się w dużej mierze kolorystyką, która przełożyła się na wskazania u kobiet i mężczyzn. Natomiast styl loftowy jest bardzo często utożsamiany ze stylem nowoczesnym i z pewnością wielu z nas ocenia te wnętrza w podobny sposób" – komentuje Ewa Mierzejwska, ekspert ds. aranżacji wnętrz.
Wyraź swój styl poprzez wnętrze
Kobiety i mężczyźni różnią się przywiązaniem do poszczególnych elementów wystroju wnętrz, które ich zdaniem wpływają na personalizację przestrzeni i jej dopasowanie do stylu domowników. Chociaż jedni i drudzy na pierwszym miejscu stawiają meble, dla kobiet ważniejsze są dodatki, takie jak ozdoby, tekstylia czy obrazy. Prawie 70% Polaków przywiązuje dużą wagę do wystroju mieszkania, ale czy ma to przełożenie na odzwierciedlanie ich stylu?
- "Jako marka chcemy inspirować do wyrażania swojego stylu i indywidualności. Każdy z nas jest inny, ma swój charakter, ubiera się jak lubi i chciałby urządzać wnętrza tak, by czuć się w nich dobrze. Nasz dom jest wyjątkowy dlatego, że jest właśnie taki jak my. W salonach Agata dbamy o stały rozwój portfolio produktów, że każda osobowość, każda indywidualność mogła znaleźć coś dla siebie. Dlatego też wdrażamy rozwiązania "szycia na miarę", np. wyboru mebli tapicerowanych z tkaninami dostosowanymi do indywidualnych potrzeb i gustu, czy tworzenia własnych zestawów mebli modułowych. Widoczny trend personalizacji przenika do świata wnętrz i chcemy dać naszym konsumentom możliwość szerokiego i zróżnicowanego wyboru" – komentuje Marek Gonsior, dyrektor ds. marketingu salonów Agata.
1. Źródło: Badanie opinii "Jaka szafa, taki dom" przeprowadzone przez ośrodek badawczy KANTAR Millward Brown na zlecenie Agata S.A. Badanie przeprowadzono metodą CAVI na grupie 500 badanych w listopadzie 2017 roku.
źródło i zdjęcia: SALONY AGATA