Z okazji 20-lecia marki Ytong w Polsce – lidera wśród producentów materiałów do budowy energooszczędnych domów jednorodzinnych – powstał specjalny raport społeczny "Ytong: dom i rodzina 1995-2015". To pierwsze takie kompleksowe opracowanie dotyczące kondycji rodziny i domu rodzinnego oraz przemian zamieszkiwania w Polsce w ostatnich dwóch dekadach.
Jednym z badanych aspektów były wybory Polaków, jakimi się kierują podczas zakupu mieszkania, czy budowy własnego domu. Większość respondentów wskazała na cenę jako podstawowy parametr (63%), na drugim miejscu znalazła się funkcjonalność (54%). Bardzo ważne dla Polaków okazało się zapewnienie własnego kąta dla każdego domownika, co wskazało 38% badanych, natomiast 19% – przestrzeń wspólną (np. salon). Niewiele wskazań i tylko wśród zamożniejszych kategorii badanych miały styl, elegancja i oryginalność.
Pragmatyczność nie była zaskoczeniem. W 2010 roku CBOS przeprowadził podobne badanie, odnosząc jednak pytanie do całego budynku mieszkalnego (także wielorodzinnego). W tak skonstruowanej ankiecie najwięcej wskazań (56%) otrzymały funkcjonalność budynku wewnątrz oraz niski koszt utrzymania (48%).
Jednak w badaniu Ytong po raz pierwszy pojawiła się ciekawa odpowiedź: aż 29% respondentów wskazało na energooszczędność, jako ważny aspekt przyszłego domu lub mieszkania. To znak, że Polacy są coraz bardziej świadomi ekologicznie!
Ten wzrost świadomości to z pewnością wynik coraz większej liczby działań edukacyjnych i popularyzatorskich dotyczących energooszczędności w budownictwie podejmowanych przez instytucje i firmy, w tym Xella Polska, producenta marki Ytong, jednego z prekursorów w tej dziedzinie.
Jednak nawet energooszczędność może być dla Polaków pragmatycznym aspektem – mniejsze zużycie energii do ogrzania domu, czy jego chłodzenia latem – to przecież nie tylko ochrona zasobów naturalnych, ale i mniejsze wydatki na prąd, czy paliwa opałowe. Energooszczędność po prostu się opłaca i coraz większa liczba Polaków doskonale zdaje sobie z tego sprawę.
Informacje o raporcie "Ytong: dom i rodzina 1995-2015"
Marka Ytong 20-lecie swojej pełnej sukcesów obecności w Polsce postanowiła uświetnić raportem i badaniem społecznym poświęconym polskim domom i rodzinom, z racji tego, że są one w centrum zainteresowań producenta materiałów do budowy domów jednorodzinnych. W tym celu zlecono ogólnopolskie badanie społeczne agencji badawczej TNS Polska oraz przygotowanie raportu socjolog Magdalenie Łukasiuk z Uniwersytetu Warszawskiego. Badanie zostało przeprowadzone na przełomie marca i kwietnia 2015 roku na reprezentatywnej grupie 1000 osób, a raport opublikowano w czerwcu. Powstało unikatowe opracowanie "Ytong: dom i rodzina 1995-2015" dotyczące kondycji rodziny i domu rodzinnego oraz przemian zamieszkiwania w Polsce w ostatnich dwóch dekadach.
Więcej informacji na stronie firmy - link tutaj.
źródło i zdjęcie: Xella Polska