Główny Projektant urządzeń marki BOSCH Robert Sachon

Robert Sachon może poszczycić się długoletnią karierą projektanta w sektorze urządzeń gospodarstwa domowego. Pracował on między innymi jako projektant dla marki Siemens, a także był odpowiedzialny za projekt dla regionalnych marek BSH: Balay, Lynx, Pitsos oraz Profilo w krajach Europy Południowej i Afryki Północnej. Od 2005 roku bierze udział w kreowaniu marki Bosch na stanowisku Global Design Director. Jego holistyczne podejście do projektowania zostało docenione w postaci ok. 370 międzynarodowych nagród branżowych w ciągu samych ostatnich pięciu lat.

Główny Projektant urządzeń marki BOSCH Robert Sachon
Robert Bosch Sp. z o.o.|AGD Varioperfect - perfekcja w Twoim rytmie
Dane kontaktowe:
22 572 76 00
Al. Jerozolimskie 183 02-222 Warszawa

PokażUkryj szczegółowe informacje o firmie

Marka Bosch jest producentem urządzeń gospodarstwa domowego, takich jak piekarniki, zmywarki, czy pralki,  która zajęła szóste miejsce w kategorii "Kreatywni" w najwyżej cenionym międzynarodowym rankingu iF Design Awards.

Wyrazista forma, ponadczasowy styl, tradycyjne wartości

Człowiek stojący za tymi wszystkimi nagrodami i wygranymi rankingami nazywa się Robert Sachon. Wraz ze swoim zespołem odgrywa on decydującą rolę w projektowaniu urządzeń Bosch. Zawsze z wielką pasją dyskutuje o chłodziarkach, pralkach i innych sprzętach gospodarstwa domowego.

W biurze Sachona dominuje minimalizm. Tym, co odzwierciedla charakter jego codziennej pracy są nagrody oraz kilka branżowych i ilustrowanych książek. Jest tu także zestaw Hi-Fi firmy Bang & Olufson z 1968 roku wiszący na ścianie, zaraz za jego biurkiem.

Stare zestawy Braun lub Bang & Olufson o uporządkowanej konstrukcji fascynują mnie do dzisiaj. Ten ponadczasowy design jest inspiracją dla mojej pracy po dziś dzień. - opowiada Sachon. Jego odpowiedź po zapytaniu o wzór do naśladowania wydaje się równie trafna. Dieter Rams. Jestem zafascynowany wyrazistą formą jego prac, która dziś przeżywa swój renesans - a nawet staje się jeszcze lepsza dzięki wartościom marki Bosch.

Mowa jest tu o wartościach marki, do których Robert Sachon podchodził z dużą dawką sceptycyzmu, gdy zaczynał swą pracę w Bosch. Uczciwość, niezawodność, otwartość, jakość - dla mnie te wartości były raczej staromodne i w moim odczuciu nie miały wiele wspólnego z dzisiejszą rzeczywistością - wyjaśnia Sachon. Ustanowienie tego wspólnego punktu oraz wzmocnienie znaczenia marki - takie zadanie podjął Sachon.

Według SachonaTo była i wciąż jest najważniejsza kwestia, jeżeli chcemy sprawić, aby wartości marki były namacalne. Jakość powinna być wyczuwalna - w dotyku i w wyglądzie. W tej kwestii materiał gra kluczową rolę, ale ważne jest też wyrażenie precyzji samej produkcji w wyglądzie produktu. To, co uznawałem za starodawne, uważam teraz za niezwykle istotne. Wartości marki Bosch są bardzo atrakcyjne, jeżeli interpretujemy je w sposób odpowiedni i przekładamy na projekt i technikę" wyjaśnia Sachon i dodaje: "W dzisiejszych czasach, po znaczącym kryzysie, który wpłynął na niemal każdy aspekt naszego życia, te tradycyjne wartości wydają się być zaskakująco nowoczesne. Ale najważniejszym zadaniem jest wzmocnienie tych racjonalnych wartości w sposób emocjonalny za pomocą stylistyki.

Design przemysłowy: mieszanka inspiracji i śledzenia trendów

Robert Sachon "dorastał" w BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH. Rozpoczął swoją karierę w Siemens i przeniósł się do spółki powiązanej Bosch w 2005 r., gdzie pracuje do dzisiaj jako Główny Projektant. Jego praca jest dla niego pasją - można to łatwo wyczuć podczas rozmowy. Dla niego design to nie tylko wygląd, zewnętrzna warstwa, czy sylwetka. Dla niego design to część życia.

Projektant pracuje w zasadzie cała dobę. Dobre pomysły nie przychodzą za przyciśnięciem guzika, ani też kiedy absolutnie ich potrzebujesz, ale większość z nich trafia się w najmniej spodziewanych miejscach. Dobre pomysły budzą cię w nocy, lub przychodzą do ciebie, gdy lecisz samolotem, jedziesz samochodem lub wykonujesz całkowicie banalne czynności - mówi Sachon. Inspiracje często nachodzą go podczas gotowania. Zwłaszcza w weekendy, gdy gotuje ze swoimi dziećmi, prawie zawsze przychodzą mu do głowy nowe pomysły. Podczas codziennych czynności Robert Sachon pracuje nad globalnymi trendami.

Zwłaszcza dla nas, projektantów w branży urządzeń gospodarstwa domowego, istotne są trendy w trzech innych sektorach: towarów konsumpcyjnych, branży motoryzacyjnej i wyposażenia wnętrz wyjaśnia Sachon. Dodatkowo, trendy społeczne mają również duży wpływ na projekty naszych urządzeń. Aktualnie trendy, nad którymi Sachon z zespołem pracują najintensywniej to: uproszczenie, cyfryzacja i indywidualizacja.

Trendy i związane z nimi ryzyka: projekt dla wszystkich

Niezależnie od tego, jaki trend dominuje w jakim sektorze, dla marki Bosch ważne jest to, który pozostanie na dłużej.

Istota i ciągłość to najważniejsze komponenty działań marki. Kierujemy się nimi również w projektowaniu. Dlatego też, przelotne trendy nie cieszą się specjalnym zainteresowaniem w kwestii sprzętu gospodarstwa domowego Bosch. Zamiast tego, Sachon i jego zespół szukają trwałości, aby przecierać szlaki w tym sektorze. Kilka lat temu udało nam się ustanowić wzór do naśladowania w obszarze, który wciąż ma olbrzymie znaczenie: stworzenie z kuchni przestrzeni do życia. Dosyć wcześnie zdaliśmy sobie sprawę jak ważna jest domowa atmosfera w kuchni, dlatego udało nam się ustanowić trend dzięki naszej rozbudowanej serii ColorGlass opowiada z dumą Sachon. Aktualnie pracuje on nad kwestią cyfryzacji, która również urosła do rangi ogólnego megatrendu w społeczeństwie.

Oczywiście, cyfryzacja urządzeń i ich ciągłe usprawnianie oferuje niezliczone korzyści, lecz również pociąga za sobą ukryte ryzyka uważa Sachon. Zawsze istnieje duża pokusa, aby ingerować coraz bardziej w programy i funkcje. Lecz ostatecznie technologia ta musi pozostać prosta w obsłudze, a przede wszystkim przyjazna dla użytkownika. W tej kwestii ergonomia, funkcjonalność oraz intuicyjna obsługa są bardzo ważne. Z kolei urządzenia przeznaczone dla wszystkich grup wiekowych muszą również pozostać zrozumiałe dla wszystkich grup wiekowych.

Kierujemy się zasadą "Design dla wszystkich". Dotyczy to zarówno młodych, jak i starszych wyjaśnia Sachon. Według niego, nowe technologie nie  muszą być barierą dla osób starszych, lecz, przy odpowiedniej symbiozie stylu i funkcjonalności, mogą stanowić istotne ułatwienie i pomoc. Dlatego też ważny element marki Bosch to: "Tworzone na całe życie".

źródło: BSH