Co wpływa na decyzje Polaków przy zakupie okien? Najnowsze wyniki badań
Według raportu „Jak Polacy kupują okna? Edycja 2023” opracowanego przez Centrum Analiz Branżowych, dla 39% inwestorów cena nadal pozostaje najważniejszym kryterium przy wyborze okien. Coraz więcej Polaków zwraca jednak uwagę na energooszczędność stolarki otworowej, co może wynikać z chęci ograniczenia wydatków domowych. Interesujące są również dane dotyczące motywów, które skłaniają nas do zakupu nowych okien.
Polacy wymieniają okna głównie w ramach prac remontowych
Centrum Analiz Branżowych po raz drugi zrealizowało badanie dotyczące ścieżki zakupowej klientów indywidualnych nabywających stolarkę okienną. Wyniki tego badania zostały opublikowane w raporcie "Jak Polacy kupują okna? Edycja 2023". Dane te porównano z wynikami podobnego badania przeprowadzonego w 2021 roku, co umożliwiło zidentyfikowanie preferencji oraz kluczowych czynników, które mają decydujący wpływ na wybór konkretnych rozwiązań przez polskich konsumentów.
- W przypadku stolarki okiennej mamy dwie podstawowe grupy klientów – inwestorów budujących nowy dom oraz tych, którzy podejmują się remontu już istniejącego budynku. I choć okna kupuje się na długie lata, ta druga grupa stanowi zdecydowaną większość. Świetnie ukazał to raport Centrum Analiz Branżowych za rok 2023, w którym aż 86% respondentów odpowiedziało, że dokonuje zakupu okien w ramach prac remontowych, a tylko 13% na potrzeby budowy nowego domu. Dla branży okiennej jest to bardzo ważna informacja, która pokazuje, że musimy skupić się na tym, czego tym konsumentom brakowało w posiadanej stolarce i tak dostosować ofertę, żeby stanowiła odpowiedź na potrzeby klientów - podkreśla Bożena Ryszka, dyrektor marketingu i PR firmy Aluprof, dostawcy nowoczesnych, energooszczędnych systemów aluminiowych przeznaczonych do produkcji okien, drzwi, fasad i osłon przeciwsłonecznych.
Polacy stawiają na energooszczędne rozwiązania
Z badania przeprowadzonego przez Centrum Analiz Branżowych wynika jeszcze jeden interesujący wniosek. Dane zawarte w raporcie "Jak Polacy kupują okna? Edycja 2023" wyraźnie wskazują na rosnące zainteresowanie zakupem nowej stolarki okiennej wśród inwestorów indywidualnych. Widoczna jest niewielka, ale stała tendencja wzrostowa w liczbie kupowanych okien zarówno w przypadku nowoczesnych, mocno przeszklonych budynków, jak i tych poddawanych remontom.
Co ciekawe, głównym powodem wymiany okien, podawanym przez uczestników badania, są ich słabe parametry termiczne. Dla blisko 70% respondentów jest to kluczowy czynnik przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Warto również zauważyć, że wielu klientów koncentruje się wyłącznie na wymianie okien, rezygnując z większych remontów mieszkania czy domu.
Bożena Ryszka, dyrektor marketingu i PR firmy Aluprof
W porównaniu do badania z 2021 roku odsetek Polaków, którzy podkreślają chęć wymiany stolarki na tzw. "ciepłe okna", wzrósł o 3%. Na ten krok decydują się nie tylko osoby zamożne, ale także te, które dysponują dochodami do 3 tys. zł na osobę. Jak zauważa Bożena Ryszka, jest to głównie efekt rosnących cen energii.
- Współczesny inwestor staje się coraz bardziej świadomy w kwestii oszczędności energii – nie tylko ze względów ekologicznych, ale przede wszystkim finansowych. Klienci szukają rozwiązań pozwalających ograniczyć niepotrzebne straty ciepła, co przełoży się na poprawę bilansu energetycznego budynku i oszczędności w domowym budżecie. Na rynku możemy znaleźć wiele rozwiązań, które wpisują się w ramy tzw. „ciepłej stolarki”. Przykładem mogą być okna Aluprof z izolacją termiczną – MB-86N czy MB-79N. Zastosowane w nich technologie, w tym innowacyjne przekładki termiczne, pozwalają na uzyskanie bardzo dobrych właściwości termoizolacyjnych. Znacząco wpływa to na mniejsze zużycie energii potrzebnej go ogrzewania zimą i chłodzenia latem, zarówno w budynkach komercyjnych, jak i prywatnych domach czy mieszkaniach. To szczególnie istotne w kontekście odmrożenia cen energii elektrycznej, które spowoduje istotny wzrost rachunków za prąd, a pośrednio za ogrzewanie, czy klimatyzację. Dodatkową korzyścią wynikającą z mniejszego zużycia energii jest ochrona środowiska, co podkreślamy w naszej najnowszej kampanii „Panuj nad klimatem, panuj nad kosztami”, w której skupiamy się na promowaniu nowoczesnej, energooszczędnej stolarki aluminiowej - zaznacza dyrektor marketingu i PR firmy Aluprof.
Przy zakupie okien wciąż kierujemy się ceną
Choć energooszczędność nowej stolarki jest istotnym czynnikiem dla większości Polaków, analiza przeprowadzona przez Centrum Analiz Branżowych wskazuje, że najważniejszym kryterium przy wyborze okien wciąż pozostaje cena.
Z raportu "Jak Polacy kupują okna? Edycja 2023" jasno wynika, że inwestorzy, oprócz poszukiwania rozwiązań sprzyjających przyszłym oszczędnościom, przede wszystkim kierują się atrakcyjnością cenową produktów.
Mimo że konsumenci częściej niż dwa lata temu zwracają uwagę na jakość, dla ponad jednej trzeciej respondentów cena nadal jest kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze konkretnego rozwiązania.
- Kierowanie się podczas wyboru stolarki otworowej wyłącznie jej ceną to myślenie krótkowzroczne. Pamiętajmy, że wyższa kwota zakupu wynika zazwyczaj z lepszych parametrów termicznych czy akustycznych danego okna, a te przekładają się nie tylko na wyższy komfort domowników, ale też konkretne oszczędności w rachunkach za energię, które pozwalają na szybszy zwrot inwestycji. Jednocześnie warto korzystać ze wsparcia finansowego, jakie oferuje rząd czy konkretne samorządy. Przykładowo, w ramach programu "Czyste Powietrze", realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, można uzyskać wsparcie finansowe na prace termomodernizacyjne, które w nowej edycji obejmują również wymianę stolarki otworowej. Wysokość dotacji w programie wynosi od 40% do 100%, a w przypadku 100% dotacji pozawala na uzyskanie aż do 135 tys. zł. Tego typu programy otwierają możliwości zwłaszcza przed mniej zamożnymi rodzinami, dając szansę na zastosowanie nowoczesnych, energooszczędnych rozwiązań - podsumowuje Bożena Ryszka z firmy Aluprof.