Triumf „Swojej Olimpii”
Centrum handlowe „Swoja Olimpia” okazało się bezkonkurencyjne w tegorocznej edycji konkursu „Piękny Wrocław”. Zaprojektowany przez PAG - Pracownia Architektury Głowacki, budynek wyróżnia się prostotą, wysmakowaną architekturą oraz harmonijnym wpasowaniem w tkankę otaczającego osiedla mieszkaniowego.
Z jednej strony zaspokaja funkcjonalne potrzeby mieszkańców, a z drugiej zachwyca nietuzinkową elewacją i fragmentacją bryły. Budynek doskonale łączy efektywność ekonomiczną i komercyjną funkcję z zaspokojeniem potrzeb lokalnej społeczności.
Konkurs „Piękny Wrocław” ma swoje korzenie w latach 60-tych, kiedy to nagradzano przyszłe ikony wrocławskiej architektury w ramach plebiscytu „Mister Wrocławia”. Dzisiejsza formuła konkursu, organizowanego przez Prezydenta Wrocławia i Towarzystwo Miłośników Wrocławia, przyciąga uwagę społeczności architektonicznej.
Aktualnie konkurs kreuje lokalną tożsamość miasta i stanowi ważne narzędzie w docenianiu doskonałej architektury, która wzbogaca miejską przestrzeń. Nagroda przyznana „Swojej Olimpii” to nie tylko wyróżnienie dla projektantów i inwestorów, ale także potwierdzenie, że Wrocław kontynuuje tradycję budowania przestrzeni, z której mieszkańcy mogą być dumni.
„Swoja Olimpia” to niezaprzeczalnie architektoniczny majstersztyk
„Swoja Olimpia” to niezaprzeczalnie architektoniczny majstersztyk, a także doskonały przykład zrównoważonego budownictwa. Przejawia się to m.in. w nowoczesnych i funkcjonalnych przeszkleniach obiektu z wykorzystaniem przeciwsłonecznego szkła Pilkington Suncool™ 70/35. Takie rozwiązanie pozwala na wprowadzenie naturalnego światła do wnętrza i zapobiega nadmiernemu nagrzewaniu się budynku, jednocześnie poprawiając jego efektywność energetyczną.
- Szkło to charakteryzuje się wysoką selektywnością dzięki bardzo niskiej całkowitej przepuszczalności energii słonecznej i niezwykle wysokiej przepuszczalności światła, zapewniając skuteczną ochronę przeciwsłoneczną, przy zachowaniu odpowiedniego doświetlenia wnętrz. Jednocześnie, właściwości niskoemisyjne powłoki sprawiają, że ciepło próbujące wydostać się z pomieszczenia podczas chłodniejszych dni jest odbijane z powrotem do jego wnętrza. Zapewnia to wyjątkowy komfort użytkowania obiektu przez cały rok i ogranicza koszty eksploatacji budynku, wpisując się tym samym w nurt zrównoważonego budownictwa, które stawia na funkcjonalne rozwiązania przyjazne ludziom i środowisku - tłumaczy Ewelina Wójcicka, kierownik ds. komunikacji marketingowej Pilkington IGP.
Elegancki design elewacji, osiągnięty dzięki zastosowaniu szkła Pilkington Suncool™ jest doskonałym przykładem tego, jak nowoczesne technologie mogą współtworzyć estetyczną tożsamość architektoniczną miasta. Projektanci „Swojej Olimpii” z pracowni PAG - Pracownia Architektury Głowacki doskonale wiedzą, że funkcjonalność nie musi być sprzeczna z pięknem, a innowacyjne materiały mogą stać się fundamentem eleganckiego i nowoczesnego designu.
Ta symbioza funkcji i formy jest nie tylko elementem wyróżniającym nagrodzone centrum handlowe, ale także stanowi inspirację dla przyszłych projektów architektonicznych, które dążą do równowagi między funkcjonalnością, a estetyką, zgodnie z duchem „Pięknego Wrocławia”.
Zrównoważone budownictwo w centrum uwagi
W obliczu aktualnych wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem, „Swoja Olimpia” staje się ciekawym studium przypadku dla projektantów i inwestorów, oferując zarówno estetyczną wizję, jak i nowatorskie rozwiązania funkcjonalne, które mają pozytywny wpływ na środowisko.
Niemałą rolę w tym kontekście odgrywa rodzaj zastosowanego przeszklenia, które nie tylko skutecznie redukuje nakłady na klimatyzację, chroniąc budynek przed nadmiernym nagrzewaniem się, ale również kreuje przyjazne dla użytkowników wnętrze.
Producent szkła Pilkington Suncool™ podkreśla swoje zaangażowanie w rozwijanie innowacyjnych rozwiązań zgodnych z zasadami zrównoważonego budownictwa. To nie tylko dostarczenie materiału budowlanego, lecz także manifestacja zaangażowania w tworzenie projektów, które sprzyjają zrównoważonemu rozwojowi.
Współpraca z projektantami „Swojej Olimpii” przekracza granice konwencjonalnej roli dostawcy i staje się istotnym wkładem w kształtowanie przyszłości architektury, gdzie funkcjonalność nie jest sprzeczna z troską o środowisko, lecz wręcz wzmacnia jej istotę.
Synergia pomiędzy funkcjonalnością szkła, a zrównoważonym podejściem do budownictwa manifestuje się w samym projekcie nagrodzonego centrum handlowego i stanowi inspirację dla branży.
Wspólna praca producenta szkła z projektantami i inwestorami w ramach tego typu projektów przekłada się na podobne sukcesy, ale również rysuje obraz przyszłości architektury, gdzie harmonia między funkcjonalnością, a dbałością o środowisko staje się nieodłącznym elementem każdego udanego przedsięwzięcia.
źródło i zdjęcia: PILKINGTON IGP Sp. z o.o.