Przydomowe stacje ładowania samochodów elektrycznych - wszystko, co powinieneś o nich wiedzieć

Przydomowe stacje ładowania samochodów elektrycznych - wszystko, co powinieneś o nich wiedzieć

Samochody elektryczne i hybrydy plug-in pojawiają się na ulicach coraz częściej. Jeśli zastanawiasz się nad przesiadką do takiego auta - rozważasz zapewne montaż przydomowej stacji ładowania. Co powinieneś wiedzieć na temat tej inwestycji?

Przydomowa stacja ładowania samochodów elektrycznych i hybrydowych - kiedy się opłaca?

Instalacja domowej stacji ładowania - tzw. wallboxa jest racjonalną decyzją w przypadku właścicieli samochodów elektrycznych i jest szczególnie dobrą inwestycją, jeśli w gospodarstwie domowym jest instalacja fotowoltaiczna. W takiej sytuacji można jeździć autem za darmo. W przypadku hybryd plug-in - montaż stacji ładowania także jest opłacalny, chyba, że samochód jest rzadko wykorzystywany - wówczas może wystarczyć ładowanie ze zwykłego gniazdka. Niestety jest to mniej wygodna opcja, ponieważ proces ten trwa wówczas kilkanaście godzin. Wynika to z różnicy mocy - gniazdka dają moc 2,3 kW, zaś wallbox - 3,7 - 22 kW.

Oprócz kwestii ekonomicznych ważna jest też wygoda - ponieważ samochodów elektrycznych i hybrydowych przybywa - coraz trudniej będzie znaleźć wolną stację ładowania. Stąd posiadanie własnego wallboxa może oszczędzić wielu frustracji. Dodatkowo ładując auto w domu - korzystasz z taryfy domowej, co na ogół wychodzi korzystniej niż „tankowanie” na publicznych stacjach. Zwłaszcza, jeśli planujesz ładowanie pojazdu w „tanich” godzinach lub w nocy. Instalacje smart home ułatwią zoptymalizowanie ładowanie auta.

Montaż wallboxa - wymagania techniczne

Aby zainstalować przydomową stację ładowania potrzebna jest określona moc przyłączeniowa. W razie potrzeby można złożyć wniosek o jej zwiększenie, ale może się to wiązać z koniecznością modyfikacji instalacji elektrycznej.

Ponadto dla mocniejszych stacji 11/22 kW niezbędne jest też trójfazowe zasilanie. Warto wiedzieć, że większość samochodów nie obsługuje najwyższych mocy i ładuje maksymalnie 11 kW (AC). Dodatkowo nawet jeśli wallbox posiada wysoką moc - można ją ograniczyć. Urządzenia typu smart z funkcją dynamicznego zarządzania mocą (tzw. dynamic load balancing) same dostosowują swoją moc w zależności od aktualnego obciążenia domowej instalacji elektrycznej. Jeśli w domu działa jednocześnie kuchenka indukcyjna, piekarnik i pompa ciepła - wallbox zoptymalizuje pobór energii w taki sposób, aby nie przeciążyć sieci.

Gdy moc wallboxa jest wyższa niż 3,7 kW - montaż należy zgłosić do operatora systemu dystrybucyjnego. Jest to formalność, ale należy o niej pamiętać.

Instalacja stacji ładowania pojazdów - gdzie ją umieścić?

W domu jednorodzinnym ładowarki najczęściej umieszcza się:

  • w garażu (brak ryzyka kradzieży kabli, możliwe ładowanie o każdej porze roku),
  • na zewnętrznej ścianie budynku (brak konieczności przebudowy lub remontu garażu, jednak wówczas urządzenie musi posiadać odpowiedni stopień ochrony IP - IP54 lub wyższy),
  • na słupku przy podjeździe (tu także należy zadbać o odpowiedni stopień szczelności i kabel odporny na promieniowanie UV i mróz, warto też przemyśleć zastosowanie osłony przeciwsłonecznej),
  • w wiacie samochodowej (umożliwia to integrację z panelami fotowoltaicznymi zamontowanymi na dachu).

Wallbox należy umieścić ok. 1,2-1,5 m od podłogi i w takim miejscu, aby móc wygodnie dostać się do gniazda ładowania w aucie. Zaleca się aby kabel ładowania miał co najmniej 4 m długości (standardem jest 4-7 m), co umożliwi wygodne ładowanie auta niezależnie od sposobu zaparkowania. Wskazane jest, aby ładowarka była zamontowana jak najbliżej rozdzielnicy - pozwoli to ograniczyć straty energii. Istotne jest także zapewnienie dobrej wentylacji (zwłaszcza przy dłuższym ładowaniu) i ewentualnie dostęp do sieci Wi-Fi lub LAN, jeśli planujemy integrację z rozwiązaniami smart home.

Przydomowe i publiczne stacje ładowania - co je różni?

Pod względem technicznym - przede wszystkim moc i rodzaj prądu, co przekłada się na czas ładowania. Moc ogólnodostępnych stacji to od 7 kW do 22 kW AC i 50-350 kW DC - ładowanie auta trwa więc 15-60 minut (DC) lub 1-4 godziny (AC). Z kolei przydomowe stacje ładowania wykorzystują tylko prąd AC (ładowanie wolne lub półszybkie) o mocy 3,7 - 22 kWh. Ładowanie z wallboxa trwa więc zwykle od 4 do 12 godzin.

Tempo ładowania w stacjach ogólnodostępnych jest znacznie szybsze, jednak koszt korzystania z takich rozwiązań jest odpowiednio wyższy. Cena 1 kWh w taryfie domowej to ok. 0,70 zł/kWh lub mniej (w przypadku gospodarstw wyposażonych w instalację fotowoltaiczną koszt ten bywa nawet zerowy), zaś na publicznej stacji jest on co najmniej dwukrotnie wyższy - mieści się zwykle w przedziale 1,50-2,50 zł/kWh.

Co powstrzymuje przed instalacją wallboxa?

Instalacja ładowarki do pojazdów elektrycznych i hybrydowych jest sporym przedsięwzięciem. Często zdarza się, że inwestorzy wstrzymują się z jego realizacją w wyniku niesłusznych przekonań, pozbawiając się wygody i oszczędności. Jakie są najczęstsze mity dotyczące montażu stacji ładowania?

Ładowarka samochodowa może wywołać pożar

Wśród niektórych inwestorów panuje obawa przed pożarem w trakcie ładowania auta. Sytuacje takie zdarzają się rzadziej niż 1 na 100 000 procesów ładowania i prawie zawsze w wyniku nieprawidłowego użytkowania lub wadliwego montażu. Do pożarów najczęściej dochodzi gdy samochód ładowany jest ze zwykłego gniazdka 230 V lub za pośrednictwem zwykłego przedłużacza (!), a nie ze stacji. Kluczowy jest wybór certyfikowanego urządzenia i powierzenie jego montażu wykwalifikowanemu i fachowemu elektrykowi (z uprawnieniami SEP). Wysokiej klasy ładowarki wyposażone są w czujniki temperatury, dzięki którym w razie przegrzania - dopływ prądu jest automatycznie odcinany oraz zabezpieczenia przeciwporażeniowe, wyłączniki różnicowoprądowe, a nawet funkcje wykrywanie przerwanego kabla.

Wallbox powinien być zainstalowany na oddzielnym obwodzie i posiadać zabezpieczenia typu B. Absolutnie nie wolno montować wallboxów w instalacji, która nie ma wymaganej mocy przyłączeniowej. Istotną kwestią jest też dobór kabli. Jeśli przewody będą zbyt cienkie - pojawi się ryzyko spadków napięcia, przegrzania, a nawet pożaru. W obiekcie, w którym montowana jest ładowarka, powinno być uziemienie, a montaż należy przeprowadzić bardzo starannie - błędy montażowe takie jak np. nieprawidłowy dobór zabezpieczeń typu B, czy luźne styki mogą być przyczyną awarii, w tym także pożaru. Dla bezpieczeństwa ważne jest też regularne kontrolowanie stanu sprzętu: wtyczek, złącz i przewodów.

W bloku nie ma możliwości montażu ładowarki do samochodów elektrycznych

Mieszkańcy bloków parkujący auto we wspólnym garażu często są przekonani, że montaż wallboxa na miejscu parkingowym jest niemożliwy. Nie jest to jednak prawdą. Niezbędne w takiej sytuacji jest uzyskanie zgody wspólnoty lub spółdzielni i zlecenie projektu, jednak od 2021 r. obowiązują przepisy ułatwiające instalację ładowarki w garażu wspólnym (tzw. "ustawa elektromobilności"). Warto się z nią zapoznać.

Nieodpowiednia instalacja elektryczna uniemożliwia instalację stacji ładowania samochodów elektrycznych

Posiadacze domów ze starszą instalacją elektryczną obawiają się tego, że mogą posiadać niewystarczającą moc przyłączeniową. W rzeczywistości obawy te są zasadne w przypadku ładowarek o dużej mocy, jednak wall box 11 kW wcale nie jest najlepszym rozwiązaniem dla każdego. W przypadku wielu użytkowników ładowarki o mocy 3,7 wK lub 7,4 kW są w zupełności wystarczające. Inwestorów martwi też ryzyko przeciążenia sieci, jednak jak już wspominaliśmy - nowoczesne ładowarki wyposażone są w opcję dynamicznego zarządzania mocą.

W niektórych przypadkach modernizacja sieci faktycznie jest niezbędna (jeśli planowany jest montaż ładowarki o dużej mocy i konieczna jest instalacja trójfazowa), jednak koszty takiego przedsięwzięcia mogą szybko się zwrócić, szczególnie jeśli w gospodarstwie zainstalowana jest fotowoltaika.

Artykuł firmy ASAJ

Komentarze

Najnowsze artykuły
Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz