Odpowiedź eksperta: Usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wydanego na wniosek właściciela urządzeń, służących do doprowadzania lub odprowadzania energii elektrycznej - jeżeli drzewo lub krzew zagrażają funkcjonowaniu tych urządzeń.
Zezwolenie wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta, a gdy dotyczy ono usunięcia drzewa (lub krzewu) z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków - wojewódzki konserwator zabytków. Usunięcie drzewa następuje za odszkodowaniem na rzecz właściciela nieruchomości, zaś jeśli na nieruchomości jest ustanowione prawo użytkowania wieczystego - na rzecz użytkownika wieczystego nieruchomości. Regułą powinna być umowa zawarta pomiędzy właścicielem nieruchomości a właścicielem urządzeń przesyłowych.
Jeżeli jednak strony sporu nie osiągną konsensu w terminie 30 dni od wydania zezwolenia, to odszkodowanie będzie musiało być ustalone przez organ, który wydał zezwolenie w decyzji administracyjnej.
Aleksandra Korczak
fot. Andreas64 / pixabay.com