Nowa, 5. seria Mitsubishi L200 - partner w ciężkiej pracy na budowie

Nowa, 5. seria Mitsubishi L200 - partner w ciężkiej pracy na budowie

Nowy model Mitsubishi L200 2016, już w standardzie dostępny z napędem na 4 koła, jest oferowany w 4 opcjach wyposażenia, z dwoma silnikami, 2 rodzajami skrzyni biegów i w 2 wersjach nadwozia i 8 kolorach a ceny tego pojazdu zaczynają się od 109 990 zł.

Całkowicie nowa, 5. seria Mitsubishi L200 - prekursor nowej ery pickupów

Mitsubishi L200 5. serii jest całkowicie nową konstrukcją i prekursorem nowej generacji pickupów. Konstruktorzy Mitsubishi stworzyli nieosiągalną dotąd kombinację – nowe L200 to pierwszy na rynku pojazd do ciężkiej pracy w terenie, który zapewnia komfort i własności jezdne samochodu osobowego typu SUV.

 

Atletyczna sylwetka i jej zalety

L200 piątej generacji cechuje całkowicie nowa, muskularna stylistyka nadwozia zbudowanego na nowej ramie konstrukcyjnej. Nowa konstrukcja pozwoliła na ograniczenie współczynnika czołowego oporu powietrza Cx do wartości 0,40, podwyższenie bezpieczeństwa biernego, przy jednoczesnym utrzymaniu ciężaru w rozsądnych granicach, dzięki starannemu opracowaniu struktury nośnej z wykorzystaniem dużej ilości stali o wysokiej wytrzymałości i sztywniejszej ramy podwozia.

W nowym Mitsubishi L200 uzyskano doskonały stosunek mocy do masy, dodatkowo optymalizując przestrzeń we wnętrzu i redukując zużycie paliwa i emisję CO2. Nowe L200 może pochwalić się też najmniejszym promieniem skrętu w tym segmencie pojazdów, wynoszącym 5,9 m i konkurencyjną długością przestrzeni ładunkowej, która stanowi aż 29,2% długości samochodu. Indywidualnie zaprojektowana dla każdej wersji nadwoziowej skrzynia ładunkowa jest zgrabnie wtopiona w bryłę pojazdu, a dzięki wyżej poprowadzonym górnym krawędziom skrzyni, uniknięto utraty objętości ładunkowej. Dynamiczny wygląd samochodu wzmocniono dodatkowo trójwymiarową głębią tylnej ściany skrzyni ładunkowej i “zawinięciem” na bokach skrzyni tylnych lamp zespolonych.

Najlepszy w klasie napęd 4x4

Nowe L200 oferuje opracowany przez MMC stały napęd wszystkich kół "Super Select 4WD II" z reduktorem, który jest teraz załączany za pomocą obrotowego elektronicznego przełącznika na konsoli środkowej. Dodatkowo uzyskano podział momentu napędowego w proporcji 40:60, co poprawiło własności jezdne samochodu.

Oryginalnie opracowany dla modelu Pajero, system Super Select (obecnie “Super Select 4WD-II”) firmy Mitsubishi Motors pozwala kierowcy na wybór najwłaściwszego trybu pracy w zależności od warunków terenowych i innych czynników zaobserwowanych przez kierowcę. Możliwe jest przełączanie pomiędzy trybami jazdy 2WD i 4WD bez zatrzymywania samochodu (przy prędkości poniżej 100 km/h), bez względu na aktualny rodzaj nawierzchni.

Dużym atutem systemu Super Select jest ustawienie “4H” stałego napędu 4WD, czyli możliwość korzystania z niego przy dowolnej prędkości jazdy i na dowolnym rodzaju nawierzchni. Jest to wciąż rzadkość w tym segmencie rynkowym, szczególnie w samochodach dysponujących reduktorem.

W szczególnym przypadku pickupa, jakim jest L200, Super Select 4WD dodaje w znaczący sposób przyczepności, gdy samochód porusza się bez obciążenia skrzyni ładunkowej. Oferuje on blokadę centralnego mechanizmu różnicowego, co gwarantuje wyjątkową sprawność w terenie, ale również kontroluje rozdział momentu obrotowego na przednią i tylną oś w trybie 4H, zapewniając znakomite i łatwe prowadzenie samochodu na bardzo zróżnicowanych nawierzchniach, od asfaltowych dróg, po śliskie, nieutwardzone trakty.

W przeciwieństwie do niektórych swoich konkurentów, Super Select wyposażony jest również w zakres niskich przełożeń ("4LLc") umożliwiających rzeczywiście terenową jazdę, podnosząc własności terenowe samochodu na jeszcze wyższy poziom.

Nowe silniki z systemem zmiennych faz rozrządu MIVEC

Nowe Mitsubishi L200 napędzają nowoczesne, niskoprężne silniki Diesla o pojemności 2,4 litra i mocy 154 KM oraz 181 KM z systemem zmiennych faz rozrządu. To najnowsze z nowoczesnej rodziny silników “4N15”, które są wspólnym dziełem Mitsubishi Motors Corporation oraz Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. Te bardzo sprawne energetycznie silniki wykonane w całości z aluminium, wyposażono w dwa wałki rozrządu w głowicy (DOHC), 4 cylindry, 16 zaworów i bezpośredni wtrysk paliwa common rail.

Cechą charakterystyczną tych niskoemisyjnych silników Diesla są bardzo niskie stopnie sprężania, zaliczane do najniższych używanych w motoryzacji (15,5:1 w silniku 2,4 litra stosowanym w L200). Tak niskie stopnie sprężania umożliwiły opracowanie bardzo lekkich aluminiowych bloków silnika i stosowanie innych lekkich materiałów, prowadząc do znacznej redukcji masy jednostki napędowej, obniżenia drgań i hałasów pracy oraz podwyższenia ogólnej wydajności, uzyskiwanej poprzez zastosowanie opracowanego przez MMC systemu zmiennych faz rozrządu "MIVEC" (po stronie zaworów dolotowych), jak również turbosprężarek o zmiennej geometrii oraz systemu Auto Stop & Go. Zapewniając dobrą dynamikę i potężny moment obrotowy (380 Nm przy 1500-2500 obr. i 430 Nm przy 2500 obr.), nowe silniki Mitsubishi L200 są bardzo oszczędne - spalają od 5,7 do 8,4 l. na 100 km, emitując jedynie 150 - 220 g/km CO2.

Nowe, wytrzymałe przekładnie

Celem jak najlepszego wykorzystania możliwości silników MIVEC Diesel, w MMC opracowano dwie nowe, wysokowytrzymałe przekładnie (heavy-duty) przeznaczone do 5. serii modelu L200. Pierwszą z nich jest całkowicie nowa 6-biegowa przekładnia manualna, której zadaniem jest ograniczenie zużycia paliwa i emisji spalin, a także zapewnienie krótkich i precyzyjnych ruchów dźwigni zmiany biegów przy minimalnej koniecznej do tego sile oraz ograniczenie głośności i drgań towarzyszących pracy przekładni. 5-biegowa przekładnia automatyczna z sekwencyjnym trybem pracy ”Sport” to z kolei zrównoważone połączenie osiągów, niskiej masy i rozsądnych kosztów produkcji.

Jest to nowa przekładnia automatyczna używana także w modelu Pajero, której cechą charakterystyczną jest brak planowych czynności obsługowych (w poprzedniej wersji obsługa była wymagana co 80.000 km). Przekładnia zapewnia też lepsze własności eksploatacyjne. Nowy olej przekładniowy (ATF) o niskiej lepkości ułatwia rozruch silnika w niskich temperaturach, ogranicza opory przyczyniając się do niższego zużycia paliwa, a także pozwala podwyższyć trwałość przekładni.

Funkcjonalne zawieszenie

Prawdziwie wielozadaniowy, jednotonowy pickup, jakim jest L200, musi działać w każdych warunkach terenowych, zapewniając zawsze dynamiczną sprawność, komfort i bezpieczeństwo. Punktem wyjścia jest całkowicie nowa rama podwozia, a jej o 7% większa sztywność skrętna umożliwia zawieszeniu kół dbanie o prowadzenie i stabilność samochodu bez zakłóceń wynikających z odkształceń sprężystych struktury nośnej. Korzystając z takich własności struktury nośnej z priorytetem dla trwałości i niezawodności, nowe Mitsubishi L200 zachowuje ogólny układ konstrukcyjny swojego poprzednika, czyli podwójne wahacze poprzeczne i sprężyny walcowe z przodu oraz resory piórowe z tyłu, przy czym wybór tych ostatnich podyktowany jest dostosowaniem do ciężkich warunków eksploatacyjnych.

Nowo zaprojektowane resory piórowe są inaczej umieszczone względem ramy, a ich długość została zwiększona. Zoptymalizowano sztywność sprężyn i resorów piórowych (przód i tył), a także skorygowano charakterystykę amortyzatorów. Powiększono też elementy mocujące nadwozie do ramy. W przednim zawieszeniu, przy okazji wprowadzanych zmian geometrii zwiększono średnicę stabilizatora przechyłów.

Mniejsze jest przełożenie przekładni kierowniczej, co ogranicza wysiłek kierowcy a siłę wspomagania kierownicy zoptymalizowano celem precyzyjniejszego przekazywania sygnałów z drogi na kierownicę, co poprawiło kierowalność i stabilność samochodu. W układzie hamulcowym zmniejszono skok pedału i siłę, z jaką kierowca musi naciskać na pedał hamulca. Wprowadzone modyfikacje zapewnią lepszy komfort jazdy na drodze oraz lepszą stabilność w czasie jazdy terenowej.

Wnętrze – wyższa jakość i komfort

Kabina nowego Mitsubishi L200 jest większa niż poprzednio, z przodu więcej jest miejsca nad głowami, większa jest też szerokość samochodu na wysokości ramion, a z tyłu wzrosła ilość miejsca na nogi. W L200 w wersji Double Cab pasażerowie podróżujący z tyłu otrzymają dodatkowo bardziej odchylone do tyłu oparcia siedzeń. We wnętrzu uzyskano znaczący, łatwo zauważalny postęp w jakości wykonania oraz zredukowano drgania i hałasy, co przekłada się na lepsze wrażenia z jazdy i wyższy komfort podróżowania. Wysokość siedzenia kierowcy zoptymalizowano, by zapewnić między innymi dobrą widoczność przedniej krawędzi maski a wygodniejsze fotele oferują szersze i dłuższe siedzisko oraz oparcie a także solidniejsze podparcie boczne. Materiał poduszki siedziska jest bardziej miękki i elastyczny a pozycja za kierownicą wygodniejsza. Regulacja kierownicy obejmuje zarówno kąt, jak i odległość od fotela kierowcy. Konstrukcja słupków minimalizuje martwe pole widzenia – do przodu, jak i na boki i do tyłu.

Wyższa trwałość, niezawodność, bezobsługowe podzespoły = niższe koszty

Trwałość samochodu znacząco poprawiono już na etapie konstrukcyjnym – od wzmocnionego nadwozia i ramy, po wydłużone przebiegi międzyobsługowe układu napędowego i bezobsługową przekładnię automatyczną, zamiast obsługi co 80.000 km. Wymiana oleju w silniku odbywa się co 20.000 km zamiast 15.000 km, z 30.000 km do 60.000 km powiększono przebiegi między kontrolami luzów zaworowych, z 60.000 km do 180.000 km powiększono przebiegi między wymianami płynu chłodniczego a przeglądy odbywają się co 20 000 km. Zastosowano bezobsługowy łańcuch rozrządu i szerzej materiały uszczelniające. Aż 62% blach ma wysoką odporność na korozję - to o 12% więcej, niż w poprzednim modelu. Wszystkie te zmiany znacząco obniżają koszt eksploatacji nowego Mitsubishi L200 2016.

Najwyższy poziom bezpieczeństwa wśród pickupów

Wyposażenie nowego Mitsubishi L200 jest najbogatsze wśród wszystkich pickupów na rynku. O niezwykle wysoki poziom bezpieczeństwa dba między innymi najnowsza wersja jednego z najbardziej zaawansowanych technicznie i skutecznych napędów na 4 koła Super Select4WD II (z reduktorem), z nowym, elektronicznym wyborem trybu pracy za pomocą przełącznika obrotowego, który umożliwia jazdę na wszystkich rodzajach nawierzchni z włączonym napędem na 2 osie.

Kolejne kluczowe elementy konstrukcyjne i rozwiązania, podwyższające bezpieczeństwo to o 7% wyższa sztywność skrętna ramy podwozia o całkowicie nowej konstrukcji, zoptymalizowana geometria zawieszenia kół, wzmocnienia w drzwiach przednich i tylnych, nowa wersja opatentowanej przez MMC struktury nadwozia RISE, reflektory HID (oświetlenie do jazdy dziennej LED oraz projekcyjne reflektory biksenonowe), zapewniające wyższe bezpieczeństwo jazdy nocą, system mocowania fotelików na tylnej kanapie Isofix i 7 poduszek bezpieczeństwa, w tym kolanowa dla kierowcy zapewniająca znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa biernego.

W nowym Mitsubishi L200 2016 wprowadzono 8 systemów aktywnego bezpieczeństwa: ostrzegający o zmianie pasa ruchu (LDW), ABS z EBD, system stabilizacji toru jazdy i i kontroli trakcji ASTC, wspomaganie przy ruszaniu na wzniesieniu (HSA), system stabilizacji toru jazdy przyczepy (TSA), wspomaganie hamowania (BA), układ priorytetu hamulca (BOS) i system ostrzegania o nagłym hamowaniu (ESS).

Ceny nowego Mitsubishi L200 2016 zaczynają się od 109 990 zł.

Więcej informacji: www.mitsubishi.pl

Komentarze

Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz