Targi KAMIEŃ-STONE 2011- podsumowanie

Targi KAMIEŃ-STONE 2011- podsumowanie
310 wystawców, 6.268 zwiedzających, kilkadziesiąt sprzedanych maszyn i podpisanych kontraktów – takim bilansem zakończyły się Targi Branży Kamieniarskiej KAMIEŃ-STONE 2011.

W dniach 9-12 listopada 2011 na poznańskim terenie targowym można było zapoznać się z wszechstronną ofertą prezentowaną przez przedstawicieli branży kamieniarskiej z całego świata. Wystawcy podchodzili z 17 krajów: Belgii, Chin, Czech, Egiptu, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Indii, Litwy, Niemiec, Polski, Portugalii, RPA, Szwecji, Turcji, Ukrainy i Włoch. Możliwość pokazania się na największej imprezie wystawienniczej dla branży kamieniarskiej w Europie Środkowo-Wschodniej doceniły firmy zagraniczne, które stanowiły 59% ogólnej liczby wystawców.

W Poznaniu pokazano szeroki wybór odmian kamienia naturalnego, półprodukty i produkty kamienne, nagrobki, maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki kamienia, a także chemię kamieniarską. Nie zabrakło także liderów w segmencie akcesoriów nagrobnych.

310 obecnych na targach firm prezentowało swoją ofertę w kompleksie pawilonów 5, 6 i 6A o łącznej powierzchni 20 tys. m2. Wystawcy i przedstawiciele mediów zwrócili uwagę na bardzo dobre warunki wystawiennicze w tych nowoczesnych, przestronnych halach.

Kto z kim na targach KAMIEŃ-STONE

Przedstawiciele firm prezentujących się na targach podkreślali profesjonalny charakter imprezy. Obecność na targach przyniosła im wiele interesujących kontaktów.

Targi KAMIEŃ-STONE 2011 zyskują na znaczeniu w Europie Środkowo-Wschodniej – wskazują na to, prowadzone na podstawie rejestracji statystyki dotyczące zwiedzających. Spośród 6.268 zwiedzających 11 procent przyjechało do Poznania z zagranicy. Najliczniej reprezentowane były: Litwa, Niemcy, Włochy, Słowacja, Finlandia i Ukraina.

Zgodnie ze statystykami prezentowanymi przez organizatorów – Międzynarodowe Targi Poznańskie i firmę Geoservice-Christi - wśród polskich zwiedzających dominowali Wielkopolanie (20,7 %) i Dolnoślązacy (9,4 %). Znajduje to swoje uzasadnienie zapewne w fakcie lokalizacji targów oraz najważniejszych ośrodków polskiej branży kamieniarskiej. Duży odsetek stanowili także przedstawiciele województwa mazowieckiego (9,3 %).

Dość równomiernie przedstawia się podział zwiedzających ze względu na rodzaj działalności przedsiębiorstwa. 35,8% z nich reprezentowało firmy produkcyjne, 35,6% usługi, a 28,6 % – handel, przy czym większość to małe i średnie przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę stanowiska zajmowane w przedsiębiorstwach wśród zwiedzających dominowali właściciele (43,5%) i kadra zarządzająca (27%).

Najsilniej reprezentowane wśród zwiedzających segmenty rynku to kamieniarstwo (74,4%), wykończenie i wyposażenie wnętrz (8,7%), budownictwo (7,23 %). Architekci i projektanci stanowili 3,7% zwiedzających.

Warto zauważyć, że powyżej przedstawione dane pochodzą ze szczegółowej i najnowocześniejszej w Polsce rejestracji profesjonalnych zwiedzających. Targi zostały jednak odwiedzone także przez klientów indywidualnych, którzy nie są uprawnieni do rejestracji. Spore zainteresowanie ofertą kamieniarzy wśród tzw. szerokiej publiczności można było odczuć zwłaszcza w Dzień Niepodległości 11 listopada.

Targi dla prestiżu

Podczas targów KAMIEŃ-STONE 2011 przyznano nagrody w pięciu konkursach branżowych.

Po raz pierwszy przyznano nagrody w konkursie Klaudiusze, organizowanym przez Geoservice-Christi i Międzynarodowe Targi Poznańskie dla wystawców targów KAMIEŃ-STONE. Podczas uroczystej gali nagród ogłoszeni zostali laureaci i wyróżnieni w kategoriach "Najlepszy Produkt - Kamień Naturalny", "Najlepszy Produkt - Narzędzia, Urządzenia, Maszyny" i "Najładniejsze Stoisko".

Za produkty godne nagrody komisja konkursowa pod przewodnictwem Stanisława Sitarza uznała:

Klaudiusz 2011 KLAUDIUSZA 2011 za najlepszy produkt - kamień naturalny otrzymał:

GRANITE GLASS
Firma zgłaszająca: GREIN ITALIA - Włochy
WYRÓŻNIENIA przyznano produktom:

1. Antolini Stone Collection
Firma zgłaszająca: ANTOLINI LUIGI – Włochy

2. Kostka brukowa marmurowa - rustykalna
Firma zgłaszająca: MARMUR SŁAWNIOWICE – Polska

3. Piaskowiec Podmagurski Męcina
Firma zgłaszająca: WOLIMEX – Polska

 

KLAUDIUSZA 2011 za najlepszy produkt - maszyny, urządzenia i narzędzia otrzymał:

Jet Cutting Center Maxiem 1530 30 HP
Producent: Omax Corporation - USA
Firma zgłaszająca: MAXIEM WATERJETS – Polska

WYRÓŻNIENIA:
1. Boczkarka profilowa do półwałków – One Head Edg Polisher to Half-Circle
Producent: Grażyna Okińska, Jerzy Rubinkowski - IRGRADEX
Firma zgłaszająca: IRGRADEX – Polska

2. Piła 1-suportowa typ PW1TK600.3 CNC
Producent: PROMASZ Mariola Berezicka
Firma zgłaszająca: PROMASZ – Polska

3. COPY AND CLONE – KOPIOWAĆ I KLONOWAĆ
Producent: AGUT GROUP
Firma zgłaszająca: AGUT ENGINYERIA – Hiszpania  

 

Za najbardziej interesujące stoisko targów KAMIEŃ-STONE 2011 komisja konkursowa pod przewodnictwem prof. Henryka Mruka uznała:

KLAUDIUSZA 2011 w kategorii na najlepsze stoisko targów KAMIEŃ-STONE otrzymała firma:
SOLICEL Soc. Centro Industrial Esteios de Lousa Lda – Portugalia

 

WYRÓŻNIENIA:
1. FINNSTONE Sp. z o.o. – Polska

2. ROGALA - Zakład Obróbki Kamienia Budowlanego Kazimierz Rogala – Polska

3. SUWIK-DIAMANT AS Andrzej Suwik - Polska

 

Statuetka Kariatydy Podczas targów zostały także nagrodzone najlepsze realizacje z użyciem kamienia. Do laureatów konkursu KAMIEŃ 2011 zorganizowanego przez redakcję magazynu „Świat Kamienia” trafiły statuetki Kariatydy. Nagrodzone realizacje to:

Kategoria POMNIK NAGROBNY:
nagrobek we Włodawie autorstwa Andrzeja Weremczuka

Kategoria KAMIEŃ W ARCHITEKTURZE:
Muzeum Chopina w Warszawie – realizacja: Pamir

Kategoria RZEŹBA:
Pomnik Króla Kazimierza Wielkiego autorstwa Tadeusza Biniewicza
Nagroda specjalna konkursu KAMIEŃ 2011:
Stupa Buddyjska Kalaczakry w Grecji – realizacja: firma Piramida

 

Podczas gali nagród targów KAMIEŃ-STONE ogłoszono również zwycięzcę drugiej edycji konkursu PROJEKTOWANIE W KAMIENIU dla studentów wydziałów wzornictwa i architektury. Konkurs został zorganizowany przez redakcję pisma „Nowy Kamieniarz”. Spośród kilkunastu zgłoszonych projektów wybrano dwa o największej wartości artystycznej i potencjale komercyjnym: projekt stolika kawowego i umywalki. Oba projekty są autorstwa Jarosława Koska, studenta V roku wzornictwa i architektury wnętrz łódzkiej ASP.  

Projektowanie w kamieniu Fundacja Bazalt wręczyła podczas targów KAMIEŃ-STONE nagrody w konkursie na koncepcję projektową zagospodarowania terenu dawnego kamieniołomu Bazalt w Strzegomiu. Dwie nagrody drugiego stopnia trafiły do zespołów Katarzyny Zych-Głuszyńskiej i Agaty Zych oraz Moniki Koncewicz i Agaty Grzyb.

Jury wyróżniło także dwie prace stworzone przez zespół Macieja Popławskiego, Jakuba Podgórskiego, Bartłomieja Poteralskiego oraz zespół Karola Wiercińskiego i Adama Nieszporka. Jury postanowiło nie przyznać nagrody pierwszego stopnia, wyróżniło natomiast prace wykonane przez zespoły interdyscyplinarne. Wśród nagrodzonych autorów znaleźli się: Julia Jankowska z Justyną Jasińską, Katarzyna Zych-Głuszyńska z Agatą Zych, Aleksandra Bacik z Małgorzatą Czajką, Iwoną Szot, Martyną Ziółkowską.

 

Przez trzy pierwsze targowe dni trwała emocjonująca rywalizacja kilkunastu kamieniarzy w piaskowaniu tablicy nagrobnej, walczących o tytuł MISTRZA PIASKOWANIA. Organizatorem konkursu był „Świat Kamienia”.

 

Zadaniem konkursowym było jak najszybsze prawidłowe wypiaskowanie kamiennej tablicy przy użyciu piaskarki bezpyłowej SANDMASTER PRO firmy Abra. Zawody „na czas” obejmowały wszystkie etapy tworzenia tzw. napisówki – od jej zaprojektowania w programie graficznym Corel, wycięcia liter na ploterze w folii do piaskowania Hard, naklejenia folii na płycie kamiennej, aż do końcowego etapu tj. wypiaskowania. A wszystko to odbywało się na oczach dopingujących zwiedzających targi KAMIEŃ-STONE.
Najszybszym kamieniarzem okazał się Adam Skwara. Przyznano także nagrodę specjalną dla jedynej kobiety uczestniczącej w konkursie – pani Agnieszki Badeckiej.

Oprócz biznesu

Bardzo dużym powodzeniem – zwłaszcza wśród klientów indywidualnych – cieszyły się warsztaty prowadzone przez Stowarzyszenie Polskich Artystów Mozaiki. Ci, dla których zabrakło miejsca przy warsztatowym stole, mogli obejrzeć fascynujące przykłady sztuki „malowania kamieniem” na wystawie prac członków stowarzyszenia.

 

Wielbiciele kamiennej biżuterii i elementów wyposażenia wnętrz chętnie odwiedzali Giełdę Minerałów i Kamieni Szlachetnych, która towarzyszyła targom.

Na terenie zewnętrznym co godzinę można było oglądać „tańczące widlaki”. Wózki widłowe marki Hyundai prezentowane przez firmę Toolmex Truck wykonywały prawdziwe akrobacje z ładunkiem kamiennym.

Realizacje projektów Jarosława Koska, nagrodzonych w konkursie PROJEKTOWANIE W KAMIENIU można było zobaczyć na stoisku magazynu „Nowy Kamieniarz”. Na mini-wystawie zostały zaprezentowane różnobarwne egzemplarze umywalki łazienkowej O-Sink a także stoli do kawy Bee Table.

Na specjalnych wystawach można było zapoznać się z projektami, które zwyciężyły w konkursie KAMIEŃ 2011 czy konkursie na koncepcję projektową zagospodarowania terenu dawnego kamieniołomu Bazalt w Strzegomiu. Zainteresowaniem kamieniarzy cieszyła się wystawa „Kamieniarze w podróży”.

Na targach funkcjonował także Speakers’ Corner, w którym zostały poruszone interesujące kwestie związane z branżą kamieniarską. Prezes Związku Pracodawców Branży Kamieniarskiej Stanisław Sitarz mówił podczas targów o znaczeniu kamienia w budownictwie.

Lubosz Karwat – przewodniczący Stowarzyszenia Polskich Artystów Mozaiki prezentował tajniki sztuki mozaiki. W bloku wykładów zorganizowanych przez Instytut Architektury Krajobrazu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu była mowa o wykorzystaniu kamienia naturalnego w projektowaniu przestrzeni miejskiej, w parkach i ogrodach oraz o możliwościach zagospodarowania nieczynnych kamieniołomów. Podczas targów miały także miejsce projekcje filmu z IV Międzynarodowego Sympozjum Rzeźby w Granicie – Strzegom 2010.

Komentarze

Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz