8 aspektów, które warto uwzględnić, wybierając segmentową bramę garażową

Artykuł promocyjny
Print image
Copy link image
time image Artykuł na: 6-9 minut
8 aspektów, które warto uwzględnić, wybierając segmentową bramę garażową

Choć pogląd, jakoby kobiety kierowały się przy wyborze bramy garażowej jej estetyką, zaś mężczyźni aspektami technicznymi, nie musi być prawdziwy, prawdą jest, że są to dwa podstawowe elementy determinujące wybór bramy do garażu. Jednak, aby dobrze wybrać i cieszyć się funkcjonalną bramą garażową przez lata, trzeba uwzględnić jeszcze inne czynniki. Prezentujemy osiem najważniejszych.

aktualizacja: 2021-02-22 11:02:59
Novoferm

#1 Usytuowanie garażu

Brama garażowa nie jest tylko przegrodą oddzielającą wnętrze garażu od otoczenia. Ma też do spełnienia inne zadania, takie jak np. ochronę pomieszczenia przed wilgocią, utratą ciepła, nadmiernym hałasem. Warto to sobie uświadomić już na etapie budowy i zaplanować taką bramę, które będzie spełniać odpowiednie funkcje.

Jeśli budujemy garaż wolno stojący, brama pełni przede wszystkim rolę wrót. Jeśli jednak garaż znajduje się w bryle budynku, powinna mieć odpowiednie właściwości termoizolacyjne i chronić przed hałasem. W tym przypadku sprawdzi się brama o najwyższym współczynniku termoizolacji, jak na przykład brama garażowa Novoferm ISO 70 Premium Plus (współczynnik przenikania ciepła K = 0,34 W/m²K, grubość segmentu 67 mm).

#2 Liczba samochodów obecnie

Dobrze jest też dobrze przemyśleć funkcje, jakie będzie pełnić garaż, bo to trzeba uwzględnić w projekcie (np. rozłożenie instalacji elektrycznej). Jeśli w rodzinie stale używane są dwa samochody, najlepszą opcją będzie garaż dwustanowiskowy: taki, w którym samochody parkują jeden za drugim lub taki, gdzie stoją równolegle.

W zależności od tego, czy zainstalujemy bramę wąską, szeroką czy dwie mniejsze (na pojedyncze samochody), musimy adekwatnie zaprojektować wjazd do garażu. Jeśli wjazd jest wąski, niełatwy - warto pomyśleć o zainstalowaniu szerszej bramy, która da dodatkowe pole manewru.

Garaż dwustanowiskowy
Garaż dwustanowiskowy

#3 Garaż uwzględniający marzenia

Nawet jeżeli obecnie rodzina korzysta z jednego samochodu, może zdarzyć się tak, że za kilka lat będzie potrzebować dwóch miejsc postojowych. Gdy rodzina się powiększa, rosną też zazwyczaj gabaryty głównego samochodu. Być może na etapie budowy domu takie rzeczy nie zaprzątają nam głowy, dobrze jest jednak założyć, że w przyszłości potrzebny będzie dwustanowiskowy garaż z szeroką bramą (lub dwiema osobnymi) o - a o tym często zapominamy - odpowiedniej wysokości bramy.

Jeszcze niedawno standardem była brama segmentowa o wysokości 2,25 m, jednak osoby, które chcą zmienić samochód na większy, powinny wybrać bezpieczniejsze rozwiązanie - bramę segmentową o wysokości 2,5 m (dla większych samochodów, także tych z bagażnikiem na dachu).

#4 Dodatkowy schowek

W garażu rzadko tylko parkujemy auta. Równie często pełni on także funkcję schowka - przechowujemy tu rowery, narty i inny sprzęt sportowy, opony na zmianę, kosiarki, czasami organizujemy przydomowy warsztat. To także należy uwzględnić na etapie projektu i wyboru bramy. Dlaczego? Jeśli wybierzemy zbyt wąską bramę, trudno może być wyjechać kosiarką, jeśli wewnątrz jest zaparkowany samochód. Jeśli brama będzie odpowiednio szersza, łatwiej będzie zadbać o właściwą logistykę.

Sprawdź, jak się budować, żeby nie zwariować. WIELKOŚĆ BRAMY

#5 Moment montażu

Montaż segmentowej bramy garażowej powinien mieć miejsce dopiero po całkowitym wykończeniu wnętrza garażu. Dopiero wówczas specjaliści wykonują ostateczne pomiary bramy. Jeśli zdarzy się, że otwór na bramę jest wyższy lub szerszy niż standardowy rozmiar bramy, można zastosować akcesoria Novoferm pozwalające na montaż typowej bramy segmentowej w otworze, który jest szerszy i/lub wyższy nawet o 9 cm.

Mechanizm bramy garażowej jest wrażliwy na pył i kurz, dlatego na czas budowy warto w garażu zainstalować bramę zastępczą, a tę docelową zamontować dopiero wówczas, kiedy wszystko zostanie wykończone i uprzątnięte.

Sprawdź, jak się budować, żeby nie zwariować. BRAMA NA CZAS BUDOWY

#6 Przestrzeń pod sufitem

Automatyczne bramy segmentowe otwierają się do góry - przesuwają się po prowadnicach wzdłuż sufitu. Dlatego trzeba tam zabezpieczyć odpowiednią przestrzeń oraz źródło prądu. W przypadku bram Novoferm (ISO 45, ISO 70 Premium Plus) z napędem podsufitowym (Novomatic) i sprężynami skrętnymi (bramy o większych gabarytach), pod sufitem potrzeba 25 cm wolnego miejsca, dla mniejszych bram (do 3 m szerokości) ze sprężynami naciągowymi wystarczy zaś tylko 15 cm.

Dobierając napęd, trzeba wziąć pod uwagę nie tylko to, czy mamy miejsce pod sufitem i gniazdko elektryczne w stropie, do którego ów napęd możemy podłączyć. Trzeba także sprawdzić, czy na "drodze" przemieszczania się bramy, nie znajdują się rury kanalizacji i inne elementy (jak np. wyjście na poddasze garażu) - w takim przypadku bramę trzeba zamontować odpowiednio niżej, a gdy nie ma możliwości podpięcia prądu pod sufitem można bramę garażową wyposażyć w napęd boczny (np. NovoPort).


Automatyczne bramy segmentowe otwierają się do góry - przesuwają się po prowadnicach wzdłuż sufitu.
Sprawdź, jak się budować, żeby nie zwariować. PLANOWANIE GARAŻU

#7 Patenty na bezpieczeństwo

To oczywiste, że każdy z nas chce, aby brama garażowa działała bezawaryjnie i zapewniała nam bezpieczeństwo: użytkowania oraz przed niepowołanymi gośćmi. O bezpieczeństwo domowników zadbają takie rozwiązania, jak fotokomórka (ta zamontowana w świetle bramy unieruchamia ją wówczas, gdy przeszkoda znajdzie się dokładnie w polu, które obsługuje).

W bramie Novoferm ze sprężynami skrętnymi fotokomórki montowane są w ościeżnicy, zaś w bramach ze sprężynami naciągowymi - na uchwytach montażowych wewnątrz garażu (takie rozwiązanie chroni przed skutkami czynników atmosferycznych, które mogą zaburzyć prawidłową prace fotokomórki).

Sprawdź, jak się budować, żeby nie zwariować. FOTOKOMÓRKA W ŚWIETLE BRAMY

O bezpieczeństwo domowników zadba też specjalne zabezpieczenie przed przeszkodą, rozwiązanie oparte na inteligentnym, uczącym się napędzie (np. napęd podsufitowy Novomatic), który rozpoznaje siłę potrzebną do otwarcia i zamknięcia konkretnej bramy. Jeśli te paramenty się zmienią, uruchamia się mechanizm zabezpieczający (brama napotkawszy przeszkodę pod dolną uszczelką, lekko na nią naciśnie, a następnie uniesie się w górę na kilka centymetrów, tak aby w łatwy sposób można było usunąć przeszkodę.

#8 Kolor oczywiście ma znaczenie

Dobór koloru bramy garażowej to nie tylko decyzja dotycząca estetyki, ale również funkcjonalności. Niektóre czynniki - jak kolor, faktura panelu, czy szerokość lameli, podlegają modom i są wypadkową tego, czy właściciel domu preferuje klasyczny, czy nowoczesny design. W końcu kolor, podobnie jak inne aspekty dotyczące bramy, to kwestia, którą dobieramy indywidualnie: do własnych potrzeb, upodobań, a czasem także marzeń.

Sprawdź, jak się budować, żeby nie zwariować. DOBIERANIE KOLORÓW

Kolor bramy garażowej powinien pasować zarówno do elewacji, jak i otoczenia domu

 

Dodaj komentarz

time image
time image
Budujemy Dom
11,90 zł tylko teraz!
Teraz za darmo!
Od teraz, dla wszystkich! Wystarczy, że się zalogujesz. A otrzymasz dostęp do wszystkich artykułów z papierowego Budujemy Dom! Całkowicie za darmo!
Dom Energooszczędny Vademecum 2021

Dom Energooszczędny Vademecum

ABC Budowania 2021

ABC Budowania

Jak budować bez błędów

Wnętrza 2021

Wnętrza

Nowoczesne, stylowe, piękne wnętrza - zasady, porady, inspiracje

Czas na Wnętrze październik 2021

Czas na Wnętrze

Magazyn wnętrzarski pełen inspiracji

Twój Dom Twój Styl 2021

Twój Dom Twój Styl

Poradnik shoppingowy

Budujemy Dom wrzesień 2021

Budujemy Dom

Czasopismo budowlane dla budujących dom i wykonawców

Dom Polski 2022

Dom Polski

Jak zbudować dom tańszy niż mieszkanie

Nowoczesne Instalacje 2021

Nowoczesne Instalacje

Copyright © AVT 2020 Sklep AVT
Współpraca w zakresie SEO: Grupa iCEA S.A. ICEA