Czym należy się kierować przy wybieraniu bramy garażowej?

Czym należy się kierować przy wybieraniu bramy garażowej?

Bardzo często wybór rozwiązań dotyczących garażu spotyka się z mniejszą atencją klientów od wyboru stolarki okiennej. A przecież powierzchnia bramy garażowej jest znacznie większa od powierzchni profili okien i tym samym ma większe znaczenie dla ogólnej estetyki domu, niezależnie zresztą od tego, czy garaż jest jego częścią, czy stanowi wolnostojący budynek. Na co należy zwrócić szczególną uwagę, wybierając bramę garażową?

Wybór koloru bramy garażowej

Już na etapie wyboru koloru bramy garażowej warto się zastanowić, czy bardziej zasadne jest dopasowanie go do koloru stolarki, czy dobór stolarki do barw bramy garażowej. Ze względu na jej znaczny udział w bryle budynku, zdecydowanie lepiej jest najpierw zdecydować się na konkretną stylistykę i kolorystykę bramy, a następnie drzwi i okien, choć kolejność montażu może sugerować inaczej. Należy wziąć pod uwagę, że powierzchnia bramy to ok. od 5 do nawet 14 m², gdy tymczasem drzwi mają zaledwie ok. 2 m², a profile okien nie stanowią właściwie jednej zwartej płaszczyzny.

To, jaki konkretnie będzie kolor bramy, zależy od preferencji użytkowników. Zdarza się, że klienci decydują się na mniej typowe rozwiązania, np. niestandardowy materiał wykończeniowy, taki jak np. blacha cortenowa. Takie zindywidualizowane zamówienia realizuje m.in. firma WIŚNIOWSKI. Trzeba przy tym pamiętać, że taka nietypowa brama wymaga ustalenia kilku kwestii, w tym ciężaru materiału, który montowany będzie na powierzchni bramy. Materiał ten powinien mieć odpowiednią grubość, tak aby brama była bezpieczna. Odpowiednie dopasowanie wykończenia i wypełnienia bramy pomagają skomponować specjaliści z firmy WIŚNIOWSKI.

Firma WIŚNIOWSKI realizuje takie zindywidualizowane zamówienia
Firma WIŚNIOWSKI realizuje takie zindywidualizowane zamówienia 

Optymalne rozmiary otworu garażowego

Jeśli chodzi o optymalne rozwiązanie w zakresie szerokości otworu garażowego przyjmuje się, że dla jednego stanowiska wynosi ono 2,60 m. Warto przy tym zwrócić uwagę na fakt, że jeszcze kilka lat temu otwory garażowe były mniejsze, natomiast ze względu na rosnącą popularność aut o znacznej szerokości, konieczne było ich ponowne zdefiniowanie.

W przypadku garażu dwustanowiskowego, szerokość bramy powinna być nie mniejsza od 4,50 m. Wysokość garażu, podobnie jak jego szerokość, wyznaczana jest przez dostępną na rynku wysokość samochodów osobowych. Dlatego też, aby zapewnić komfort wjazdu do garażu, brama powinna być nie niższa niż 2,10-2,25 m. Jeśli warunki na to pozwalają, dobrze jest zastosować nawet większy rozmiar, sięgający 2,50 m. W przypadku garażu dwustanowiskowego, należy wziąć pod uwagę także względy estetyczne. Źle wygląda brama, która jest wyższa niż szersza.

Garaż wolnostojący czy w bryle budynku?

Ta decyzja należy zawsze do klienta, który może np. nadać garażowi dodatkowe funkcje. Jeśli jednak pomieszczenie ma służyć tylko do przechowywania samochodu, bez wątpienia większym komfortem jest posiadanie garażu w bryle budynku, bowiem można wtedy wsiąść do niego "suchą nogą", przemieszczając się z ciepłych wnętrz domu do ciepłego wnętrza pojazdu.

Większym komfortem jest posiadanie garażu w bryle budynku (fot. WIŚNIOWSKI)
Większym komfortem jest posiadanie garażu w bryle budynku (fot. WIŚNIOWSKI)

Brama ciepła, czyli jaka?

To pytanie, które bardzo często zawisa w powietrzu w rozmowach pomiędzy klientami a sprzedawcami bram garażowych. Wielu inwestorów zna pojęcie ciepłej bramy, nie każdy jednak jest w stanie je poprawnie zdefiniować.

Obecnie za bramę ciepłą uważa się np. bramę segmentową. Jest ona wykonana z paneli stalowych wypełnionych pianką poliuretanową, a zatem doskonałym materiałem termoizolacyjnym. Klient podczas zakupu jest w stanie sprawdzić współczynnik przenikania ciepła, czyli parametr mówiący o tym, jaki jest poziom izolacji termicznej. Dobrze, jeżeli taki współczynnik w przypadku bramy garażowej nie przekracza wartości 1,3 W/m²K. Takie są zresztą wytyczne techniczne, oznaczające właśnie bramę ciepłą.

Czy w przypadku istniejącego budynku z bramą garażową starego typu jest możliwość wymiany jej na bramę segmentową?

Tak. Co więcej, szacuje się, że w zasadzie połowa montowanych bram garażowych w Polsce to nowoczesne bramy, zastępujące bramy rozwierne lub uchylne. Najczęściej do takiej wymiany dochodzi podczas renowacji budynku. Należy jednak pamiętać o tym, że zdecydowanie łatwiej jest zamontować bramę w nowo powstającym garażu, niż zmienić jej parametry w starym. Zwykle garaże budowane kilkadziesiąt lat temu były stosunkowo małe i miały nadproże, które uniemożliwia montaż bramy segmentowej w standardowy sposób. Specjaliści z firmy WIŚNIOWSKI znaleźli na to sposób, dlatego też bez problemu bramę uchylną czy dwuskrzydłową można zastąpić nową bramą segmentową z katalogu tego producenta.

Doskonałym przykładem bramy dedykowanej do modernizowanych garaży jest brama UniPro RenoSystem marki WIŚNIOWSKI. Wykorzystano w niej system montażu na specjalnych kątownikach, dzięki czemu konstrukcja może być zamocowana zarówno w otworze, jak i za otworem. System jest funkcjonalny i zapewnia estetyczne wykończenie – dopasowane maskownice w kolorze skrzydła bramy pozwalają zakryć ewentualne uszkodzenia ściany powstałe po demontażu starego wyrobu.

Na pytania odpowiada Marcin Strzelec, Dyrektor Grupy Produktowej Bramy Garażowe WIŚNIOWSKI.

Nowości produktowe WIŚNIOWSKI

Firma WIŚNIOWSKI stale rozwija portfolio swoich produktów. Nowością w zakresie segmentowych bram garażowych są np. panele Horizon z przeszkleniami, które wpuszczają do wnętrza więcej światła. Klient może także wybrać pomiędzy panelem z przegrodą termiczną lub bez niej.

Dużym zainteresowaniem cieszy się także uchył górnego panelu w bramie garażowej UniPro. Pozwala on na wietrzenie garażu od góry, bez konieczności podnoszenia skrzydła, dzięki czemu nie wpadają do wnętrza liście i nie przedostają się małe zwierzęta.

Ciekawe i funkcjonalne są także bramy wyposażone w oświetlenie LED pod prowadnice. Dzięki takiemu umiejscowieniu, użytkownik może korzystać ze światła nawet wtedy, gdy otwarcie bramy garażowej powoduje zasłonięcie jego głównego źródła.

Oświetlenie ledowe zamontowane jest wzdłuż obydwu prowadnic poziomych lub wzdłuż łącznika prowadnic poziomych. Sposób działania został tak zaprojektowany, aby zarówno w nowym, jak i nieco starszym garażu nie trzeba było ingerować w powierzchnię ścian, sufitu, czy doprowadzać dodatkowego źródła zasilania. Taśmy LED umieszczone są w stylowych, czarnych, matowych profilach aluminiowych, które montuje się "na klik" za pomocą specjalnych elastycznych uchwytów do prowadnic. Takie mocowanie jest nie tylko eleganckie, ale również stabilne.

Firma WIŚNIOWSKI nieustannie wsłuchuje się w sugestie klientów. Wychodząc im naprzeciw, wyposaża swoje bramy m.in. w opcję przejścia dla zwierząt. To dzięki wskazówkom uzyskanym od użytkowników, w ofercie pojawiły się okleiny woodec czy niski próg w drzwiach przejściowych stanowiący ułatwienie komunikacyjne.

Przejście dla zwierząt, oświetlenie LED pod prowadnice i uchył górnego panelu - nowe rozwiązania WIŚNIOWSKI
Przejście dla zwierząt, oświetlenie LED pod prowadnice i uchył górnego panelu - nowe rozwiązania WIŚNIOWSKI

https://www.wisniowski.pl

Firma powiązana: WIŚNIOWSKI Sp. z o.o. S.K.A.

Komentarze

Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz