Parametry garażu: w bryle budynku, na 2 samochody, powierzchnia 32 m2. Garaż ogrzewany w zimie do temperatury 5°C.
Charakterystyka:
- Brama - segmentowa górna, wykonana z ocynkowanej blachy stalowej, izolowana pianką poliuretanową o gr. 46 mm, wykończona laminatem z tworzywa sztucznego; 4750 x 2250 mm.
- Napęd - najpierw boczny z paskiem kewlarowym, obecnie - górny, z mechanizmem łańcuchowym; siła uciągu 1152 N.
- Sterowanie - 2 piloty czterokanałowe.
Decyzja: chcieliśmy mieć wygodny szeroki wjazd do garażu, dlatego już podczas budowy domu poszerzyliśmy otwór wjazdowy o 60 cm. To był dobry ruch, podobnie jak zastosowanie bramy segmentowej, otwieranej do góry. Zły - wyposażenie bramy w boczny napęd.
Montaż bramy i napędu - rady i przestrogi:
- Tomek: początkowo napęd, o sile uciągu 600 N, pracujący na pasku kewlarowym, zamontowano na bocznej prowadnicy. Po dwóch latach zaczęły się problemy - brama nie domykała się, albo odbijała od podłoża i leciała do góry. Kilka razy udało się wyregulować siłę uciągu, ale co jakiś czas problem powracał. Zawołałem więc innego speca od bram. Od razu orzekł, że przy tak szerokiej i ciężkiej bramie nie powinno się stosować napędu z boku, tylko na górze. Takie położenie, jak u nas, powodowało tendencję do skręcania sprężyn w prowadnicach.
Napęd ostatecznie wyzionął ducha, gdy przypadkowo w jego mechanizm wkręcił się plastikowy worek. W 2014 r. wymieniłem go na nowy. Tym razem ma 1150 N siły uciągu i mechanizm łańcuchowy, a fachowiec zamontował go na prowadnicy górnej. Różnica jakościowa jest ogromna! Poprzednio brama skrzypiała i wolno się poruszała, obecnie pracuje szybko, płynnie i cicho. No i się nie psuje. W praktyce trochę przeszkadza, że ma gorzej działające piloty, stare otwierały bramę z odległości 100 m, a obecne - łapią sygnał praktycznie dopiero pod wjazdem na działkę.
Cała przeróbka, czyli naprawa wrót i montaż napędu trwały niecałą dniówkę. Wniosek - montaż bramy i napędu warto powierzyć wyspecjalizowanym fachowcom. Ja kupiłem elementy bramy w firmie, w której wybrałem stolarkę okienną i drzwiową, a montowali je podczas budowy murarze, wstawiający okna. Gdzieś komuś uleciały ważne szczegóły doboru i montażu napędu! - Aga: dziś już wiemy, że otwór wjazdowy mógłby być jeszcze szerszy o jakieś 20-30 cm. Druga sprawa - trochę zbyt blisko względem ogrodzenia posadowiliśmy dom. Podjazd ma 7 m długości, ale gdyby miał 10 m, wygodniej by się po nim wjeżdżało samochodami do garażu. To takie drobne błędy, popełniane przy budowie pierwszego domu!
Koszty zakupu i montażu bramy garażowej z napędem:
- brama z napędem i montażem 4500 zł,
- nowy napęd 1600 zł,
- montaż napędu + serwis całej bramy 400 zł.
Redaktor: Lilianna Jampolska
Dodaj komentarz